szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Még a tél beköszönte előtt szakítsunk időt az autó átvizsgálására. Ha komolyra fordul az időjárás, a megbízható technika és a jó kilátás elengedhetetlen.

© www.focus.de
A hideg időszak kezdete előtt a legfontosabb, hogy időben szereltessünk téligumit autónkra, nem csak akkor, amikor már mínusz fokok vannak, vagy netán az első hó leesett.

A hideg időszakban a lerobbanási okok között első helyen szerepel az akkumulátor. Ahhoz, hogy az indítási nehézségeket elkerüljük, időben ellenőrizni kell az akksi töltési állapotát. A sarukat tisztítsuk meg, és némi kenőanyaggal védjük a korrózió ellen.

Drága következményekkel járhat az is, ha nem az időjárásnak megfelelő fagyálló folyadékkal van feltöltve az autó. Ügyeljünk arra, hogy legalább -30 fokig fagyálló legyen. Túl alacsony fagyáspontú folyadék használata ahhoz vezethet, hogy befagy a hűtő, és ezáltal károsodik a motor. Az ablakmosó-folyadékot is az időjárásnak megfelelő koncentrátumra kell lecserélni, ez bármelyik nagyobb áruházban vagy töltőállomáson megvásárolható. Itt érdemes a megfelelő vízkeverési arányra ügyelni, hogy a megfelelő fagyállási hőmérsékletet elérjük.

A jó látási viszonyokhoz elengedhetetlen, hogy az ablaktörlő lapátok ne hagyjanak csíkot a szélvédőn. Ha nagyon elhasználódtak, cseréljük le mielőbb. A szélvédőt is alaposan tisztítsuk meg belülről ablaktisztító-folyadékkal, így csökkenthetjük a szembejövő forgalom fényének a vakítását. Ha a klímaberendezés belső szűrője eltömődött porral és pollennel, gyorsabban párásodik az ablak.

Téli átvizsgálásra érdemes elvinni az autót egy szervizbe, ilyenkor sok akciót hirdetnek. A fényszórók helyes beállítására is figyeljünk oda. A korai sötétedés és a télies időjárási viszonyok miatt a téli hónapokban gyakrabban szorulunk autónk megfelelő világítására. Arról nem is beszélve, hogy nyálkás, nedves idő esetén sokkal nagyobb a vakítás veszélye. Lássunk, de ne vakítsunk.

Ne feledkezzünk meg az ajtókról sem. Grafitpor vagy olaj a zárakhoz, illetve szilikon, talkum vagy glicerin a tömítéseken megelőzhetik a befagyást. Ügyeljünk a lakk és az alváz védelmére is. A karcolásokat javítassuk ki, mielőtt a karosszériát sós víz éri, a lakkot pedig konzerváljuk viasszal – a legjobb, ha saját kezűleg visszük fel.

Autómenedzser

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hét fok alatt kell a téli gumi

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.

hvg.hu Autó

Hogyan szállítsunk állatot az autóban?

Mindenki látott már autók biztonsági tesztelésén készült fotókat, videókat. Ezeken nyomon követheti, mi történik a bábuval, esetleg az autóban ülő gyerekkel, vagy a szállított állattal, óránként 50 kilométer/órás sebességnél bekövetkezett ütközésnél.

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Hogyan közlekedjünk körforgalomban?

Nyugat-Európához hasonlóan a lámpás, illetve lámpa nélküli kereszteződések tucatjait cserélik le nálunk is a körforgalmak. Miért is jó ez nekünk, autósoknak? Hogyan közlekedjünk bennük itthon és mire figyeljünk külföldön?

hvg.hu Autó

Hogyan vezessen sötétben?

Az autóvezetőktől kiemelt figyelmet igényelnek az esti vagy éjszakai vezetés. Az ADAC német autóklub felmérése szerint a halásos balesetek több mint negyven százaléka éjszaka következik be, annak ellenére, hogy ebben a napszakban csupán a szokásos forgalom negyede jellemzi az utakat. Ez a statisztika a magyar közlekedésre is jellemző.

hvg.hu Autó

Miből van a téli gumi?

120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.

hvg.hu Autó

Téligumi-teszt: melyik gumit ne vegyük meg?

Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.

hvg.hu Autó

Hogyan kerülhetjük el a gumidefektet?

Az elmúlt évben az ADAC német autóklub 136 ezer esetben vizsgált meg gumidefektet. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők betartják az alapvető szabályokat. Az ADAC tippeket ad arra, hogy autógumija sokáig épp maradjon.