szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.

© www.focus.de
Németország Hóval borított jeges utakon általában előírják a téli, vagy legalább a négyévszakos gumit, de Németországban nem kötelező a téli gumi használata. A közlekedési szabályzatban, akárcsak a magyar KRESZ-ben, a következő áll: a gépjárművek felszereltségének meg kell felelnie az időjárási viszonyoknak. Vagyis: minden vezető köteles olyan abronccsal útra kelni, amely biztonságos. Téli útviszonyoknál ez akár egy jó nyári gumit, vagy négyévszakos gumit is jelenthet, ha a sofőr biztonságosan tud vele közlekedni – állítja a német közlekedési miniszter. Akinek azonban a kerekein lévő abroncsokat a német rendőrök alkalmatlannak minősítik, 30 eurós bírságra számíthat.

© AP
Ausztria Általános kötelezettség téli gumira nincsen az országban. Ám hófedte, jeges utakon előírás a hólánc és a téli gumi használata. Amennyiben a kék közúti táblákat kirakják, kötelező a hólánc használata, még az átutazóknak is. Van, hogy nem engedik be az autókat az országba hólánc, téli gumi nélkül. A négyévszakos abroncsokat téli guminak veszik, feltéve, ha az M+S (Mud, sár + Snow, hó) rövidítés szerepel rajta. Ez a szabály november 1-jétől április 15-ig érvényes. A 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművekre azonban az idei évtől kötelező a téli gumi. A szabály értelmében november 1. és április 15. között legalább egy hajtott tengelyen kötelező az évszaknak megfelelő abroncs használata. A határozat arra is kitér még, hogy radiál gumik esetében 5 milliméter, a diagonálnál 6 milliméter (3,5 tonna fölött) a kötelező minimum profilmélység. Ez alatt a hatóságok úgy tekintik, mintha nem lenne téli gumi a teherautón. A sofőrnek rendelkeznie kell használható hólánccal is.

Svájc A téli gumi témában Svájc nem ismer kompromisszumot. Aki nem megfelelő gumik miatt akadályozza a közlekedést, magas bírságra számíthat. Ha valaki pedig nyári gumival, havas, jeges úton balesetet okoz őrizetbe vételre is számíthat.

Olaszország Csak az Aosta-völgyben kötelező október 15. és április 15. között a téli gumi használata. Különben csak bizonyos tartományokban és útszakaszokon kötelező a téli gumi, illetve a hólánc.

Franciaország Bizonyos útszakaszokon és időjárási viszonyok esetén teszik kötelező a hóláncot. Különlegesség: a hóláncot a kötelező tartozékok közé sorolják.

Luxemburg Tilos a vegyes gumik használata (vagyis elöl téli, hátul nyári, illetve fordítva). A téli gumi használata nem kötelező, de ajánlott.

Csehország November 1. és április 30. között kötelező a téli gumi használata Csehországban a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek esetében, legalább a hajtott kerekeken. A szabályozás csak azokra a szakaszokra és utakra vonatkozik, ahol a "Zimni vybava" jelölés érvényes, ami a téli felszerelésre irányuló kötelezettséget jelöli. Egy estleges ellenőrzés során a hatóságok nemcsak a gumi meglétét, hanem annak állapotát is ellenőrizhetik, a profilmélységnek az előírások szerint minimum 6 milliméternek kell lennie, illetve a gumin szerepelnie kell az M+S, M.S. vagy M&S jelölések valamelyikének.

Szlovákia Új közlekedési szabályokat fogadott el a pozsonyi kormány. Októbertől lakott területen óránként 50 kilométer lett a sebességhatár, és éjjel-nappal kell használni a tompított fényszórót. Összefüggő hó vagy jég esetén kötelező a téli gumi, a sofőr pedig nem telefonálhat vezetés közben. Jelentősen emelkedett a bírság összege is Szlovákiában.

Szlovénia November 15-től március 15-ig, amennyiben 5 centis a hó, kötelező a téli gumi használata és előírás a hólánc megléte is (időnként ellenőrzik a határátlépéskor). Két téli gumit is elfogadnak.

Horvátország Ötcentis hónál vagy jeges útviszonyok között kötelező a hólánc az autóban, télies körülmények között előírt a téli gumi, de elfogadják a négyévszakost és a két hajtott kerékre szerelt félmegoldást is.

Svédország, Norvégia, Izland Kötelező a téli gumi és a hólánc a belföldieknek. Ezekben az országokban többnyire szöges téli gumikkal járnak télen.

Finnország, Lettország, Litvánia, Észtország December 1-je és március 1-je között minden autón téli guminak kell lennie.

Nem kötelező a téli gumi és a hólánc, de ajánlott télen Belgiumban, Hollandiában, Romániában, Szerbiában, Nagy-Britanniában, Dániában, Lengyelországban, Törökországban és Oroszországban.

Autómenedzser

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
hvg.hu Autó

Hét fok alatt kell a téli gumi

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Miből van a téli gumi?

120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.

Ez történt: előrelépés a koronavírus elleni oltóanyag ügyében

Ez történt: előrelépés a koronavírus elleni oltóanyag ügyében

Kiskereskedelmi különadó: fizetni fognak a multik

Kiskereskedelmi különadó: fizetni fognak a multik

A láthatatlan ellenséggel harcoló hősökről énekel noÁr - videó

A láthatatlan ellenséggel harcoló hősökről énekel noÁr - videó