Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"11087e7f-2371-474f-94c9-9484ec9ac29a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független országgyűlési képviselő szerint a volt vezérkari főnök felbukkanása a Tisza környékén azt jelenti, hogy a párt ugyanúgy következmények nélküli országként akarná működtetni Magyarországot, mint a Fidesz.","shortLead":"A független országgyűlési képviselő szerint a volt vezérkari főnök felbukkanása a Tisza környékén azt jelenti...","id":"20250216_Hadhazy-kemenyen-kritizalta-Ruszin-Szendit-es-a-Tiszat-Magyar-Peter-nem-maradt-ados-a-valasszal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11087e7f-2371-474f-94c9-9484ec9ac29a.jpg","index":0,"item":"86d3bb88-8e33-40dc-a3b4-4cde9d65ef70","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_Hadhazy-kemenyen-kritizalta-Ruszin-Szendit-es-a-Tiszat-Magyar-Peter-nem-maradt-ados-a-valasszal","timestamp":"2025. február. 16. 11:28","title":"Hadházy keményen kritizálta Ruszin-Szendit és a Tiszát, Magyar Péter nem maradt adós a válasszal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: Opus Dei és USAID. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250216_Elvitelre-Donald-Trump-USAID-MCC-Opus-Dei-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"9e6e9a3e-b19a-4f36-bd94-d79876092b42","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_Elvitelre-Donald-Trump-USAID-MCC-Opus-Dei-podcast","timestamp":"2025. február. 16. 06:00","title":"Elvitelre #106: Donald Trump apostoli munkája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ezt Keith Kellogg, az amerikai elnök Ukrajnáért és Oroszországért felelős különmegbízottja mondta a Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián.","shortLead":"Ezt Keith Kellogg, az amerikai elnök Ukrajnáért és Oroszországért felelős különmegbízottja mondta a Müncheni...","id":"20250215_Amerika-meguzente-Europa-nem-vehet-reszt-az-ukran-orosz-haboru-beketargyalasain","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41.jpg","index":0,"item":"9c65042f-ab68-49f3-93f7-96219930b025","keywords":null,"link":"/vilag/20250215_Amerika-meguzente-Europa-nem-vehet-reszt-az-ukran-orosz-haboru-beketargyalasain","timestamp":"2025. február. 15. 21:20","title":"Amerika megüzente: Európa nem vehet részt az orosz-ukrán háború béketárgyalásain","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0aa655cc-1ca3-464a-9b0d-f7198d6c24c8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A peronon zarándokok tömegében történt a szerencsétlenség.","shortLead":"A peronon zarándokok tömegében történt a szerencsétlenség.","id":"20250216_Tucatnyi-embert-tapostak-halalra-Ujdelhi-fopalyaudvaran","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0aa655cc-1ca3-464a-9b0d-f7198d6c24c8.jpg","index":0,"item":"f5d33026-e693-4b53-b075-27a6df6472e0","keywords":null,"link":"/vilag/20250216_Tucatnyi-embert-tapostak-halalra-Ujdelhi-fopalyaudvaran","timestamp":"2025. február. 16. 09:14","title":"Tucatnyi embert tapostak halálra Újdelhi főpályaudvarán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b763bb26-815a-4163-b024-b39cf2133bf4","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Magyarország egész területén lehet számítani ellenőrzésre.","shortLead":"Magyarország egész területén lehet számítani ellenőrzésre.","id":"20250217_Hetfotol-egyhetes-kozlekedesbiztonsagi-ellenorzes-kezdodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b763bb26-815a-4163-b024-b39cf2133bf4.jpg","index":0,"item":"54a0b2b1-2d26-4b89-98c9-0e3ba8cd6e8f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Hetfotol-egyhetes-kozlekedesbiztonsagi-ellenorzes-kezdodik","timestamp":"2025. február. 17. 