Raben Group
Raben Group
Tetszett a cikk?

Hogyan lehet üzemanyagot, időt, erőforrást, összességében költségeket spórolni a logisztika és a szállítmányozás területén? A korábbinál hatékonyabb, gazdaságosabb és zöldebb megoldásokról Wojciech Mlynarczyk, a Raben Trans European Hungary Kft. nemzetközi szállítmányozási üzletágvezetője beszélt.

Új regionális kapcsolatok kiépítésével növeli nemzetközi gyűjtőszállítmányozási tevékenységének hatékonyságát a Raben Group. A cégcsoport hazai leányvállalata elsősorban a közép-kelet-európai országokban fejleszti összeköttetéseit és lefedettségét, a központi depók mellett további átrakóhelyek beiktatásával. A kevesebb rakodással, rövidebb átfutási időkkel és a szállítójárművek optimális kihasználásával csökkenthetők a küldemények költségei, nem utolsósorban pedig a közúti közlekedéssel járó környezetterhelés.

Milyen fejlesztések várhatók a jövőben a szállítmányozás hatékonyságának javítására?

A nemzetközi szállítmányozás területén arra törekszünk, hogy minél több új kapcsolatot hozzunk létre. Ma ugyanis a legtöbb esetben még úgy néz ki az egyes országok közötti gyűjtőszállítás, hogy egy, legfeljebb két fő terminál között közlekedik egy gerincjáratos autó. Szlovákiába például úgy szállítunk, hogy Dunaharasztiból naponta indul egy járat a nyugat-szlovákiai Szencre. Ez optimális helyzet akkor, ha az árut Budapest környékén vesszük fel és Pozsony környékén szállítjuk ki. Merőben más viszont a kép, ha Miskolcról Kassára, mindössze 90 kilométernyi távolságon szükséges megtenni ugyanezt, a korábbi megoldással ugyanis először Dunaharasztiba, onnan Szencre, majd az ottani belföldi gerincjárattal Kassára kellett vinni a szállítmányt. A kétnapos kiszállítási időbe még ilyenkor is belefértünk, de az áru csaknem 850 kilométert tett meg. Az a cél, hogy Magyarország különböző részeiből minél rövidebb úton, költséghatékonyan és kevesebb átrakással jusson el az áru a célország adott gazdasági régiójába. Ezért nemrég létesítettünk egy új logisztikai kapcsolatot Debrecen és Kassa között, így az árukat nem Pozsony felé, hanem ezen az útvonalon szállítjuk.

Szóba jöhet Skandinávia

Debrecen a közelmúltban bevezetett gyűjtőszállítmányozási modell egyik legfontosabb hazai végpontja. Az elsődleges úti célok Szlovákia és Lengyelország kiemelt regionális központjai, de a cégcsoport európai hálózatán keresztül a balti vagy akár a skandináv államok is elérhetők.

Csehországban is hasonló a helyzet. Egyelőre Brnóban és a Prága melletti Nupaky csomópontokon vagyunk jelen, de azon dolgozunk, hogy az ország más kiemelt gazdasági térségeibe, például České Budějovice vagy Ostrava városaiba is közvetlen járatokat indítsunk. Az új kapcsolatok révén szeretnénk rövidíteni az utat, az átfutási időt, és csökkenteni a költségeket, mindezek korántsem akaratlan és elhanyagolható velejárója pedig az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás. Ezeket régóta terveztük, de nem volt megfelelő árumennyiség ahhoz, hogy megérje a bővítés. Az új projekt viszont egy ördögi kört szüntet meg: mivel korábban nem voltak ilyen kapcsolataink, nem tudtunk kedvezőbb feltételeket kínálni a piacon, így pedig nem kaptunk megbízást ezekre a feladatokra. Ennek következtében nem volt megfelelő árumennyiség ahhoz, hogy indokolt legyen az újabb logisztikai kapcsolatok létrehozása. Ezért a vezetőség úgy határozott, hogy kilépünk ebből a körből, feltérképezzük a lehetőségeket, hogy megtudjuk, hol van esély arra, hogy nőjön a szállítmányozás volumene. A modellben rejlő potenciált kihasználva a Raben más piacainak tranzitárujával is kalkulálva szervezünk adott viszonylatokon együtt szállítható tételeket. Ezzel szintén a kapacitásaink kihasználtságát kívánjuk tovább javítani. Annak ellenére is végrehajtottuk ezt a bővítést, hogy a megrendelések mennyisége egyelőre nem indokolná, és számítunk rá, hogy a kedvező árak hatására több ügyfél választ majd minket. Ezt segíti az, hogy a szolgáltatásainkkal egész Európát lefedjük.

Hogyan lehet gazdaságosabbá tenni a folyamatokat?

