„Ha rendes nyugdíjat kapnánk, nem lenne szükség a 30 ezer forintra” – miért dolgozik több mint százezer nyugdíjas Magyarországon?
Tavaly már 125 ezer fölé nőtt a nyugdíj mellett dolgozók száma.
A pszichológiai biztonságot sokan értik félre: nem csupán azt jelenti, hogy lehet hibázni, hanem azt is, hogy merünk szólni, amikor baj van – akkor is, ha amúgy mindent jól csinál a vezetőnk. Mi történik, ha elvileg minden rendben van, mégsem hangzik el az igazság?
Ügyfelünk azzal keresett meg bennünket, hogy el kell bocsátania a helyettesét – a legfőbb bizalmasát – annak ellenére, hogy az ő szakmai tanácsai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a cég azzá váljon, ami ma. Belső audit során derült ki: a helyettes korábban súlyos hibát követett el, amely több tízmillió forintos kárt okozott a szervezetnek. Mégsem ez volt a vezető legnagyobb problémája, hanem az, hogy erről soha nem esett szó. A helyettes a hibát elhallgatta. Nem jelezte, nem beszélt róla. A vezető kérdése így ez volt felénk:
Mit mulasztottam el, hogy ez megtörténhetett?
Mi sem magát a hibát akartuk megérteni, hanem azt: miért nem lehetett erről beszélni? Van-e olyan vezetői vakfoltja, ami miatt a munkatársak nem mernek őszinték lenni vele? 360 fokos vezetői felmérést végeztünk. Az eredmények kitűnőek voltak. A vezető önképe egybeesett azzal, ahogyan beosztottai, kollégái, felettesei látták őt: humánus, jövőorientált, koherens vezetőként írták le, akiben bíznak és akit szakmailag is elismernek. Nem volt nyoma autokratikus vagy félelemkeltő működésnek.
Egy dolog viszont feltűnt: a csapat tagjai megfelelési vágyról és teljesítési nyomásról számoltak be – nem a vezető direkt elvárásai miatt, hanem a saját belső hajtóerejükből fakadóan. A következő lépésben azt vizsgáltuk, mennyire jellemző a szervezetre a pszichológiai biztonság. Azon túl, hogy szervezetfejlesztési tanácsadókként fontosnak tartjuk hogy ennek megléte elengedhetetlen feltétele a jövő vállalatainak sikeres működéséhez, azt is gondoljuk, hogy enélkül nem beszélhetünk transzparens, nyílt kommunikációról.
A fogalmat Amy C. Edmondson, a Harvard Business School professzora vezette be 1999-ben. Kutatásai során arra kereste a választ, hogy mi teszi igazán eredményessé a kiemelkedően teljesítő csapatokat. Meglepő felismerésre jutott: nem az intelligencia vagy a szakmai jártasság bizonyult döntő tényezőnek, hanem az, hogy mennyire érzik magukat biztonságban a csapatok a véleménynyilvánítás során.
Ahogyan erről egy blogbejegyzésünkben is írtunk, a pszichológiai biztonság azt jelenti, hogy a munkatársak félelem nélkül mernek kérdezni, új ötletekkel előállni, kritikát megfogalmazni vagy akár hibákat elismerni, anélkül, hogy megszégyenítéstől vagy büntetéstől kellene tartaniuk. Ezt az eredményt erősítette meg a Google is a Project Aristotle elnevezésű kutatásában. Több mint 180 csapat működését elemezte, hogy feltárja, mi különbözteti meg a legsikeresebbeket. A kutatás során öt kulcstényezőt azonosítottak, ezek közül is pszichológiai biztonság befolyásolta messze a legerősebben a csapatteljesítményt.
A pszichológiai biztonság meglétének sok kívülről is érzékelhető jele lehet.
Ilyen például, ha:
Ennek a bizalmi és tanulásra építő légkörnek a megteremtése a vezető kiemelt felelőssége. Ő az, aki modellezi ezt a működést és emellett tudatosan alakítja ki a megfelelő kereteket és normákat.
