szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Jeep márkanéven, új modellek kifejlesztésére nem kevesebb, mint 3 milliárd dollárt fordít a Chyrsler hátán lovagló Fiat cégcsoport. A nagyratörő program keretében a jelenleg sokféle változatban gyártott négy Jeep alapmodellt 2016-ra legalább hatra bővítik, s a Reuters hírügynökség fülese szerint három közülük Fiat platformon készül majd. Ezek egyike a gyorsan bővülő 500-as prémiummini-családot erősíti: az 500X jelű bébi Jeep – front- és négy-kerékmeghajtásos változatban – várhatóan 2014 második felében debütál, s ekkor leváltja a magyar Suzuki által szállított Sediciket is.

Eközben a tengerentúlon az Ohio állambeli Toledóban, a Jeep őshonos gyártóhelyén ugyancsak csinos summát, 1,7 milliárd dollárt költenek a gyártókapacitások bővítésére, hogy győzzék a világméretű kereslet-rohamokat. 2013-ban várhatóan megdöntik az 1999-évi 675 ezer darabos eladási rekordot, csupán a Wranglerből, a második világháborús Jeep mai utódjából megfeszített gyártással 200 ezer kelt el világszerte, de simán elment volna vagy 250 ezer is, annyira bomolnak érte, főként az orosz és a kínai Jeep-rajongók – nyilatkozta a márkafőnök, Mike Manley az Automotive News szaklapnak.

A Jeep márkanév globális kiterjesztésének multimilliárdos terve mögött valójában a Fiat mágusmenedzsere, Sergio Marchionne áll. Miután ellenőrzési jogokat szerzett a 2009-ben tönk szélére került Chrysler cégben, hozzálátott a két cégóriás modellválasztékának az összepasszintásához. Marchionne több legyet akar ütni egy csapásra: egyrészt a Jeep márkában látja azt a marketingerőt, amely segíthet az idén mintegy 700 millió eurós veszteségű Fiat bajain. Másfelől reméli, hogy a legendás jenki terepjáró nevének és technikájának átültetésével el tudja majd adni az európai piacokra beszorult Fiatot a világ más fertályain is, ugyanakkor eltolhatja az itáliai gyártó olcsó tömegmodell-kínálatát a nagyobb értékűek irányába – együtt a torinói céghez tartozó Alfa Romeo és Maserati márkák modellpalettájának kiszélesítésével.

Fiat 500X

Ma még kérdés, mi valósul meg a „Nagy Tervből”, de annyi bizonyos, a Jeep elnyűhetetlen. Erről magam is meggyőződhettem, amikor Kálik Csaba – a magyar Jeep-veteránok egyike – megmutatta féltett terepjáró kincsét. Mint mesélte, vagy húsz évvel ezelőtt egy tsz fészerében bukkant a leharcolt kocsira. És az még ugyan gurult is, de ahogy hozzálátott reparálásához, akkor derült ki igazán, mi mindent kibírt: a karosszéria kicsit hegesztésre szorult, a kerékagyban nem hogy olaj nem volt, de még a csapágygolyók is hiányoztak. Csaba modellje 1968-as évjáratú, civil változat, de szinte ugyanúgy néz ki, mint a negyvenes évekbeli háborús Willys. Igaz motorja már felülszelepelt, 2,2 literes motorja 75 lóerőt ad le, szemben az eredeti oldalszelepelt, közel 55 lovassal, de maga a jármű ugyanolyan spártai, mint a háborús széria.

Egy korabeli reklám a '67-es Jeep Willys-ről.
Jeep

A háromfokozatú, nem szinkronizált sebességváltóban az első hátul, a rükverc elől van. A műszerezettség minimális, az üléseket sem lehet tologatni, oda vannak csavarozva az alvázhoz. Ffűtés már van, ami nagy szó, de a ponyvatető és az -ajtó résein simán becsurog a víz. Viszont melegben a karosszéria teljesen lecsupaszítható, még a szélvédő is teljesen ráhajtható a motorháztetőre. Csaba ugyanakkor azt állítja, hogy viharvert jeepje meglepően könnyen kormányozható, még ma is bírja a terepet. Mint mondta, nem véletlen, hogy már hetven évvel ezelőtt is lelkesedtek érte a katonák. Az volt az amerikai hadsereg igáslova: hol ágyút, hol utánfutót kötöttek utána, géppuskát, rádiót szereltek fedélzetére. Ment árkon-bokron át, egyaránt jó volt harci feladatokra és sebesültek szállítására.

Egyes adatok szerint a második világháborús szériából közel 650 ezer darabot szállított főként a Willys-Overland és a Ford cég, s e járművekből az akkor szövetséges szovjetek is kaptak vagy 50 ezret. A háború után gyorsan megjelentek a polgári változatok is, és világszerte, vagy 20 országban, többek között a Renault, Daimler, Mitsubishi, Kia és a Mahindra licenc alapján gyártotta a mokány terepjáró klónjait. A nagy népszerűség ellenére különös, de a Jeep tulajdonosi köre az évtizedek során meglehetősen hányattatottan alakult. Az ötvenes években a kis amerikai Kaiser Motors megvette a Jeep nevet a Willys-től, 1970-ben az American Motors (AMC) felvásárolta a Kaiser-Jeepet, utána az AMC rövid ideig a Renault, majd 1987-ben Chrylser birtokába került, Jeepestül együtt. A történethez tartozik, hogy az AMC még 1984-ben Bejing Jeep néven közös gyártóművet alapított Kínában, s a nyolcvanas évek végén, a rövid ideig tartó DaimlerChryrsler házasság idején német cég is a Jeep-tulajdonosok sorát erősítette. 2009-ben tűnt fel a Fiat, amely a Detroitot is megrendítő pénzügyi válság után megmentette a Chryslert.

Jeep

Idők során a Jeep választéka jócskán kiszélesedett, ma a két legnépszerűbb modell a Cherokee és az eredeti Jeep utód Wrangler, amely 200 lovas dízel, illetve a 3,6 literes, hathengeres V6-os motorjával, valamint fényűző kényelmi felszereléseivel legfeljebb csak kontúrjaiban emlékezetet az ősmodellre. A fanatikus Jeep-vásárlók ma már több tucatnyi változatból legoszerűen tudják összerakni álmaik négykerekűjét, így a 10 millió forint körüli alapár akár kétszeresére is felkúszhat. Mindenesetre a Fiat vezér Marchionne most tovább szövi a Jeep 73 éves legendáját, s közben persze annyi bőrt húz le róla, amennyit csak tud.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Jeep Wrangler teszt: házi kedvenc

Rendhagyó kocsi, 71 éves örökifjú aggastyán. Meg lehet szokni, meg lehet szeretni egy lassú, keményen pattogó, haszontalanságot? Egy felnőtt, igazi férfiaknak szóló játékszert? Ponyvás tetővel, osztóművel, leszerelhető ajtókkal és nagy hifivel?

Biró Csongor Autó

Jeep Grand Cherokee teszt: heavy metal mindörökké!

Álmodni sem tudnék férfiasabb autót a Jeep Grand Cherokee-nél. Brutális az arca, megrázóak a méretei, kormánya egy hajó dísze is lehetne, csúcsfelszereltsége pazar. Combos ára ellenére bátran ajánlom nehéz terepre.