Megint gúzsba kötve táncolunk
Magyarország jövője szempontjából teljesen irreleváns ki van hatalmon. A szembenálló felek egymást és saját magukat is gúzsba kötik, oly mértékben leszűkítve a mozgásteret, ami lehetetlenné teszi az érdemi kormányzást. A mély gazdasági válságok általában egy platformra terelik a rivális pártokat, és a létrejövő egyezség megalapozhatja az ország több évtizedes prosperitását, ahogy ez történt Finnországban, Spanyolországban, Írországban. Vagy ez a válság még nem elég mély, vagy a mi elitünk nem érett meg még mindig arra, hogy tető alá hozzon egy ilyen kiegyezést.
Adolfo Suarez Gonzales. Spanyol kormányfőként bábáskodott a Moncloa Paktum fölött. |
Kilépve ebből leszűkült értelmezési keretből, érdemes egy kicsit közelebbről megvizsgálni a három lehetőséget, méghozzá egy hármas szempontrendszer perspektívájából: melyik forgatókönyv biztosítaná leginkább a szerkezeti reformok előmozdítását, a közjogi kiigazítást és a gazdasági stabilitást. Kiindulópontom szerint ugyanis Magyarország legfőbb problémáit e három területen elkövetett hibák és mulasztások okozzák.
A teljesség igénye nélkül említenék néhány megoldatlan kérdést ezekről a területekről.
- Megrekedt az egészségügy intézményi reformja, az ágazat hatékonysága nem javult, és hosszú távon továbbra is fenntarthatatlan;
- Az oktatás szerkezetével gondok vannak, a felsőoktatás továbbra is ontja a diplomás munkanélkülieket, miközben több területen is munkaerőhiány jelentkezik.
- A szociális ellátórendszer átalakítása elmaradt; a nyugdíjrendszer tíz éven belül menthetetlenül fenntarthatatlanná válik.
- A köztársaság hatályos alkotmánya elavult, és nem képes a jelenkor problémára hathatós választ adni. Nem világos például a közvetlen és a képviseleti demokrácia viszonya. Ennek közvetlen következménye, hogy a normaszöveg nem tartalmaz egyértelmű iránymutatást: milyen szerepet szán a népszavazás intézményének.
- A párt- és kampányfinanszírozás újraszabályozása továbbra is várat magára; elmaradt az önkormányzati-közigazgatási reform, és ehhez kapcsolódóan a regionális képviseleti rendszer kialakítása.
- Vállalhatatlanul magas az újraelosztás GDP-arányos mértéke; nem történt meg a közteherviselés reformja.
Bár az említet problémák és problémacsoportok eltérő súlyúak és jellegűek, kivétel nélkül mindegyik befolyást gyakorol az ország gazdasági állapotára illetőleg a demokrácia minőségére. Lássuk tehát a három alternatíva lehetőségeit és korlátait.
A kisebbségi kormányzás folytatása: időhúzásA 2006-ban megalakult koalíciós kormány nagy ívű reformelképzelésekkel és a fiskális kiigazítás eltökélt szándékával kezdte meg működését. Viszonylag hamar elő is állt egy szigorú kiigazító csomaggal, és már az év őszén megkezdte az első intézkedések foganatosítását. A megszorítások szándékának híre már azelőtt elindította a kormánypártok támogatottságát a lejtőn, mielőtt azok hatását a lakosság megérezte volna. A szocialisták ugyanis elmulasztották egyértelművé tenni a kampányban, hogy a fiskális kiigazítás elkerülhetetlen (sőt sok esetben ezzel ellentétes ígéreteket fogalmaztak meg, pl. adó és járulékcsökkentés), és hogy ez voltaképpen milyen áldozatokkal jár. A választópolgárok nem voltak felkészülve a megszorító csomagra, az őszödi beszédre pedig végképp nem.
A reformok szempontjából viszont a legnagyobb hibát ott követte el a kormányzat, hogy nem különítette el a reformlépéseket a kiigazítás intézkedéseitől, sőt abban bíztak, hogy a reformpropaganda farvizén kommunikálva a megszorító intézkedéseket, sikerül tompítani azok – közhangulatra gyakorolt – negatív hatásait. Így a polgárok percepciójában összemosódtak a határvonalak, ami pedig megágyazott egy reformellenes közhangulat felerősödésének. Ennek tetőpontja a népszavazás volt, ahol az ellenzéknek sikerült a kormányellenes érzelmeket, a reformszkepticizmust és a szociális elégedetlenséget kanalizálni, és beverni az utolsó szöget a reformtervek koporsójába.
