Torz döntéshozatal és tömeges leépítés lehet abból, ha most nem megfelelően újítanak a bankok
Dollármilliárdokban mérhető hasznot hajthat a bankoknak a mesterséges intelligencia használata, a forradalmi hangulatban azonban több százezer munkahely válhat feleslegessé. Az automata döntéshozatal pedig komoly veszélyeket hordoz, ha senki nem ellenőrzi.
A szingapúri székhelyű DBS bank vezérigazgatója február végén bejelentette, hogy a következő három évben várhatóan négyezer, főként szerződésesként dolgozó alkalmazottat, a dolgozók tizedét elbocsátják, mert feladatukat átveszi a mesterséges intelligencia (MI). Bár a főállásban foglalkoztatottakat az ígéretek szerint nem érinti a lépés, sokatmondó Piyush Gupta megfogalmazása: az állomány csökkenése részben „természetes lemorzsolódás” következménye lesz, ahogy a jelenleg futó, az MI alkalmazását is magában foglaló, 19 országra kiterjedő projektek befejeződnek. „15 éve vagyok vezérigazgató, és most először küzdök azzal, hogy új munkahelyeket teremtsek. Korábban mindig tudtam, milyen területeken tudok munkát adni, most viszont fogalmam sincs, hogyan kellene átképezni az embereket, hogy tovább tudjam őket foglalkoztatni” – vallotta be Gupta.
Nem a DBS az egyetlen pénzintézet, amelyik az automatizáció miatt dolgozókat fog kirúgni, viszont ez az első, amelyiknek a vezetője nyíltan beszélt ezekről a terveiről. Gupta szerint jelenleg 800 MI-modellt használnak 350 alkalmazási területen, és ezek „gazdasági hatása” 2025-ben meg fogja haladni az egymilliárd dollárt.
A Bloomberg Intelligence friss felmérésében 93 nagy bank – köztük a Citigroup, a JPMorgan vagy a Goldman Sachs – technológiai vezetőjét kérdezték meg az MI várható hatásairól. A válaszadók átlagosan 3 százalékos leépítéssel számolnak a következő 3–5 évben, ami nagyságrendileg 200 ezer munkahely megszűnését vetíti előre. Mindezt azért, mert szerintük bizonyos munkafolyamatokat a mesterséges intelligencia már hatékonyabban és pontosabban végez el, mint az emberek. A Morgan Stanley például 2023 szeptemberében olyan, MI-alapú asszisztenst bocsátott a dolgozói rendelkezésére, amellyel könnyebben és gyorsabban hozzáférhetnek a belső adatokhoz, tavaly június óta pedig titkár helyett egy MI-eszköz jegyzetel az ügyfelekkel folytatott videós megbeszéléseken. Ted Pick vezérigazgató tavaly júniusban arról beszélt a bank befektetőinek, hogy az MI-alapú megoldások heti 10–15 munkaórát spórolnak meg minden egyes alkalmazottnak, és hogy „a helyzet alapjaiban változhat meg” a használatukkal.