Tetszett a cikk?

Mindeközben Lázár János minisztériuma kapott 5,7 milliárdot a BYD-gyárnak terepet biztosító szegedi ipari park és térsége fejlesztésére, a MÁV-ba meg beinjekcióztak 14,4 milliárd forint tőkét a gyárat kiszolgáló vasúti bővítésekre.

Éjjel Magyarországra érkezett a kínai BYD elektromosautó-gyártó legfőbb vezetője, Vang Csuanfu. A Szegeden gyárat létesítő vállalat vezérét Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója fogadta a ferihegyi reptéren.

Csuanfu érkezésének okára a szerda esti Magyar Közlöny kormányhatározata világít rá, mely értelmében a magyar kormány stratégiai együttműködést köt a BYD-vel.

Pontosabban a BYD Company Limited, a BYD Europe Holding Kft., a BYD Auto Hungary Kft., a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. és a BYD Smart Device Hungary Kft. lesznek a stratégiai együttműködés szereplői. A határozat szerint az egyezséget a kormány részéről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek – vagy egy általa kijelölt személynek – kell azonnal megkötnie.

A fentiekkel szoros összefüggésben a Magyar Közlöny következő határozata a BYD-gyárnak teret adó szegedi ipari terület bővítését és infrastruktúra-fejlesztését írja elő. Eszerint a kormány egyetért a készáru mozgatására alkalmas és a konténerforgalom bonyolításához szükséges vasúti és közúti infrastruktúra kialakításával, valamint a kapcsolódó vasúti és közúti fejlesztések előkészítésével és megvalósításával, ezért

14,4 milliárd forinttal megemeli a Magyar Államvasutak Zrt. tőkéjét.

A tőkeemelés felelőse Lázár János építési és közlekedési miniszter, akinek ezt augusztus 31-ig végre kell hajtania. Magát a tőkét Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek kell átcsoportosítania a 2025-ös költségvetésben az Építési és Közlekedési Minisztérium részére, de ezt azonnal meg kell tennie.

Nagy Mártonnak azt is előírták, hogy gondoskodjon az ÉKM javára legfeljebb 5,7 milliárd többletforrásról.

Meghatározták, hogy a fejlesztés különböző szakaszaira mennyit költhet Lázár, a legnagyobb tétel – 3,2 milliárd forint – fenntarthatósági és modernizációs vasúti fejlesztésekre megy, részben idén, részben jövőre.

Irányt vált a BYD, nem csak villanyautókat gyártanának Magyarországon

Gyorsan reagálnak a változó keresletre a kínaiak, és a hibrideken még büntetővám sincs.

A határozat arról is szól, hogy a MÁV és a WABERER’S INTERNATIONAL Nyrt. – melynek fő részvényese Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István – között a kiskundorozsmai terminál bérleti-üzemeltetési szerződést a beruházások várható hasznos élettartamának megfelelően módosítják.

Arról is most határozott a kormány, hogy Nagy Márton vezetésével Akkumulátoripari Piacfelügyeleti Hatóságot és Kompetencia-központot hoz létre, 12 milliárd forintból.

Egy másik határozattal kiemelt beruházássá nyilvánították a Komáromban, a 7126/17 helyrajzi számú ingatlanon készülő járműipari beruházást. Ez a város ipari parkjában, a Puskás Tivadar utca 8. cím alatt található, és a BYD két, a stratégiai együttműködésben is érintett leányvállalata, a BYD Europe Holding Kft. és a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. is ide van jegyezve.

Nyitóképünkön Szijjártó Péter egy BYD volánja mögött 2024 októberében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!