A szállítási távolságok rövidítésével, az átrakások és egyéb műveletek számának csökkentésével nemcsak egyszerűbben, hanem hatékonyabban és kevesebb kockázattal is tudjuk megvalósítani a folyamatokat. Így kevesebb időre van szükség a küldemény kezeléséhez, ennek köszönhetően a munkatársaink több feladatot tudnak teljesíteni adott idő alatt. A nemzetközi szállításnak a cégcsoport szintjén meghatározott minőségi követelménye van. Ezt Magyarországon rendre felülmúljuk, és az új fejlesztések eredményeként még tovább növekedhet az időben történő kézbesítések aránya.

Hogyan valósítható meg a szállítmányozás kevesebb rakodással és rövidebb átfutási idővel?

Lehetőség szerint ki kell iktatni a nélkülözhető átrakási pontokat, egyszerűsíteni kell a hálózatot és hatékonyabbá tenni az útvonalakon mozgó járművek kapacitásának kihasználását. Korábban az induló gerincjáratok szervezését minden ország saját maga oldotta meg, ma azonban egy regionális csapatunk Lengyelországban központilag elemzi a folyamatokat, és keresi a lehetőségeket arra, hogy több országgal együttműködve mozgassa a gerincvonalakat. A kollégák arra törekednek, hogy megtalálják azokat a viszonylatokat, ahol önmagában nincs kellő volumen ahhoz, hogy kitöltsön egy kamiont, de több ország megrendeléseit összeadva már megvan az ehhez szükséges mennyiség.

Ezért létrehoztunk egy projektet, amelynek első lépésében a klasszikus ponyvás pótkocsikat két, úgynevezett csereszekrényből álló szerelvényekre váltottuk fel. A cserélhető elemeket vontató járművek útjainak szervezésébe bevontuk Romániát és a német belföldi forgalmat is. Így amikor a román depóból elindul Németország felé az autó, az egyik konténerben a magyar, a másikban a német célpontokra tartó áru utazik. Dunaharasztiban leszedjük azt, amelynek a tartalma magyar címekre megy, helyette pedig felrakjuk a saját, előre megrakott konténerünket, és a gépjármű indul is tovább Németországba. Így kihasználjuk a vontató maximális kapacitását. Ugyanez történik a németországi Raben-raktárban is, ahol az eisenachi kollégák leszedik a helyi célpontokra irányuló árut, és felrakják a belföldi gerincjáratra a Mönchengladbach felé utazó konténert. Visszafelé hasonló a történet a német belföldi, a magyar, valamint a román célra tartó konténerek esetében. Bár ebben az esetben kicsit magasabb a fuvardíj, de a csereszekrényes szerelvénynek nagyobb a kapacitása, az egységek a dupla rakodási szintnek köszönhetően jobb helykihasználást biztosítanak és mivel cserélhetők, átrakás nélkül több szakaszra bontható a szállítás adott útvonalon – így végül sokkal gazdaságosabb a folyamat.

Hogyan változott meg a logisztika és a szállítmányozás az elmúlt évtizedben?

Az ágazat szerepe egyértelműen felértékelődik. Ez egyfelől a gazdasági verseny erősödésének, másfelől a fogyasztói szokások változásának tudható be. A kereskedelemben, a gyártásban és a termelésben részt vevő vállalatok számára mind fontosabb az áruk, alkatrészek, alapanyagok pontos, jól tervezhető és költséghatékony rendelkezésre állása. Az egyéni fogyasztók ugyanakkor szintén gyors, kiszámítható, sőt személyre szabható kézbesítési megoldásokat igényelnek, ilyenek például a küldemény nyomon követhetősége, a kézbesítési időpont módosításának lehetősége, esti, hétvégi kiszállítás vagy a készpénzmentes fizetés stb. A világjárvány miatt még tovább erősödött a logisztika szerepe, az online vásárlás térnyerésével a kereskedelmi vállalkozások számára egyre fontosabbá válik, hogy közel legyenek a vásárlóikhoz, minél rövidebb legyen a szállítási idő. Fontos, hogy a logisztikai ágazathoz kötődik az ingatlanpiaci kereslet tetemes hányada is: a raktárak, teljesítési központok (fulfillment center) száma és területe jelentős mértékben növekszik. A logisztikával szemben – amely jellegéből adódóan a közlekedési forgalom jelentős hányadáért felel – mindeközben egyre erősebben fogalmazódik meg a fenntarthatóság követelménye. Ez a következő évek egyik legfontosabb kihívása az ágazat számára.

Milyen lépéseket tesznek a környezetkímélő működés érdekében?