Milyen jelekből vehetjük észre, ha hiányzik a pszichológiai biztonság egy csapatban?
Meglepő módon ügyfelünk esetében a felsorolt jelek egyikét sem tapasztaltuk. A csapat működése alapján úgy tűnt, minden adott a pszichológiai biztonsághoz – mégsem beszéltek a hibákról. Ez felvetett bennünk egy fontos kérdést: „Miért nem tud egy jó szándékú, támogató vezető – minden szándéka és törekvése ellenére – pszichológiai biztonságot teremteni?” Röviden:
Ha minden rendben van, miért nem mondják el a hibát?
A válasz összetettebb annál, hogy kizárólag a vezetői viselkedésből induljunk ki. A pszichológiai biztonság nem csak a vezető szándékán és működésén múlik. Gyakran mélyebben húzódó, rejtett gátak (korábbi tapasztalatok, belső hiedelmek vagy a szervezeti kultúra rejtett üzenetei), akadályozzák meg, hogy valaki biztonságban érezze magát a megszólaláshoz. Ezek nem feltétlenül a vezető hibái, de felismerésük és kezelésük a vezető felelőssége.
1. Maximalizmus
Amikor egy munkavállaló belső mércéje a hibátlanság, számára a hiba nem egyszerű tévedés, hanem mélyebb, önazonossági veszteség. A perfekcionizmus nem enged teret az őszinteségnek, mert a hiba beismerése egyben saját értékességének megkérdőjelezését is jelenti. Ilyenkor nem a vezetőtől való félelem tartja vissza a megszólalást, hanem az önmagával szembeni szigor. A csend tehát védekezés, a tökéletlenség nyilvánossá válása ellen.
2. Megfelelési kényszer
A lojalitás, megbecsülés iránti vágy sokszor felülírja az őszinteség bátorságát. Az ilyen működésű munkatársak a „jó munkaerő” imázsát féltik. Inkább hallgatnak, nehogy csalódást okozzanak a vezetőnek vagy a csapatnak. Nem őszintétlenek – csak félnek nem megfelelni. Paradox módon éppen a jó szándékuk az, ami megakadályozza a nyílt kommunikációt.
3. A tökéletes vezető paradoxona
Néha épp a vezető magas szintű kompetenciája, embersége és támogatása válik – tudtán kívül – gátló tényezővé. Minél erősebb a vezetői jelenlét és a lojalitás, annál nagyobb lehet a nyomás az alkalmazkodásra, annál nehezebb őszintén beszélni a nehézségekről. A vezető ilyenkor a tökéletesség látszatát kelti és ezzel megnehezíti a tökéletlenség felvállalását és nem feltétlenül veszi észre, hogy a csapata nem meri elmondani, amikor valami még sincs rendben.
A stabil, határozott vezetői jelenlét biztonságot adhat a csapatnak. De ha a vezető mindig magabiztosnak és hibátlannak látszik, az könnyen létrehozhat egy rejtett normát: itt nem szokás gyengeséget, bizonytalanságot vagy tévedést felvállalni.
Visszatérve a konkrét példánkhoz: a vezető helyettese – bár rendkívül elkötelezett és megbízható munkatárs volt – olyan működési mintázatot hordozott, amely hosszabb távon kockázatokat rejtett. Maximalizmusa, megfelelési vággyal párosult, ami a munkáltató szemszögéből rövid távon előnyös lehet: feladatait szinte hibátlanul végezte és teljes mértékben lehetett számítani rá. A valódi probléma azonban rejtve maradt. Egy apró figyelmetlenség, ami kezdetben jelentéktelennek tűnt, idővel súlyos következményekhez vezetett. Amikor szembesült ezzel, nem a megoldást kereste, hanem azt, hogy hogyan rejtheti el a hibát. A szégyenérzet – elsősorban saját maga előtt – olyan erős volt, hogy inkább a hallgatást választotta.
