
Nehezen követi, ki van home office-ban, távmunkán, szabadságon, és hányan betegek? Van megoldás!
Távmunka már régóta létezik, a home office viszont igazából a koronavírus-járvány miatti korlátozások révén került a köztudatba. Munkáltató legyen a talpán, aki el tud igazodni abban, hogy a távollévő munkavállalói közül ki hadra fogható, azaz dolgozik otthon vagy egy távoli munkahelyen, és ki az, aki a jól megérdemelt szabadságát tölti, illetve beteg. Ebben segít egy, a távollétek követésére alkalmas, webes önkiszolgáló szoftver.
Idestova már két évtizede annak, hogy Magyarországon is kezdett elterjedni az a gyakorlat, miszerint a dolgozóknak már nem feltétlenül kötelező megjelenniük a munkahelyükön, feladataikat azon kívül is elvégezhetik, akár otthon, akár máshol. A távmunka szabályozásával kapcsolatban az Európai Unió (EU) 2002-ben fogalmazott meg egy irányelvet, amely alapján készült keretmegállapodást az uniós szinten működő munkaadói és szakszervezeti szövetségek írták alá. A keretmegállapodás rendelkezéseit aztán a magyar parlament betette a Munka törvénykönyvébe (Mt), azt követően, hogy Magyarország 2004. május 1-jén csatlakozott az EU-hoz.
Az Mt szerint távmunka a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközökkel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják. A távmunka jellemzői: • a munkáltató biztosítja, hogy a munkavállaló a telephelyére beléphessen (más munkavállalókkal kapcsolatot tartson), • eltérő megállapodás hiányában a munkavállaló munkarendje kötetlen, • a távmunka végzésre is kiterjednek a • tűzvédelmi, • vagyonvédelmi, • balesetvédelmi, • információbiztonsági, • GDPR (személyes adatok védelmére vonatkozó) szabályok, • önkéntes jellegű (tehát nem kötelező, hanem választható), • határozott vagy határozatlan időre is megköthető. |
Egyesek a távmunkát hajlamosak összekeverni a home office-szal, annak szinonimájaként, illetve egyik válfajaként emlegetik. Pedig másról van szó. E különbségekkel már csak azért is érdemes tisztában lenni, mert ugyan home office már egy ideje létezik a cégeknél, az igazából a 2020 márciusában kirobbant koronavírus-járvány miatt vált mindennapos gyakorlattá, amikor – különösen a globális veszélyhelyzet elrendelése utáni hetekben – egészségügyi megfontolásokból a „fél ország” dolgozott otthonról.
„Lényeges eltérés a távmunkához képest, hogy a home office-ra vonatkozó megállapodás a munkáltató és a munkavállaló között nem a Munka törvénykönyve alapján jön létre, arról a feleknek külön kell megegyezniük” – mutat rá Lencsés Sándor, a humáninformatikai szoftverfejlesztéssel foglalkozó L-SOFT Zrt. vezérigazgatója. Szerinte ebben az esetben is célszerű rögzíteni a munkaszerződésben a telephelytől eltérő munkavégzés helyszínét. Az igénylés és jóváhagyás folyamata jellemzően valamilyen, a belső szabályozásban meghatározott módon igényelhető és egy elbírálási folyamaton megy keresztül.
Mi a különbség a szabadság, a home office és az egyéb távollétek között? |
• Szabadság: a szabadságok kiadása munkáltatói kötelezettség. A szabadság mértékét és a kiadás szabályait a Munka törvénykönyve pontosan meghatározza. • Home office: nem kötelezettség, csak lehetőség. Munkáltatói elvárások szabályozzák a használatát, melyek során heti, havi, éves maximumokat lehet meghatározni. • Egyéb távollétek: semmilyen korlátozás nincs az igénylésre vonatkozóan. Munkáltatói döntés, hogy milyen távollétek igénylését teszi elérhetővé a munkavállalók számára. Ilyenek lehetnek: kiküldetés, fizetett iskolai távollét, nem fizetett távollét, tanulmányi szabadság, apanap, orvosi igazolás nélküli betegség miatti távollét stb. |
A home office tervezése és jóváhagyása
A home office-t eltérő rendszerességgel, ad-hoc jelleggel is igénybe vehetik a dolgozók. És ebből fakad egy újabb tennivaló: vajon hogyan tudja a munkáltató átlátni, hogy éppen ki dolgozik otthonról, ki esetleg távoli munkahelyről, ki van szabadságon és ki betegállományban? „Ezek egy felületen történő megjelenítése a munkavégzés szempontjából mind a munkavállalók, mind a feletteseik számára hasznos” – véli Hajnal Gábor, az L-SOFT Zrt. projektvezetője.
A vezetőnek azért, hogy egy-egy szabadság vagy távollét engedélyezéséhez tudja, az adott munkaterületen, adott napokon kik fognak dolgozni. Így lehet biztosítani ugyanis az elvárt minimum létszámszükségletet a napi feladatok elvégzéséhez. A munkavállalóknak meg azért fontos egy ilyen információs felület, hogy egyszerűbben el tudják dönteni, mely napokra kérhetnek szabadságot vagy egyéb távollétet. Például egy személyes meeting megszervezéséhez is hasznos lehet, ha a vezető látja, hogy a résztvevők közül ki van távol aznap, illetve ki nincs jelen személyesen az irodában.
A cikk teljes szövegét Adózóna.hu oldalunkon itt olvashatja el.