Márquez novelláját visszadobták, de Salinger és Updike a lap neveltjei voltak – 100 éves a legendás The New Yorker
A New York-i Közkönyvtár kiállítása bemutatja, hogyan vált egy nagyváros lapja nemzetközi tényezővé.
Az elmúlt években a budapesti központtal működő 4iG elképesztő iramban bővült. Az informatikai és ICT piac egyik meghatározó cégcsoportja azonban elkötelezett aziránt, hogy minden dolgozó motivált legyen és bármennyire is dinamikus a növekedés, megőrizzék a vállalat alapértékeit, lehetőséget biztosítsanak a fejlődésre. Hogy mindez miként lehetséges, arról a 4iG HR-igazgatóját, Gothárdi Ibolyát kérdeztük.
A 4iG Csoportnál közel hatezren dolgoznak. Mennyire elvárható egy ilyen multinacionális céges környezettől a családias hangulat?
Nálunk minden munkavállaló megtalálhatja a szakmai és egyéni preferenciáját. A cégcsoportban lehetőség van nagy projekteken dolgozni, de aki a kisebb méretű feladatokat, az elmélyültebb munkát szereti, az szintén jól érezheti magát nálunk. Igaz, hogy nagyon gyorsan nőttünk naggyá, ugyanakkor az alapértékeinket – ami többek között a csapatunk – megtartottuk: a munkavállalók száma több ezerre emelkedett, viszont sikerült megőrizni azokat a mikroközösségeket, amik a családias hangulatért felelősek, és ezek a cég mozgatórugói.
Mindez mennyire vonzó a fiatalok számára?
Megnéztük a korfánkat, és nálunk mind a négy generáció – a baby boomer, az X, a Z és az Y – megtalálható. Az egyetemisták gyakornokként dolgoznak, illetve büszkék vagyunk arra, hogy az idősebb, igazán tapasztalt, nagy tudású szakemberek szintén sokan vannak. Ez is azt mutatja, hogy a 4iG-nél kifejezetten egészséges az egyensúly a generációk között.
A szolgáltatási és az IT-szektor erőssége, hogy elengedhetetlen a folyamatos szakmai fejlődés. A szakmai képzések nem opciók, hanem kötelező elemek. Ha pedig kimondottan a fiatalokról beszélünk, akkor nagyon fontos megemlítenünk a PADAWAN elnevezésű gyakornoki programunkat, aminek lényege, hogy a diákok már az egyetemi éveik alatt elhelyezkedhetnek nálunk. Jelenleg harmincöt gyakornok dolgozik az IT üzletágnál, ők minimum egy évet töltenek el itt, és nyolcvan százalékuk munkavállalóként is nálunk marad. A gyakornokok számát az IT-n túl az egész cégcsoportban szeretnénk tovább bővíteni. Nagyon jól kiépített stratégiai kapcsolataink vannak egyetemekkel, ahonnan nemcsak várjuk a fiatalokat, de kollégáink elő is adnak ezekben az intézményekben, valamint bizonyos kurzusokat a mi támogatásunkkal vagy szponzorációnkkal indítanak.
A toborzásnál a kész munkaerő vagy a képzés a fő szempont?
Ma már nem lehet csak az egyikről vagy a másikról beszélni. A piac szűk és ez alól mi sem vagyunk kivételek; ugyanakkor a számaink és az eredmények azt mutatják, hogy még mindig jóval a piacon tapasztalható átlagos időnél gyorsabban találjuk meg és vesszük fel új kollégáinkat. Szerencsére az ajánlatelfogadási rátánk is nagyon magas – nem csak szektoriális összehasonlításban. Mindezek ellenére érezzük a piac szorítását, így egyrészt kintről veszünk fel tapasztalt munkaerőt, másrészt pedig egyre jobban nyitunk abba az irányba, hogy belülről építkezzünk és képezzük a fiatalokat.
Az IT-szektorban kritikus pont a munkavállalók megtartása. Büszkén mondom, hogy nálunk vannak olyan kollégák, akik húsz-huszonöt vagy akár harmincöt éve vannak velünk. Erre itthon sajnos már nem nagyon van példa. A karrierív egyre jobban kibővült: támogatjuk az üzletágak közötti mozgást, és egy üzletágon belül is lehet egyre feljebb lépkedni a ranglétrán. Az a kolléga, aki húsz - harminc évet tölt el nálunk, folyamatosan fejlődve, szépen haladhat előre a lépcsőfokokon.
