szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Széltében-hosszában némileg nagyobb, s még prémiumosabb – így összegezhető a Mini legújabb, harmadik generációja, amely ma debütált a brit-német márka oxfordi törzsgyárában.

A kis prémiumjárgány néhány formai újítással továbbra is őrzi jellegzetes küllemét, de technikailag – a hajtáslánc, a felfüggesztés és a biztonság terén – megújult, már-már a nagy luxusmodellek megoldásait kínálja. A karosszéria pár centis méretnövekedésének főként az eddig hátul szorongó utasok örülhetnek. A háromajtós, négyszemélyes Mini hátsó fertályában nőtt a fej- és a lábtér, a csomagtartó pedig 51 literrel 211-re hasasodott.

Mini Cooper S
Mini

Ám az újdonságok sorában alighanem a motorválaszték vadonatúj fejlesztésű háromhengeresei tűnnek izgalmasnak. Közös jellemzőjük a TwinPower Turbo fantázianéven ismert technika. Vagyis mindegyik motort turbófeltöltővel és közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel szerelik, az erősebb benzinmotorokba pedig a BMW Valvetronic változó szelepvezérlését is beépítik. Mindez a számok nyelvén azt jelenti, hogy a 1,5 literes háromhengeres benzinmotor teljesítménye 136 lóerő, 7,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/óra sebességre, a végsebesség 210 km/óra, fogyasztása pedig 5 liter alatt marad száz kilométerenként. Ugyanez a háromhengeres, 1,5 literes dízel változatban 116 lóerős, csúcsnyomatéka 270 Nm, s gyári adatok szerint akár 3,5 liter gázolajjal is megelégszik száz kilométerenként. Aki viszont nem találja elég vérpezsdítőnek e teljesítményeket, ott van a Mini Cooper S négyhengeres benzinese: a 192 lovas, kétliteres –automata váltóval – 6,7 másodperc alatt katapultál 100-ra, és tud száguldani óránként 235 kilométeres sebességgel is.

Mini Cooper S
Mini

A márka propagandája szerint maradt a gokartos vezetési élmény, de azt tovább fokozták egy sor kényelmi kütyűvel. Így például a manuális váltóhoz egy olyan innovatív érzékelő tartozik, amely minden egyes fokozatváltás közben az éppen aktuális fordulatszámon tartja a motort, tovább növelve a dinamikus vezetési stílust. A kisautóban extraként első ízben lesz rendelhető az állítható keménységű lengéscsillapítás: a vezető saját belátása szerint egy kapcsoló segítségével választhat a keményebb futómű-beállítás és a lágyabb, hosszabb utakra való komfortosabb csillapítás között.
Mindemellett a brit kisautó kategóriájában először alkalmaz egy sor, eddig csak a nagyobb prémiummodellekben elérhető vezetéstámogató elektronikus rendszert. Ilyen a sebesség- és a távolságtartó automatika, amely a szélvédő mögé épített kamera segítségével folyamatosan pásztázza a kocsi előtti forgalmat. Ennek révén 30-140 km/óra sebességtartományban tartja az előre beállított sebességet és távolságot az előtte haladó jármű mögött. A hagyományos radar-alapú technikáktól eltérően a rendszer érzékeli a sávokban cikázó autókat és az esetlegesen forgalmi akadályt képező járműveket is, majd figyelmezteti a sofőrt a lehetséges veszélyekre.

Mini Cooper S
Mini

Nem kevésbé újszerű szerelvény a Mini head-up kijelzője, amely az eddig megszokott szélvédő helyett a sofőr látómezejében egy, a műszerfal tetején kinyíló kijelzőre vetíti a legfontosabb közlekedési információkat. Sőt, a sebességkorlátozás és az előzési tilalom szimbólumai mellett többek között még a navigáció jeleit is megjeleníti, feleslegessé téve a „navi” eddig megszokott hangutasításos funkcióját. Az ütközésre figyelmeztető és az automata-parkolást segítő rendszerek mellett rendelhető fényszóró asszisztens is. E berendezés éjszaka, 50 km/óra sebesség felett 1000 méteres távolságból érzékeli a szemből érkező járművek világítását, 500 méterre pedig az előtte haladók fényeit. Szolgáltatásai közé tartozik, hogy automatikusan lekapcsolja a távolsági fényszórót tompítottra, majd ha már lehet, vissza is váltja.

Mini Cooper S
Mini

A Mini harmadik nemzedékének mai bemutatóját a kisautó megálmodójának, Alec Issigonis születésnapjának 107-ik évfordulójára időzítették. A legendák szerint a zseniális brit autómérnök még az ötvenes években egy ebéd közben, szalvétára felskiccelve magyarázta főnökeinek merészen újszerű négykerekű tervét. Ennek alapján 1959-ben gördült le az ős Mini – fronthajtású és keresztben álló motorral, négy sarokba kitolt kerekekkel, amelyet úgy aposztrofáltak, hogy belül nagyobb, mint kívül, s a konstrukció a mai napig is alapként szolgál a kompakt kategóriák számára. Sir Alec azonban aligha gondolhatta, hogy a dicsőséges brit nemzeti autóipar összeomlása után, a márka BMW tulajdonba kerül, s az egykori népautóból prémiumos résmodell válik. Nemrégiben a Miniért felelős BMW főnök, Peter Schwarzenbauer az Automotive News Europe szaklapnak nyilatkozva többek között elmondta, hogy a már eddig is hétféle karosszériaváltozatban gyártott Mini modellválasztéka tíztagúra bővülhet, lesz majd elektromos és konnektoros hibrid is.
Ám a harmadik generáció stratégiai fontossága alighanem túlnyúlik a márkán. A tervek arról is szólnak, hogy a BMW várhatóan 2017-ben megjelenő belépő modellje (UKV – Unter Klasse) osztozik majd a Mini elsőkerék-meghajtásos platformjával. Az 1-es BMW már-már földrengésszerű változásként is felfogható: ez lesz a bajor luxusgyártó első fronthajtásos típusa, azzal a nagyratörő céllal, hogy a sikeres 3-as Audi és a kecskeméti CLA Mercedes típusokkal felvegye a versenyt.

Mindez azonban távolról sem csökkenti a Mini szerepét, elvégre a tavalyi 301 ezer darabos rekordeladások után az anyacég az idén is csúcsévre számít. A mostani harmadik generáció innovációitól ugyanakkor azt remélik, azok elegendőek a lépéselőny megtartáshoz mindenek előtt az A 1-es Audival, a retrós Fiat 500-assal vagy a Citroen DS3-al szemben.

Mini Cooper S
Mini

Az új Mini jövő tavasszal kerül majd az európai vevőkhöz. Magyarországi áráról még nincs információ, de annyi bizonyos, hogy nem lesz olcsó, elvégre a piacon lévő sorozat is 4,79 millió forinttól startol, s a Mini Paceman John Cooper Works kivitelben simán felszaladhat 10 millió fölé.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!