05:10","title":"Hétfőtől egyhetes közlekedésbiztonsági ellenőrzés kezdődik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a4d3ab6-181f-4c76-9ce6-91592329eb98","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt vezérkari főnök felkészült arra, hogy kongresszuson elmondott beszéde után ő lesz „a legrosszabb, a legkövérebb altábornagy”, de szerinte az állomány tudja, hogy igaza van. Hosszan sorolta a hadsereg problémáit, de felvázolta a lehetséges megoldásokat is. ","shortLead":"A volt vezérkari főnök felkészült arra, hogy kongresszuson elmondott beszéde után ő lesz „a legrosszabb, a legkövérebb...","id":"20250215_ruszin-szendi-romulusz-tisza-part-kongresszus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a4d3ab6-181f-4c76-9ce6-91592329eb98.jpg","index":0,"item":"6ebac6df-e549-464e-a328-6b62acea8e6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250215_ruszin-szendi-romulusz-tisza-part-kongresszus","timestamp":"2025. február. 15. 15:44","title":"Ruszin-Szendi Romulusz a Tisza Párt kongresszusán: A Petőfi laktanyát vissza kell nevezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6730b851-50cc-478b-8307-c29872114484","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt héten kész pánik tört ki a tojáshiány miatt az Egyesült Államokban, sok helyen üresek a polcok, de az éttermek, pékségek és reggelizők is bajban vannak. Eközben az árak hétről hétre történelmi csúcsot döntenek. ","shortLead":"Az elmúlt héten kész pánik tört ki a tojáshiány miatt az Egyesült Államokban, sok helyen üresek a polcok, de...","id":"20250216_amerika-tojas-valsag-inflacio-madarinfluenza-h5n1-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6730b851-50cc-478b-8307-c29872114484.jpg","index":0,"item":"6d7df522-aaed-49b5-87db-884b585a2907","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250216_amerika-tojas-valsag-inflacio-madarinfluenza-h5n1-ebx","timestamp":"2025. február. 16. 10:00","title":"Súlyosbodik az amerikai tojásválság, a boltok limitálják a kiadható mennyiséget, a pékségek és éttermek is bajban vannak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e87c85e7-3f9c-425f-82e0-aeb40ec65dea","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szerencséje, hogy bár a bálna bekapta, fizikailag már képtelen lett volna lenyelni őt. ","shortLead":"Szerencséje, hogy bár a bálna bekapta, fizikailag már képtelen lett volna lenyelni őt. ","id":"20250215_kajakos-balna-patagonia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e87c85e7-3f9c-425f-82e0-aeb40ec65dea.jpg","index":0,"item":"ce2468d2-f3e0-4bd5-a5c1-19c1c223cce6","keywords":null,"link":"/elet/20250215_kajakos-balna-patagonia","timestamp":"2025. február. 15. 10:52","title":"„Éreztem, hogy egy nyálkás anyag súrolja az arcom” – megszólalt a fiú, akit egészben kapott be egy bálna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Különleges, a maga nemében páratlan autót dobott piacra a BMW. Az X3-as és az 1-es sorozat keresztezéséből szokatlan BMW-öszvér született. Azt nem tudtam végérvényesen eldönteni, hogy fiúknak vagy lányoknak való ez a drága szerszám, de az biztos, úgy megy, mint egy igazi BMW.
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5, X3, és X6-os nyomvonalát követi, igaz ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A BMW X1 szemből olyan, mint egy szűkre szabott hetes, hátulról inkább az 5 GT-t láttam benne. Valójában a hármas kombi egy másik alternatívája, magasabb beltérrel, emelt hasmagassággal. A hármasban komfortosabban ülünk, igaz, az egyeshez viszonyítva jobb a helyzet. A hátsó üléstámla állítható dőlésszögű, és 40:20:40 arányban lehajtható. A csomagtartó 420-ról akár 1350 literesre is bővíthető, a padlózat alatt további rakodórekesz áll rendelkezésre.
Nőies az X1 (X5, X6 a fiúknak, X1, X3 a lányoknak?), a lányok felsikítottak, amint meglátták, az utcán is főként a női nem képviselői fordultak meg utána. Szép az autó, ez vonzhatja a női tekinteteket, ráadásul szép BMW-ből kevés van. Főleg, ha azt nézzük, hogy ebben még az összkerékhajtás is adott. Nekem ez kevés, ha választanom kellene egy hasonló méretű BMW-t, akkor inkább a hármas kombi mellett döntenék. Pénzt is spórolnék, több vezetési élményt kapnék és kihasználnám a nagyobb belső teret, valamint a 25 literrel tágasabb csomagteret.
Rétegmodell az X1, alacsonyabb és kisebb, mint a versenytárs Tiguan, GLK, vagy Q5, kevésbé SUV jellegű, sokkal inkább egy emelt kombi. Új kategóriát teremt, a Mercedes BLK és az Audi Q3 lesz majd az igazi ellenfele.
