szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kalózokat, kábítószer- vagy fegyvercsempészeket, sőt természetfeletti erőket is emlegettek egyes internetes oldalak az orosz Arctic Sea hajó eltűnése kapcsán. Többen állították, titkosszolgálati vagy egyéb, államtitokhoz kapcsolódó célok húzódhatnak meg a háttérben. Hétfőn a moszkvai kormány a hajó előkerüléséről számolt be. Hogy mi történt, nem tudni. Mégis sokan biztosak benne.

Hétfőn hajnalban meglett a több hete eltűnt Arctic Sea orosz tengeri hajó a Zöld-foki-szigetektől néhány száz kilométerre. A finn Solchart Management tulajdonában lévő, máltai zászló alatt futó tengeri szállítóhajó 15 fős orosz személyzetével július 23-án, állítólag egymillió euró értékű faáruval hajózott ki Finnországból, hogy a tervek szerint augusztus 4-én Algériában érjen partot. Útközben azonban, július 30-án a rádiós és műholdas összeköttetés megszakadt a járművel. Ezt követően sorra röppentek fel a találgatások a hajó hollétéről és útja valódi céljáról, illetve szállítmányáról.

Arctic Sea: nyolc feltételezett hajóeltérítőt tartóztattak le

Még a Balti-tengeren rablók szállták meg az Arctic Sea-t, akik közül nyolc elkövetőt már le is tartóztattak – közölte Anatol Szerdjukov orosz védelmi miniszter a legfrissebb keddi információk szerint. Az elkövetők közt négy észt, két litván és két orosz volt. A legénység kihallgatása nyomán Szerdjukov az Interfax orosz hírügynökségnek elmondta, a rablók egy gumicsónakkal közelítették meg a hajót és vészhelyzetet tettettek, ezért a legénység a fedélzetre engedte a látszólag bajba jutottakat. Ezután a rablók fegyverekkel fenyegették meg a legénységet, arra kényszerítve őket, hogy dél felé hajózzanak. A legénység beszámolójából az is kiderült, hogy azért nem volt rádió- és műholdas kapcsolatban a parttal a tengeri szállító, mert a támadók, elkerülendő a bajbajutottak követését, tönkretették a készülékeket.

Drogok, fegyverek, kalózok, természetfölötti lények - gyorsan gyarapodó legenda

A hivatalos tájékoztatás szerint csak fát szállító hajó rakománya képezte elsődlegesen a találgatások tárgyát: többen nagyértékű kábítószer-szállítmányt, mások fegyvereket emlegettek. Ez a tippelők szerint megmagyarázná, miért lett volna lehetséges az amúgy tisztázatlan tulajdoni hátterű tengerjáró elrablása.

A CNN szerint amúgy is jellemző a történetre, hogy szétválaszthatatlanul keveredik a közzétett hírekben a fikció a valósággal. Tom Clancy Vadászat a Vörös Októberre című művét idéző elméletek láttak napvilágot kommentelők és fórumozók sokaságától, s ezek drog- illetve  fegyverügyletek mellett lázadásról és kalózokról fantáziáltak.

Európai kalózhagyományok

Az első kalózok több  mint háromezer évvel ezelőtt jelentek meg a görög szigetvilágban, és az Égei-tenger rémei évszázadokon át zaklatták a hajókat. Az ezen a héten szerdán megjelenő HVG-ben bővebben is olvashat az európai kalózhagyományokról és az Arctic Sea eltűnéséről.

Emellett természetesen megjelentek a természetfeletti magyarázatokkal előrukkolók is, így került képbe a Bermuda-háromszög vagy az 1872-ben az Atlanti-óceánon legénysége nélkül megtalált Mary Celeste szellemhajó legendája.

Az orosz szál miatt nem maradhattak ki a hidegháborús összefüggések sem. A Kreml korábbi közlése szerint az orosz hadiflotta is teljes gőzzel kereste a hajót, melynek megtalálására műholdas figyelést is bevetettek. A hidegháborús összeesküvés-elméletnek további táptalajt adott a nemrégiben lezajlott orosz tengeralattjáró-hadgyakorlat az Egyesült Államok partjainál is.

Mindezen találgatások azonban egytől-egyig elfelejtik megválaszolni a legfontosabb kérdést: miért akarnának kalózok, rablók vagy kémek egy 17 éves, török építésű, máltai zászló alatt hajózó tengerjárót egy rakás skandináv fával elkötni, megsemmisíteni vagy kifosztani?

Nem jutott közelebb a megoldáshoz a finn rendőrség sem, mely a tengeri járművet birtokló Solchart Management szűkszavúan nyilatkozó vezetőitől szerette volna megtudni, mi állhat a találgatások szerint útja során akár kétszer is elrabolt hajó esete mögött.

Beszámolók szerint ugyanis miután a svéd partoknál elrabolták, az Arctic Sea újabb rablás áldozata lett Portugália partjainál, majd július 31-én nyoma veszett. Ezután legközelebb a Zöld-foki szigetektől nem messze tűnt fel ismét a radarokon – amit több egymástól független forrás is megerősített – rövid időre.

Vadabbnál vadabb feltételezések (Oldaltörés)

Szakértők szerint a hajó eltűnését körüllengő misztikus köd - könnyen lehet - nagyon is tudatos eszköz, melyet valamelyik állam katonasága vagy titkosszolgálatai szítanak, hogy megóvják a hajó legénységét.