A cégcsoport egészére igaz a gépjárműállomány folyamatos fejlesztése a minél környezetkímélőbb működés érdekében: ilyen a korszerű, kedvező környezetvédelmi besorolású dízelüzemű teherautók használata, a sűrített (CNG), illetve cseppfolyósított földgázzal (LNG) működő járművek tesztelése több országban, az elektromos teherautók alkalmazásának fejlesztése, az emeletes, illetve a már említett csereszekrényes pótkocsik alkalmazásával maximalizált szállítóeszköz-kihasználtság, amivel számottevő üzemanyag-megtakarítás érhető el. Az ökológiai lábnyomunk csökkentéséhez emellett a közlekedési infrastruktúrára nehezedő nyomás enyhítésével és a zajártalom mérséklésével is hozzájárulunk. A meglévő épületekben számos energiatakarékossági intézkedést érvényesítünk, az új létesítmények pedig kategóriájukban a kiemelten energiahatékony megoldások közé tartoznak. Ezek a környezeti fényt érzékelő LED-világítás, a fokozott hatékonyságú és hővisszanyerős fűtési rendszerek, a helyi energiatermelésre alkalmas berendezések, a gépesített rendszerek, valamint a korszerű, lítiumion-akkumulátoros targoncák és egyéb raktári eszközök. A közvetlen emissziócsökkentési megoldásokon felül a Raben a károsanyag-kibocsátás ellentételezését szolgáló projektekre is áldoz: fásítási projektek, méhlegelő és rovarhotel létesítése, valamint egyéb környezetvédelmi kezdeményezések támogatása is szerepel a tevékenységeink között. További fontos lépés, hogy a pandémia alatt felgyorsult a digitális fejlesztések és a papírmentes logisztikai megoldások bevezetése, amivel lényegesen csökkent a cégcsoport környezetterhelése.

Mennyiben határozza meg a vállalat működését a digitalizáció és az automatizáció?

A jelen és a jövő a digitális megoldásoké. Ezek a gyakorlatban elsősorban a szolgáltatások, az ügyfélszolgálat terén öltenek testet. Az elektronikus számlázás ma már alapvető, ahogy a myRaben platform is, ahol a partnerek számos paraméter szerint készíthetnek kimutatásokat, riportokat a minőségi és mennyiségi mutatóktól a veszélyes áruk szállítására vonatkozó adatokig. Ugyanezen a felületen zajlik a vállalati, illetve magánszemély ügyfelek küldeményeinek nyomon követése, valamint a regisztrált céges ügyfelek itt kérhetnek automatikus ajánlatot, amely alapján szállítmányozásra szóló megbízást is adhatnak. A Raben az utóbbi években több jelentős fejlesztést hajtott végre a digitalizáció jegyében, és ezt a folyamatot csak felgyorsította a 2020 tavaszán kitört járvány. Több informatikai eszközt használnak a munkatársak, több megbeszélés zajlik a virtuális térben, fokozódik az érintés-, illetve érintkezésmentes megoldások szerepe. Ilyenek például a bankkártyaterminálok a gépkocsivezetőknél, valamint a földrajzi koordinátákkal és időbélyeggel ellátott fényképpel igazolt kézbesítés. Az automatizáció az ügyfelekkel való kapcsolattartás és a fizikai folyamatok terén egyaránt tetten érhető. Az EDI (elektronikus adatcsere) a Raben és ügyfeleinek számítógépes rendszerei között az automatikus rendeléstovábbítás, az RPA (robotizált folyamatautomatizálás) a fizikai és az irodai munkafolyamatokban, a felhasználók munkáját segítő vagy helyettesítő szoftverrobotok üzembe állítása például a raktárirányítási, szállításirányítási rendszerek terén, a szállítmányok mérésére szolgáló automata eszközök, autonóm targoncák, kobotkarok, IoT érzékelők alkalmazása biztosítják a lehető leghatékonyabb működést.

Milyen megoldásokkal gyorsítják fel a partnerek számára az ajánlatkérés és az ügyintézés folyamatát?

A 2021-es év legjelentősebb fejlesztései között szerepel a myRaben platformon elérhető myOffer, illetve myOrder modul. A cég jelenlegi és jövőbeni partnerei önállóan, automatizált rendszerben kérhetnek ajánlatot raklapos és nagycsomagos küldeményeik eseti szállítmányozására. Az ügyfelek a leggyakoribb viszonylatok esetében szinte azonnali kalkulációt kapnak, amely alapján akár rögtön megbízást is adhatnak.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Raben Group közreműködésével jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Két éven át rejtegették Joe Bident a saját kormánya elől is

Két éven át rejtegették Joe Bident a saját kormánya elől is

Éjjel landolt a kínai BYD vezére Budapesten, ma már stratégiai együttműködést köt a kormánnyal

Éjjel landolt a kínai BYD vezére Budapesten, ma már stratégiai együttműködést köt a kormánnyal

A Tisza választási győzelmét is veszélyeztetheti a Gyurcsány–Dobrev-váltás a DK élén

A Tisza választási győzelmét is veszélyeztetheti a Gyurcsány–Dobrev-váltás a DK élén

Állást kap Lewis Hamilton apja az FIA-nál

Állást kap Lewis Hamilton apja az FIA-nál