szerző:
MTI / hvg.hu

Egy kutatás szerint fájdalomcsillapítók és savlekötők betegtájékoztatóinak 37 százalékában szerepelt a depresszió mint lehetséges mellékhatás. Minél többféle ilyen gyógyszert szed valaki, annál nagyobb lehet a kialakulásra az esély.

A gyakran használt gyógyszerek közül több – a fogamzásgátlók, fájdalomcsillapítók és szívgyógyszerek egy része is növelheti a depresszió kockázatát – derült ki egy új amerikai tanulmányból.

A vizsgálat 26 ezer olyan amerikai felnőtt bevonásával készült, aki legalább egyfajta receptre kapható gyógyszert szedett 2005 és 2014 között. A kutatók szerint a vizsgált gyógyszerek, többek között fájdalomcsillapítók és savlekötők betegtájékoztatóinak 37 százalékában is szerepelt a depresszió mint lehetséges mellékhatás. Az eredmények szerint a vizsgált gyógyszerek közül csupán egyet szedők körében 7 százalék, a kettőt szedőknél 9 százalék, míg a hármat, vagy többet szedőknél 15 százalék volt a depressziósok aránya. Az Egyesült Államokban élő felnőtteknek átlagosan 5 százaléka küzd depresszióval.

Az amerikai szakemberek elismerik, hogy nem lehet egyértelműen kimondani, hogy a gyógyszerek a felelősek a rossz hangulatért. Az ugyanis, hogy az ember betegnek érzi magát – bármilyen okból is – már önmagában rossz közérzetet okozhat, és az is lehetséges, hogy az alanyok egy része már korábban is küzdött depresszióval. A fogamzásgátlókról azonban köztudott, hogy hatással van a hormonok és a hangulat alakulására.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!