Az elvesztett népszavazás után az MSZP kifarolt a többpénztáras modell mögül. Ez i talán nem is olyan nagy baj, mivel az egy - a koalíciós kényszer szülte - példa nélkül álló, kipróbálatlan öszvér megoldás volt, amellyel nemcsak az ellenzék és a szakma, de a két kormánypárt egyike sem volt elégedetett, tekintve hogy két egymástól távol eső elképzelés rossz kompromisszumából fogant. Az már viszont nagyobb baj, hogy az immáron kisebbségi kormány a pénztártörvény visszavonása után kihátrált a többi reformterv mögül is, legutóbb a közteherviselés reformja mögül (nem azonos a puszta adócsökkentéssel). Nem hallunk ma már sem az Államreform Bizottságról, sem a szociális ellátórendszer reformjáról, sem a nyugdíjrendszer reformjáról, sem a közigazgatási reformról.
Persze a kisebbségi kormányzás nem kedvez az átfogó szerkezeti reformoknak, de a fő probléma nem a cselekvőképesség hiánya (az egyes reformlépésekhez lehet ad hoc támogatást találni, de kidolgozott tervek és törvényjavaslatok hiányában esély sincs), hanem az akarathiány: a hatalom akarása felülírta a változásra törő akaratot. Figyelembe véve, hogy a cselekvőképesség és az szándék is hiányzik, a szerkezeti reformok és a közjogi korrekciók szemszögéből vizsgálva a kisebbségi kormányzás folytatása nem más, mint időhúzás. Egyedül a stabilitás szempontja az, ami időlegesen a kormányzás folytatása mellett szól, a hitelválság kellős közepén egy előrehozott választás értelemszerűen túlontúl nagy kockázatot jelentene. A kormány szempontjából nézve persze ésszerűnek tűnik az a törekvés, hogy kitöltse teljes ciklusát (elkerülve a presztízsveszteséget, megpróbálhatja összerázni korábbi szavazóbázisát), de ha az ország hosszú távú érdekeit vesszük alapul, és elfogadjuk, hogy e tekintetben a megjelölt három szempont az irányadó célfaktor, akkor a válság lecsillapodását követően a kisebbségi kormányzás folytatása valóban szimpla időfecsérlés.
Miniszterelnök csere: leitimációs csapda
A Megegyezés című dolgozat SZDSZ-es elutasítása után sok szó esett a nyilvánosságban egy esetleges miniszterelnök-csere lehetőségéről, amit elsősorban az SZDSZ vezető politikusainak nyilatkozataiban kinyilvánított implicit utalások alapoztak meg, miszerint a dolgozattal kapcsolatos tartalmi kifogásaik mellett a fő problémájuk a szerző hitelességével van. A média fel is kapta ezt a szálat, és elvi szinten meg is csillantotta a lehetőségét annak, hogy egy másik miniszterelnökkel újjáalakulhat a koalíció, de a szocialista frakció és a párt hamar felsorakozott a dolgozat mögött (nem csoda, hisz – a látszat ellenére – elsősorban nekik készült, nem a Szabad Demokratáknak), és a koalíció restaurációjának esélye gyorsan elhalványodott.
A hitelválság eszkalációja pedig végképp levette a napirendről a témát, és ha a költségvetési törvény átmegy, akkor, idén már nem is vetődik fel újra. Legközelebb a 2009-es EP-választások után kerülhet elő a miniszterelnök-csere kérdése, amennyiben a szocialisták rosszul szerepelnek. Ami pedig a reformok, a stabilitás és a közjogi korrekciók aspektusát illeti, a miniszterelnök-csere feltehetően nem jelentene érdemi előrelépést, kiváltképp azért nem, mert a közjogi javaslatok nagy része és a reformok elsődlegesen Gyurcsány Ferenc agendája volt, és pont a párttagsággal való szembekerülése késztette többszöri irányváltásra. Ismerve a lehetséges aspiránsok eddigi működését, az talán megállapítható, hogy nem az átfogó reformterveikről és merész közjogi javaslataikról híresek.