Autómenedzser
Tesztautóm alapára brutálisan magas: 11,15 millió extrák nélkül. Pedig a metálbarna X1-ben jócskán volt feláras berendezés: Nevada bőrkárpit, automatikus sebességváltó steptronic rendszerrel, fékenergia-visszanyerés, 18-as könnyűfém kerekek, komfort bejutás, tolatókamera, 3D-s navigáció, Bluetooth, panoráma üvegtető, fényvédő üvegezés, memóriás sportülések, ülésfűtés, adaptív xenonfényszórók, esőszenzor, parkolóradar elöl is, elektrokróm tükrök, automatikus klíma, sebességtartó, hangvezérlés, harman/kardon hifi. Végső ára szíven üt: 16,6 millió forint.
Kormánya precíz, de komoly izommunkát igényel a kormányzás. Futóműve kőkemény, rossz utakon kellemetlen, a peres gumik és a nagy kerekek inkább az autó hátrányára vannak. Szépek a rombuszos felnik, de az amúgy is szerény tereptulajdonságokat csak rontják. A BMW X1 futómű-technikája kettős ágyazású – egyes modellekben alumínium – alsó lengőkarral szerelt, rugóstagos első-, illetve könnyűszerkezetes acél építési mód szerint készült ötkaros hátsó felfüggesztésekből, nagypontosságú irányíthatósági tulajdonságokat biztosító szervokormány-rendszerekből, nagyteljesítményű fékberendezésből áll. Ezen felül a dinamikus vonóerő-szabályzás (DTC) funkciójával kiegészített menetstabilizálót (DSC), illetve extrafelszerelésként a performance control fékezési beavatkozásokkal működő menetdinamikai rendszert is magában foglalja. Ez utóbbi lényege, hogy az összkerekes autókra jellemző túlkormányzottságot a kanyar belső ívén futó kerék fékezésével mérsékelje. Amint az első kerekek kifelé törnének, a rendszer a kanyar belső ívén gördülő hátsó kereket a DSC rendszerén keresztül célzottan fékezni kezdi. Az ennek eredményeképpen adódó vonóerő-csökkenést a motorteljesítmény egyidejű emelésével egyenlíti ki.
Az X1 nekem szűknek bizonyult, a hátsó ülések sem kényelmesek, bár láb- és fejtér bőven van. A vezető mélyen ül, a BMW-feelinget a vaskos, jó fogású kormány fokozza. A beltér nagy része puha anyagokból készült, ám a műszerfal alja rendesen kopog. Nem szoktuk meg ezt egy BMW-ben, főleg nem ennyi pénzért.
A könyöktartóban egy érdekes, széthajtható pohártartót találunk, amit a váltó mellett, a megfelelő foglalatba helyezve tudunk használni. Igaz, csak akkor, ha elöl egyedül utazunk, ugyanis a jobb egyben ülő kénytelen miatta nélkülözni az egyik térdét.
[[ Oldaltörés (Motor és xDrive) ]]
A motor a nyers erőt helyezi előtérbe a finom megoldások helyett. Nagyon megy az autó, érces hangja is jelzi, hogy túlteng benne az adrenalin. Sokszor túl erősnek is érezzük. Érdemes figyelni a kilométerórát, mert könnyedén belépünk a tiltott sebességzónába. A nagy erő, az automatikus váltó és az összkerékhajtás ellenére nem fogyaszt sokat az X1 xDrive 23d. Vegyes üzemben (városban és országúton) 8,3 literes átlagfogyasztást mértünk az 500 kilométeres tesztelés során. A BMW X1 xDrive23d hajtásáról a kettős turbófeltöltővel szerelt, common-rail befecskendező rendszerrel működő, 150 kW/204 LE teljesítményű dízelmotor gondoskodik. A BMW X1 xDrive23d álló helyzetből mindössze 7,3 másodperc alatt gyorsít 100 kilométer/órás tempóra, legnagyobb sebessége pedig eléri a 205 kilométer/órát (az extraként rendelhető nagysebességű beállításokkal 223 kilométer/óra).
A váltó nem elég rugalmas, a kormányon lévő váltókarokkal élménydúsabb a vezetés. Az igazi persze az lenne, ha kapcsolni lehetne a hátsókerékmeghajtást. Az xDrive révén a legvadabb kanyarokat is biztonságos tapadással egyenesíti ki az X1. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.