© EPA

A Twitter mikroblog oldalon komoly erőfeszítéseket tettek a hírvákum kitöltésére, s így a felhasználók által összehordott információmorzsák és feltételezések egész litániává nőtték ki magukat. Egyes, a Twitteren megjelent feltételezések szerint az akció egy orosz hadgyakorlat részét képezi, de vannak, akik szerint az egész mögött egy szeptember 11-éhez hasonló terrorakció bújik meg, melynek kivitelezéséhez a terroristák egy nem katonai hajót használnának fel.

Azok, akik továbbra is kalóztörténetként tekintenek az eltűnésre, úgy vélik, a hajó soha nem hagyta el Finnország partjait, az Arctic Sea a La Manche-csatornán való áthajózása szerintük csak illúzió, mely segít a kalózoknak, hogy egy ellenőrizetlen európai kikötőben eladhassák a faszállítmányt. A CNN által megkérdezett szakértők szerint azonban rendkívül kétséges, hogy ilyen akciót véghez lehessen vinni az oly erősen ellenőrzött európai vizeken.

Más elképzelések szerint a hajó sosem kötött ki Svédországban, az egész sztorit csak azért dolgozta ki a legénység, hogy titokban ellophassa és nyugodtan eladhassaa hajót.

A legszélsőségesebb elméletek szerint a hajó a maffia fegyver- vagy drogszállítmányát volt hivatott továbbítani – mely szállítmányt a legutóbbi kalinyingrádi javításokkor juttatták volna a fedélzetre – időközben azonban a drogüzlet meghiúsult vagy a fegyverüzletbe külső szereplők avatkoztak – s ezek elfedésére kellett a kusza történet.

Az orosz Marszkoj Bulletin szerkesztője, Mihail Vojtenko szerint a közfigyelem ilyen mértékű felkorbácsolásához biztosan kellett valamilyen titkos árukat fuvaroznia a hajónak, de találgatásba nem bocsátkozott a tengeri webportál szerkesztője. Egy másik orosz oldal erre rálicitálva azt állította, a Kreml X-55-ös cirkálórakétákat szállított az Arctic Sea-n Iránnak, hogy elvonja az Egyesült Államok figyelmét a grúz konfliktusról. E lap szerint azonban egy amerikai katonai akció keresztbehúzta az oroszok számításait.

A hétfői hivatalos orosz tájékoztatás alapján biztosan egyelőre annyit lehet tudni, hogy a 4000 tonnás Arctic Sea vasárnap éjjel lett meg a Zöld-foki szigetektől 480 kilométerre – írja a BBC. A korábban megjelentekkel ellentétben Anatol Szerdjukov védelmi miniszter elmondta, hogy a 15 főnyi legénység megvan egészségben, hazajutásukról egy orosz hadihajó gondoskodik. Szerdjukov hozzátette, a legénység kihallgatása folyamatban van.

Oroszország szándékosan tett közzé félrevezető információkat a három héttel ezelőtt eltűnt, s hétfőn megtalált Arctic Sea nevű teherszállító hajó sorsával kapcsolatban, hogy ezzel is segítse a vízi járművet kereső orosz hajók – négy romboló és két atom tengeralattjáró – munkáját – közölte hétfő este Dmitrij Rogozin, Moszkva NATO-követe. A politikus, aki korábban többször is elutasította a nemzetközi segítségnyújtási ajánlatokat, ugyanakkor nem árult el részleteket arról, hogy mi történt a rejtélyes körülmények között eltűnt hajóval.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Az Arctic Sea-t megtalálták, a legénység él

Megtalálták az Arctic Sea teherhajót, amely orosz legénységével majdnem három hete tűnt el - jelentette hétfőn Dmitrij Medvegyev orosz elnöknek Anatolij Szergyukov védelmi miniszter.

MTI Világ

Magyar hajóst is büntettek Horvátországban

Egy magyar hajóst 5100 kunára (több mint 190 ezer forintra) büntettek szombaton a horvát hatóságok, amelyek a fürdőzők biztonsága érdekében tartottak akciót Sibenik térségében - olvasható a Vecernji List című horvát napilap internetes oldalán.

MTI Világ

400 ezer dolláros büntetés: korallzátonyon süllyedt el a túrahajó

Egy maui-i túravezető cégnek csaknem 400 ezer dollárja bánja, hogy egyik hajója, amely egy népszerű búvárparadicsomban süllyedt el, több mint 1200 koralltelepben okozott kárt. Egy másik társaságnak egy maui-i korallzátonyra illegálisan kivetett horgony miatt kell büntetést fizetnie. Hawaii állam az amerikai haditengerészetet is beperelni készül, amiért februárban egy két futballpálya-hosszúságú hadicirkáló megfeneklett Pearl Harbortól nem messze - többhektárnyi korall vesztét okozva ezzel.

MTI Világ

Kiszabadította magát két halászhajó a kalózok fogságából

Kiszabadult a szomáliai kalózok fogságából két egyiptomi halászhajó, miután a legénység tagjai rátámadtak fogva tartóikra, megöltek két embert és elmenekültek - közölte egy Miraa néven bemutatkozó kalóz pénteken az amerikai hírügynökséggel.

MTI Világ

Előkerült az Északi-tengeren eltűnt teherhajó?

Előkerült az Arctic Sea nevű teherszállító hajó, amelynek több mint két hete nyoma veszett az Északi-tengeren - írja pénteken online kiadásában a Financial Times Deutschland (FTD) című német lap.

Karrier

Munka egy luxushajón: megéri?

Évente több száz magyar vág neki az óceánnak és vállal munkát luxushajókon, a válság miatt pedig úgy tűnik, még többen kapnak kedvet és látnak biztosabb megélhetést ebben a munkában. Nem véletlenül, hiszen nemcsak világot lehet látni, jól is lehet keresni ezzel. De megéri-e?