Előrehozott választás: de hol a Fidesz program?Miután megállapítottuk, hogy az előző két alternatíva kevéssé szolgálja az ország érdekeit, kézenfekvőnek tűnik, hogy az előrehozott választás a megoldás. Igen ám, csakhogy az előrehozott választás nagy valószínűséggel a Fidesz-MPSZ győzelmét hozná, viszont a párt reformelképzeléseiről nem sokat tudunk, sőt jelenlegi tudásunk alapján a Fideszt reformellenes erőnek kell tekintenünk. A Fidesznek nem csupán nyilvános reformelképzelései nincsenek, de konkrétumokat tartalmazó (választási) programja sincs, ami egy kicsit megkérdőjelezi a párt előrehozott választásokra vonatkozó törekvéseinek komolyságát. Ugyanakkor – retorikai szinten – érzékelhető némi elmozdulás a reformok relációjában.
Orbán Viktor a nemzeti csúcson elmondott rövid beszédében négyszer is alkalmazta reform szót, méghozzá oly módon, hogy szükségesnek tartott reformlépéseket sorolt fel :„adó és járulékreform kell, foglalkoztatási reform kell, fejlesztéspolitikai reform kell, politikai és kormányzati reform kell”. Ez jelentős fordulat ahhoz képest, hogy az elmúlt két évben a reform szó a Fidesz kommunikációjában szinte kizárólag negatív kontextusban hangzott el. Ezek persze egyelőre csak retorikai fordulatok, és mindaddig, amíg nem áll elő konkrét programmal, nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy valójában hogyan viszonyul a reformok és a közjogi korrekciók kérdésköréhez a párt.
Egyetlen kiindulópontunk lehet csak, méghozzá az a tény, hogy egyelőre nem tett közzé reformtervet, és a nyilatkozatok szintjén sem körvonalazódott, hogy a szerkezeti reformok tekintetében mik a konkrét elképzelései. Ebből kiindulva két alapeset lehetséges: (a) nincsenek a pártnak reformtervei, és hatalomra jutása esetén nem kíván reformokat bevezetni; (b) vannak a pártnak kidolgozott tervei, de nem kívánja őket nyilvánosságra hozni, mert esetleg rontaná az esélyeit a választáson. Mindkét verzió igencsak problematikus. Az (a) verzió esetén egyértelmű, hogy az előrehozott választás nem jelent megoldást a reformok tekintetében. A (b) verzió esetén a Fidesz-kormány a választási győzelem után ugyanabba a legitimációs csapdába kerül, mint a jelenlegi kormányzat.
Mindenesetre mindaddig, amíg nem válik egyértelművé, hogyan viszonyul a párt a szerkezeti reformokhoz, és mi az álláspontja a közjogi korrekciókat illetően, az előrehozott választás alternatívája ugrás a semmibe. Ami pedig a gazdasági stabilitás szempontját illeti, a helyzet még problematikusabb; Orbán Viktor a hitelválság megoldásaként az adócsökkentést, a korrupció visszaszorítását és az uniós fejlesztési források átütemezését jelölte meg, ami meglehetősen naiv megközelítése a rapid válságkezelésnek.
A fentiek alapján megállapítható, hogy a szerkezeti reformok, a közjogi korrekciók és a gazdasági stabilitás szempontjából vizsgálva – a jelenlegi hatalompolitikai viszonyrendszerben – teljesen mindegy, ki kormányoz, és hogy a három verzió közül melyik érvényesül. Mindaddig, amíg a konszenzuális keretek nem jönnek létre, és a diskurzus minősége nem változik, nem is várhatunk érdemi előrelépést, legfeljebb a szerepek cserélődnek fel, és a retorika színezete változik majd.
Távol áll tőlem, hogy az egyik kutya másik eb szindrómáját fessem fel, pusztán csak arra kívánom felhívni a figyelmet, hogy jelen pillanatban nincs olyan erő, amely a szerkezeti reformok, közjogi korrekciók elkötelezett híve lenne; olyan persze van, amelyik elkötelezett a gazdasági stabilitás mellett, de nem látja be, hogy reformok és korrekciók nélkül nincs stabilitás, csak rövid válságciklusokban való vergődés. Miközben a politikai elit és sok esetben az elemzők is az ország boldogulását attól teszik függővé, hogy melyik oldal kormányoz, állítom, hogy a jelenlegi feltételrendszert célok, szándékok és tervek szintjén figyelembe véve – Magyarország jövője szempontjából – teljesen irreleváns ki van hatalmon. A szembenálló felek egymást és saját magukat is gúzsba kötik, oly mértékben leszűkítve a mozgásteret, ami lehetetlenné teszi az érdemi kormányzást.
Novák Zoltán