Autómenedzser
Terepen nem vallana szégyent, ha normális kerekeket és terepre is alkalmas gumikat kapna, így csak csúszkál a sárban, de ahol egy emelt kombi (Octavia 4x4, Yeti, A4 allroad stb.) elmegy, ott az X1 is. Terepkütyü nincs benne, csupán egy lejtmenetvezérlő.
A motor nyomatékának az első és a hátsó tengely közötti változó elosztásával a BMW xDrive állandó összkerékhajtási rendszer a jármű mozgékonyságát, illetve a műutakról letérve, terepes képességeit egyaránt hatékonyan fokozza. Az xDrive elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval kiegészített osztómű segítségével vezeti a motor nyomatékát a mindenkori menethelyzetnek megfelelő arányban arra a tengelyre, amelyik éppen a leghatékonyabb vonóerő-átadási tulajdonságokkal rendelkezik.
Az összkerékhajtás a BMW X1 modellekben is összeköttetésben áll a dinamikus menetstabilizáló (DSC) rendszerével, valamint a központi motorszabályzással. Szenzorok érzékelik azonnal az egyes kerekek megcsúszását, a rendszer pedig a másodperc tört része alatt képes a nyomatékelosztás mértékét ennek megfelelően megváltoztatni. A reakció még az adott kerék kipörgése előtt érkezik, így a túl- és alulkormányozottságra irányuló minden folyamatnak még időben és hatékonyan elejét lehet venni. Kanyarmenetben például a nyomaték nagyobb arányban érkezik a hátsó kerekekre, fokozva az autó fordulékonyságát, s mérsékelve alulkormányozottsági hajlamát. Az optimális vonóerő-átadás érdekében a kanyarból kigyorsítva késedelem nélkül ismét az alapbeállítás áll helyre. Az xDrive nyomatékelosztásának középpontjában a bonyolultabb menethelyzetek során is az optimális menetstabilitás áll. Csupán abban az esetben kerülhet sor az egyes kerekeken alkalmazott fékezési beavatkozásokra, illetve a motornyomaték mérséklésére a dinamikus menetstabilizáló rendszerén keresztül, amennyiben a nyomatékelosztás arányának változtatása már nem bizonyul elegendőnek a jármű menetstabilitásának megőrzésére.
Igaza volt a BMW igazgatójának, ez nem egy autó, ez egy lebegő szalon. Új műfajt teremtettek márkán belül a bajorok: Gran Tourismo. A GT az egyik legjobb utazóautó, amiben valaha ültem. Méregdrága, felejthetetlen, gyors, kényelmes és nem fogyaszt sokat.
Egy BMW vezetését nem lehet elfelejteni, akárhányszor újra módom van rá, fülig ér a szám. Pedig ez csak egy hármas dízel megint. Sajátos élményt ad, öröm vezetni.
Tavasz van, tűz a nap, megérdemlem, hogy kicsit kirúgjak a hámból. Végre arra használok egy BMW-t, amire a tervező szánták. Megyek vele, mint az állat.
Ha nem is ítélet, de védhető vélemény, hogy a hetes BMW a most kapható legjobb luxuslimuzin. Vezettem Maybach-ot, Audi A8-at, Volkswagen Phaetont, Jaguar XJ-t és Lexus LS-t - álomautók, de amit tudnak, azt mind nyújtja a megújult, ötödik generációs BMW 7. Nyomatékos belépő motorja a maga 245 lóerejével könnyedén, ha kell, sportosan mozgatja a kéttonnás terhet, miközben átlagfogyasztása 10 liter alatt marad.
Alig fogyaszt, meglehetősen jól megy, szép, kényelmes – sablonos mondatok. Egy BMW-ről nem lehet ilyeneket mondani. A kétliteres dízelmotorral szerelt ötös visszacsúszott a középszerűségbe, hiányzik belőle a vezetés élménye. De tényleg keveset fogyaszt.
Innovációs napon mutatta be legújabb modelljeit Magyarországon a BMW. A gyártó első sorozatgyártású hibrid meghajtású járművei, az új BMW ActiveHybrid 7-es és ActiveHybrid X6 mellett a minden eddiginél takarékosabb 320d EfficientDynamics Edition és a Z4 legerősebb változata, az sDrive35is is bemutatkozott a magyar közönségnek. A hetes kivételével mindegyiket vezettük.
Másik dimenzió. Kívül szétszteroidozott csodabogár, belül elvarázsolt kastély. Tuningalap, izomautó féktelen luxussal. Gazdasági válság idején ideális.
Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei orvostechnikai minősítésű okosórája.