Éjjel landolt a kínai BYD vezére Budapesten, ma már stratégiai együttműködést köt a kormánnyal

Mindeközben Lázár János minisztériuma kapott 5,7 milliárdot a BYD-gyárnak terepet biztosító szegedi ipari park és térsége fejlesztésére, a MÁV-ba meg beinjekcióztak 14,4 milliárd forint tőkét a gyárat kiszolgáló vasúti bővítésekre.

Éjjel landolt a kínai BYD vezére Budapesten, ma már stratégiai együttműködést köt a kormánnyal

Éjjel Magyarországra érkezett a kínai BYD elektromosautó-gyártó legfőbb vezetője, Vang Csuanfu. A Szegeden gyárat létesítő vállalat vezérét Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója fogadta a ferihegyi reptéren.

Csuanfu érkezésének okára a szerda esti Magyar Közlöny kormányhatározata világít rá, mely értelmében a magyar kormány stratégiai együttműködést köt a BYD-vel.

Pontosabban a BYD Company Limited, a BYD Europe Holding Kft., a BYD Auto Hungary Kft., a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. és a BYD Smart Device Hungary Kft. lesznek a stratégiai együttműködés szereplői. A határozat szerint az egyezséget a kormány részéről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek – vagy egy általa kijelölt személynek – kell azonnal megkötnie.

A fentiekkel szoros összefüggésben a Magyar Közlöny következő határozata a BYD-gyárnak teret adó szegedi ipari terület bővítését és infrastruktúra-fejlesztését írja elő. Eszerint a kormány egyetért a készáru mozgatására alkalmas és a konténerforgalom bonyolításához szükséges vasúti és közúti infrastruktúra kialakításával, valamint a kapcsolódó vasúti és közúti fejlesztések előkészítésével és megvalósításával, ezért

14,4 milliárd forinttal megemeli a Magyar Államvasutak Zrt. tőkéjét.

A tőkeemelés felelőse Lázár János építési és közlekedési miniszter, akinek ezt augusztus 31-ig végre kell hajtania. Magát a tőkét Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek kell átcsoportosítania a 2025-ös költségvetésben az Építési és Közlekedési Minisztérium részére, de ezt azonnal meg kell tennie.

Nagy Mártonnak azt is előírták, hogy gondoskodjon az ÉKM javára legfeljebb 5,7 milliárd többletforrásról.

Meghatározták, hogy a fejlesztés különböző szakaszaira mennyit költhet Lázár, a legnagyobb tétel – 3,2 milliárd forint – fenntarthatósági és modernizációs vasúti fejlesztésekre megy, részben idén, részben jövőre.

Irányt vált a BYD, nem csak villanyautókat gyártanának Magyarországon

Gyorsan reagálnak a változó keresletre a kínaiak, és a hibrideken még büntetővám sincs.

A határozat arról is szól, hogy a MÁV és a WABERER’S INTERNATIONAL Nyrt. – melynek fő részvényese Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István – között a kiskundorozsmai terminál bérleti-üzemeltetési szerződést a beruházások várható hasznos élettartamának megfelelően módosítják.

Arról is most határozott a kormány, hogy Nagy Márton vezetésével Akkumulátoripari Piacfelügyeleti Hatóságot és Kompetencia-központot hoz létre, 12 milliárd forintból.

Egy másik határozattal kiemelt beruházássá nyilvánították a Komáromban, a 7126/17 helyrajzi számú ingatlanon készülő járműipari beruházást. Ez a város ipari parkjában, a Puskás Tivadar utca 8. cím alatt található, és a BYD két, a stratégiai együttműködésben is érintett leányvállalata, a BYD Europe Holding Kft. és a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. is ide van jegyezve.

Nyitóképünkön Szijjártó Péter egy BYD volánja mögött 2024 októberében.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.