Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Mindeközben Lázár János minisztériuma kapott 5,7 milliárdot a BYD-gyárnak terepet biztosító szegedi ipari park és térsége fejlesztésére, a MÁV-ba meg beinjekcióztak 14,4 milliárd forint tőkét a gyárat kiszolgáló vasúti bővítésekre.
Éjjel Magyarországra érkezett a kínai BYD elektromosautó-gyártó legfőbb vezetője, Vang Csuanfu. A Szegeden gyárat létesítő vállalat vezérét Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója fogadta a ferihegyi reptéren.
Csuanfu érkezésének okára a szerda esti Magyar Közlöny kormányhatározata világít rá, mely értelmében a magyar kormány stratégiai együttműködést köt a BYD-vel.
Pontosabban a BYD Company Limited, a BYD Europe Holding Kft., a BYD Auto Hungary Kft., a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. és a BYD Smart Device Hungary Kft. lesznek a stratégiai együttműködés szereplői. A határozat szerint az egyezséget a kormány részéről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek – vagy egy általa kijelölt személynek – kell azonnal megkötnie.
A fentiekkel szoros összefüggésben a Magyar Közlöny következő határozata a BYD-gyárnak teret adó szegedi ipari terület bővítését és infrastruktúra-fejlesztését írja elő. Eszerint a kormány egyetért a készáru mozgatására alkalmas és a konténerforgalom bonyolításához szükséges vasúti és közúti infrastruktúra kialakításával, valamint a kapcsolódó vasúti és közúti fejlesztések előkészítésével és megvalósításával, ezért
14,4 milliárd forinttal megemeli a Magyar Államvasutak Zrt. tőkéjét.
A tőkeemelés felelőse Lázár János építési és közlekedési miniszter, akinek ezt augusztus 31-ig végre kell hajtania. Magát a tőkét Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek kell átcsoportosítania a 2025-ös költségvetésben az Építési és Közlekedési Minisztérium részére, de ezt azonnal meg kell tennie.
Nagy Mártonnak azt is előírták, hogy gondoskodjon az ÉKM javára legfeljebb 5,7 milliárd többletforrásról.
Meghatározták, hogy a fejlesztés különböző szakaszaira mennyit költhet Lázár, a legnagyobb tétel – 3,2 milliárd forint – fenntarthatósági és modernizációs vasúti fejlesztésekre megy, részben idén, részben jövőre.
A határozat arról is szól, hogy a MÁV és a WABERER’S INTERNATIONAL Nyrt. – melynek fő részvényese Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István – között a kiskundorozsmai terminál bérleti-üzemeltetési szerződést a beruházások várható hasznos élettartamának megfelelően módosítják.
Arról is most határozott a kormány, hogy Nagy Márton vezetésével Akkumulátoripari Piacfelügyeleti Hatóságot és Kompetencia-központot hoz létre, 12 milliárd forintból.
Egy másik határozattal kiemelt beruházássá nyilvánították a Komáromban, a 7126/17 helyrajzi számú ingatlanon készülő járműipari beruházást. Ez a város ipari parkjában, a Puskás Tivadar utca 8. cím alatt található, és a BYD két, a stratégiai együttműködésben is érintett leányvállalata, a BYD Europe Holding Kft. és a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. is ide van jegyezve.
Nyitóképünkön Szijjártó Péter egy BYD volánja mögött 2024 októberében.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Kiszámíthatatlan és katasztrofális következményekkel járhat a Közel-Keleten, de akár globálisan is, hogy az USA vasárnap hajnalban megtámadott három iráni nukleáris objektumot, először vetve be a bunkerromboló bombákat. Izrael örülhet, jobb esetben a konfliktus lezárulhat, de az iráni rezsimváltás nem valószínű. Rossz esetben a háború elhúzódhat és kiszélesedhet, attól függően, hogy mit lép a jelentősen meggyengült Irán.
Erről ír a világsajtó.
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.
Többféle nézetben is rá lehet nézni az éppen közlekedő vonatokra.