Miért tartottuk fontosnak, hogy ezt a konkrét esetet megosszuk más vezetőkkel? Van-e tanulság akkor is, ha a vezető – látszólag – nem vétett hibát? A válasz talán nem lesz népszerű. Erős meggyőződésünk, hogy a szervezet mindig a vezető működésének tükre. Még egy ilyen helyzetben sem teheti fel a kezét azzal, hogy „én mindent megtettem”.
Először is: bármennyire is kulcsszereplő egy munkatársunk, a rendszeres kontroll elengedhetetlen. Mindenki hibázik. Minél korábban derül ki egy tévedés, annál könnyebben lehet korrigálni.
Másodszor: ha egy munkatárs ennyire központi szerepet tölt be – a vezető bizalmasaként működik, ráépül a rendszer – akkor a korlátai sem maradhatnak láthatatlanok. A fejlődése nemcsak az ő érdeke, hanem a felettesé is. A maximalizmus kezelése, a nyílt problémafelvetés és kommunikáció tanulható készségek, fejlesztésük vezetői feladat.
Harmadszor: a pszichológiai biztonságnak mindenkire ki kell terjednie – azokra is, akik csendben szenvednek a megfelelés súlya alatt. Ebben az esetben arra bátorítottuk a vezetőt, hogy vállalja a saját szerepét is abban, hogy hogyan fajulhatott idáig ez a történet. Ne csupán egyéni hibaként kezelje, hanem rendszerszinten is gondolkodjon: milyen tanulságokat kell levonniuk vezetői körben, és hogyan kell másképp működniük, hogy ez az eset egyszeri maradjon a cég történetében.
Negyedszer: sokszor nem az elbocsátás a legjobb döntés. Mielőtt a végletes lépés mellett dönt valaki, érdemes végiggondolni a létező alternatívákat.
A jövő vállalatában a pszichológiai biztonság nem afféle kedves extraként jelenik meg, hanem működési feltételként.
Csakhogy nem elég nyitottnak lenni – azt is tudni kell, hogy ki miért nem él ezzel a nyitottsággal.
Összefoglalva tehát: a pszichológiai biztonság nem azt jelenti, hogy mindent szabad – hanem azt, hogy nem kell tökéletesnek látszani. Ettől mer valaki valóban hibázni, kérdezni, kétséget megfogalmazni. És éppen ez az, amitől a jövő vállalata képes lesz működni – a változás korában is.
A hírlevélben egyik hivatkozott forrás – Amy C. Edmondson: Pszichológiai biztonság a munkahelyen – magyar fordítása a HVG kiadásában jelent meg májusban.
Grosser Beatrix a LEADlab társalapítója, szervezet- és vezetésfejlesztési tanácsadó. A LEADlab szakmai műhely, fókuszában a vezető fejlődési útja áll.
Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Fanatic Studio / Science Photo L / FST / Science Photo Library via AFP
Tetszik, amit olvasol? |
Ez a hírlevél csak egy a sok közül. A hvg360-on 10+ hírlevél közül választhatsz. Ezeket egyfelől szakmájukban kiemelkedő szerzők írják például a gazdaság, a menedzsment vagy a viselkedéstudomány területeiről, másfelől a HVG sokat látott újságíróit követhetitek: érdekes összefüggések adatokon keresztül, változó világunk jogi értelmezése, személyes történetek közéletről női szempontból, szemérmetlen dömpingű kultúrajánlat és külföldi sajtószemle. |
FELIRATKOZOM >> |
A hírlevél a HVG és a LEADlab & a BeHive együttműködésében támogatott tartalomként jött létre.
Tavaly már 125 ezer fölé nőtt a nyugdíj mellett dolgozók száma.
A tanárok bérét meg kellene háromszorozni, de Mészáros Lőrinc vagyonát csak egyszet lehet elvenni.
A házelnök szerint ami a magyar belpolitikában zajlik, az inkább komikus, mint tragikus.
Tizenkét devizahiteles ügyben vizsgálja felül a Kúria a saját korábbi határozatát.
A Bonbonetti irodákat is fog építeni.
Újabb divattrendet teremtene az aranylabdás portugál támadó?
Múltkor is megígérte, aztán változtak. Szavazzon, ön hisz-e a miniszternek.