A képzéseken és az üzletágak közötti átjáráson kívül hogyan lehet motiválni a kollégákat?
Nálunk gyakorlatilag a tudás a legfontosabb, ezt egészíti ki egy olyan környezet és csapat, ahol a munkavállaló jól érzi magát. Az újonnan érkezőket mindig megkérjük a próbaidő végén, hogy a munkakörülményeket egy tízes skálán értékeljék: 100 emberből hetven százalék tízest ad, a további húsz százalék pedig kilencest.
Milyen további extrák járulnak hozzá a jobb munkahelyi hangulat megteremtéséhez?
Nagyon szeretünk sportolni, és a 4iG Sportklubban a munkavállalók több sportág közül is választhatnak. Imádunk focizni, kerékpározni, úszni, futni és kirándulni. Van jóga óránk, amit az egyik jógaoktató kollégánk tart házon belül online formában. A Sportklub programjaihoz nemcsak azok csatlakozhatnak, akik régóta nálunk vannak, örömmel várjuk az új belépőket is. Minden cégben vannak olyanok, akik kevésbé szeretnek sportolni, de őket ugyanúgy szerettük volna bevonni ezekbe a közösségi programokba, ezért elindítottunk egy nagyköveti programot, ahol a szervezési, toborzási és komoly szurkolási feladatokból is bárki kiveheti a részét. A kirándulásokra is becsatlakozhatnak a kevésbé sportos kollégák, akár családjukkal együtt.
Elindítottuk a 4iG Care egészségprogramját is. A Covid kapcsán egyre nagyobb figyelmet kell szentelnünk mind a fizikai, mind a mentális egészségünknek. Külsős szakember segítségével mentálhigiénés támogatást nyújtunk kollégáinknak és különböző témákban online ismeretterjesztő előadásokat is szervezünk számukra. Nemrég például a pihentető alvásról volt szó, nyár elején a bőrápolásról beszéltünk, három hete pedig a pénzügyi tudatosságról hallgathattak meg egy szakértőt, aki arról beszélt, hogy egy ilyen nehéz időszakban mire érdemes odafigyelni, hogyan lehet menedzselni egy háztartást.
Azok a női munkavállalók, akik családot terveznek, mire számíthatnak a 4iG-nél?
Az IT-szektor köztudottan alulreprezentált női munkavállalókból. 2019 óta tudatosan nyomon követjük a női munkavállalók számának változását az IT-divízióban, és büszkén mondhatom, hogy az elmúlt négy évben hat százalékkal növekedett a nők aránya a teljes létszámhoz képest. A kismamáknál lényeges kiemelni, hogy távollétükben is folyamatosan tartjuk velük a kapcsolatot, hívjuk őket a vállalati rendezvényekre, eseményekre. Amikor visszatérnek, abszolút nyitottak vagyunk a részmunkaidős foglalkoztatásukra, és természetesen a home office lehetőségével ők is élhetnek, mint minden más munkavállalónk. A home office munkavégzés aránya nagyjából ötven-ötven százalék az irodában töltött napok mellett. Mindenképpen szeretném kiemelni, hogy odafigyelünk a női vezetők fejlesztésére: számukra mentorprogramot biztosítunk, akár házon belüli, akár cégcsoportokon kívüli mentorokkal. Nagyon tudatosan koncentrálunk arra, hogy a toborzásnál és a kiválasztásnál egyenlő esélyekkel induljanak a nemek.
Említette a home office arányát. Ez sok munkavállaló számára mára központi kérdéssé vált. A távmunka mennyire működik jól a cégüknél?
A home office kérdése nagyon érdekes fejlődési ívet mutat, és nemcsak a 4iG-nél, hanem általánosan a munka világában. A pandémia kirobbanásakor először mindenki megijedt, azután hamar megoldottuk az otthoni munkavégzést, megláttuk annak előnyeit, majd a jóból is megártott a sok. Öt évvel ezelőtt, ha valaki azt mondja nekem, hogy a munkavállalók
A tartalom a 4iG Nyrt. támogatásával, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
A New York-i Közkönyvtár kiállítása bemutatja, hogyan vált egy nagyváros lapja nemzetközi tényezővé.
Azt egyelőre nem tudni, hogy mekkora kár keletkezett a szállítógépben.
Új helyzet van.
A felvételt egy, az Egyesült Arab Emírségek fölött repülő gép fedélzetéről készítették.