Nem elég, hogy a valaha volt legrosszabb hónapján van túl a MÁV, még nagyobb baj, hogy nyaranta ez már évek óta így van

4 perc

2024.09.20. 17:38

2024.09.21. 08:53

Szeptember végéig regisztráció ellenében díjmentesen olvashatod a HVG360 Prémium hírlevelek egyes részeit, így az alábbi írást is.

Olvastak már a HVG-n cikket arról, hogy baj van a vasúttal? Egész nagy eséllyel azt én írtam – és az az igazság, hogy nem minden pillanatban éreztem jól magam írás közben. Ugyanis nagyon, de tényleg nagyon szeretek vonattal utazni: a napi közlekedésben is rendszeresen azt használom biciklizéssel kombinálva, vidékre pedig ha csak tudok, azzal járok. Meggyőződésem, hogy a vonatos közlekedés sokkal, de sokkal kényelmesebb még így is, mint bármi más, és azt is látom, hogy nagyon sokszor olyan dolgok miatt szidják emberek a vasutat, amit nem rajta kellene számonkérni. De nyilván már a legnagyobb vasútrajongó sem tudja azt mondani, hogy nincsenek komoly bajok.

Néhány napja jött ki statisztika arról, hogy a MÁV-nak az idei augusztus volt a legpontatlanabb hónapja. Ez egészen precízen azt jelenti, hogy az országos feláras vonatok – jellemzően az InterCityk – kevesebb, mint harmada ért be az eredeti menetrendjéhez képest négy percen belül, szóval döbbenetesen alacsony ez az arány. De tényleg most romlott ekkorát a helyzet? Vagy csak a média ingerküszöbét ütötte át most a dolog? Előkerestem a MÁV adatai között az elmúlt nyolc és fél évből ugyanezeket az adatokat (2016 eleje óta közlik havi szinten), és grafikonra tettem mindet.

Mi ez a cikk?
A fenti írást a HVG360 Prémium hírlevelek – Adatbányász hírlevelében küldtük ki szeptember közepén. Ha szeretnél hasonló tartalmakat olvasni rendszeresen, itt tudsz feliratkozni. A szolgáltatás szeptember végéig díjmentes.

Néhány napja jött ki statisztika arról, hogy a MÁV-nak az idei augusztus volt a legpontatlanabb hónapja. Ez egészen precízen azt jelenti, hogy az országos feláras vonatok – jellemzően az InterCityk – kevesebb, mint harmada ért be az eredeti menetrendjéhez képest négy percen belül, szóval döbbenetesen alacsony ez az arány. De tényleg most romlott ekkorát a helyzet? Vagy csak a média ingerküszöbét ütötte át most a dolog? Előkerestem a MÁV adatai között az elmúlt nyolc és fél évből ugyanezeket az adatokat (2016 eleje óta közlik havi szinten), és grafikonra tettem mindet.

Nem kell megijedni attól, hogy a rajz felső felén összevissza kuszálódnak a vonalak, a legfontosabb ugyanis az alja. A 2016 és 2019 közötti évek látszanak a zöld mindenféle árnyalataival, a 2020-2024 közöttiek tarka színekkel – így már jól látszik az, amit mutatni szeretnék:

ennek az évtizednek az eleje óta drasztikusan nagyot romlott a helyzet.

És most hadd vegyem ki csak az elmúlt pár év számait, és mutassam sok-sok fokkal átláthatóbban. Így lehet böngészni havi szinten az adatokat kényelmesebben (ha ráviszik az egeret vagy az érintőképernyőn rákattintak egy hónapra, előugrik az akkori szám).