Új Ford Kuga: miért jó döntés egy full-hibrid?
A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.
Születésem óta Budapesten éltem, de ez nemrég megváltozott, amikor családilag elhatároztuk, hogy két gyerekkel és egy kutyával magunk mögött hagyjuk a fővárost. A változás pedig nem csak földrajzi lett, ugyanis az eddig használt városi kisautónktól meg kellett válnunk: már magát a költözést sem tudtuk volna vele megoldani, ráadásul a munkánkból kifolyólag ezentúl gyakrabban is kell autóba ülnünk.
A budapesti évek alatt sokat tömegközlekedtünk, az említett kisautót főleg bevásárlásra, hétvégi kirándulásokhoz és rokonlátogatásokra használtuk. Mindezekből (is) adódóan olyan autót kerestünk, amely egyrészt takarékosan üzemeltethető, másrészt hosszabb távokon is kényelmes.
A családi kombik sokáig versenyben voltak, végül azonban egy crossover SUV mellett döntöttünk. Már jó ideje tesztelek autókat, így már a 2008-ban bemutatott Ford Kuga első generációs változatát is volt szerencsém kipróbálni. Azóta persze rengeteg idő eltelt, a Fordnál azonban a bő másfél évtizede kikevert receptet csak tovább tökéletesítették. Jelenleg a harmadik generációnál jár ez a modell, a 2019-es bemutatót követően pedig az idei évben érkezett meg a ráncfelvarrott változat. Egy ilyen, Active X felszereltségű modell mellett tettük le a garast, és ez egészen kiváló döntésnek bizonyult.
A Ford Kuga harmadik generációjának kiválóságát mi sem mutatja jobban, mint a tény, hogy plug-in hibrid változata már évek óta a legkelendőbb SUV Európában. Érthető, hiszen, bár városi terepjáróról van szó – bármennyire is különösen hangzik ez a szókapcsolat – az autó maga mégsem egy lelketlen tömb, hanem praktikus és kényelmes családi autó.
Ráadásul az idei facelift is jót tett neki. A 2019-es változat is esztétikus volt, de egy picit számomra valamiért túl “sci-fisre” sikeredett, viszont a 2024-es verzió ábrázatát egy kicsit komolyabbra szabták, ami kifejezetten jól áll neki. A legmarkánsabb változást a hűtőrács környékén fogjuk tapasztalni, de sokat változtak a fényszórók is – a két lámpatestet összekötő LED-csík alapvetően nem az én világom, de mostanában ez aktuális trend ebben a kategóriában, hát ám legyen. A Kuga arányai teljesen jók, ahogy említettem, a méretét remekül eltalálták: bő 4500 milliméter hosszú, 1856 milliméter széles és 1703 milliméter magas, amivel egy mai átlagos autó dimenzióit hozza. Nincs szükség egy fél focipályányi parkolóra hozzá, viszont a magasabb utasok sem verik be a fejüket a tetőkárpitba.
A beltér ezzel együtt az egyik legjobban sikerült a szegmensben, , elképesztően tágas, még a hátsó üléseken is elférnek a hosszabb lábú utasok, különösen, hogy valódi kuriózumként a Kugában még ezeket is lehet hosszanti irányban állítani. Belülről sokkal masszívabbnak érződik a karosszéria, “van benne anyag”, ami jelentős biztonságérzetet ad, különösen a magasabb üléspozícióval, ahonnan jól belátható a környezetünk. Az SUV-kategóriával kapcsolatban gyakran felmerül annak veszélyeként, hogy a sofőrök nem látnak ki minden irányba, ami balesetveszélyes lehet – nos, a Kugánál ettől nem kell tartani, még akár egy szűkebb utcában sem.
A műszerfal helyenként, de előnyére változott, bár itt egyből ki is domborítanám az új változat egyik ambivalens pontját: a klímavezérlést fizikai gombok helyett a középső érintőképernyőre költöztették, ezt talán meg lehetett volna spórolni. Ezt leszámítva a Kuga műszerfalán áttekinthető mennyiségű kapcsolót és gombot találunk, a kormány gombszigetei pedig maradtak a régiek – aki vezetett Fordot az elmúlt években, mindent ösztönösen meg fog találni rajta. Jó hír még, hogy a Fordok fedélzeti számítógépein egy elég jól megtervezett rendszer fut, és a SYNC 4-ről ez továbbra is elmondható. A gombok szép nagyok, könnyű eligazodni a menürendszerben, van Apple CarPlay és Android Auto is, de ha csak a zenelejátszásra van szükség, a Bluetooth gyorsan és stabilan csatlakozik a telefonunkhoz.
Az utastérben praktikus tárolórekeszeket is találunk, a könyöklőbe épített pohártartók mögött például egy meghökkentően mély darabot is, itt jól elférnek a töltőkábelek, garázsnyitók és hasonló hétköznapi apróságok. A csomagtartó alapállapotban is kellemesen tágas a maga 412 literjével, a 60-40 arányban dönthető hátsó ülések bevetésével pedig másfél köbméterre növelhető, ami a költözködés során is rendkívül praktikusnak bizonyult.
A végére hagytam a motorral kapcsolatos gondolatokat, hiszen ez is fontos szempont volt a mérlegelésnél. Bár a tisztán elektromos autók szimpatikusak ugyan, mi első körben mégis inkább a hibridek között kezdtünk el nézelődni. Itt pedig hamar rájöttünk, hogy a nagyobb távolságok megtételéhez kézenfekvőbb választás egy öntöltő hibrid (full hibrid – FHEV), mint egy konnektoros (plug-in hibrid, azaz PHEV) modell. Utóbbi akkor lenne tökéletes, ha maradtunk volna Budapesten vagy a környékén, hiszen ekkor a teljesen feltöltött akkumulátorral könnyedén lefedhető a napi ingázás, városban mászkálás is. Különösen, hogy a Ford Kuga energiavisszanyerő rendszere már a 2019-ben bemutatott változatnál is csillagos ötösre vizsgázott, egy akkori teszt során majdnem 70 kilométert sikerült kisajtolni belőle. Így azonban, hogy az új otthonunk környékén az autózás leginkább a nagyobb bevásárlások során kerül előtérbe, maradtunk az FHEV-nél. A 2,5 literes benzinmotort kiegészítő villanyhajtással együtt a Kuga így 183 lóerőre képes, ami kiegyensúlyozott, de dinamikus autózást teszt lehetővé, ráadásul a vegyes használatban a fogyasztása is meglehetősen barátságos: 100 kilométeren átlagosan 6-6,2 literrel beéri, ami nem rossz teljesítmény egy közel 2 tonnás autótól. A 8,3 másodperces 0-100-as sprint éppenséggel nem aszfaltszaggató, de nem is ez a feladata az autónak, a család igényeit pedig maradéktalanul kiszolgálja.
Ami az árat illeti, az Active X felszereltségű változat listaáron nagyságredileg 19 millió forintba kerül, ami természetesen nem kevés, azonban a kategóriájában nem számít kirívónak, az ár-érték arányt tekintve pedig gyakorlatilag verhetetlen az előnye a versenytársakhoz képest. Ma sem döntenénk máshogyan.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.