Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"24cb0ec5-43e3-47fc-b1a7-85c44c8d4a77","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Ő a brit királyi család legmagasabb rangú tagja, aki Ukrajnába látogatott a háború kitörése óta.","shortLead":"Ő a brit királyi család legmagasabb rangú tagja, aki Ukrajnába látogatott a háború kitörése óta.","id":"20250411_Haborus-serulteket-latogatott-meg-Ukrajnaban-Harry-herceg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24cb0ec5-43e3-47fc-b1a7-85c44c8d4a77.jpg","index":0,"item":"f1f273f7-88a9-4dc9-87b3-fa5562e04ba2","keywords":null,"link":"/elet/20250411_Haborus-serulteket-latogatott-meg-Ukrajnaban-Harry-herceg","timestamp":"2025. április. 11. 05:15","title":"Háborús sérülteket látogatott meg Ukrajnában Harry herceg - fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3aba6181-923a-4fb6-8673-f3e284dfcc37","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Oscar Piastri mellől George Russell startol majd, a harmadik rajtkockát Charles Leclerc foglalhatja el vasárnap.","shortLead":"Oscar Piastri mellől George Russell startol majd, a harmadik rajtkockát Charles Leclerc foglalhatja el vasárnap.","id":"20250412_McLaren-pole-Bahreinben-de-Norris-es-Verstappen-is-elszurta-az-idomerot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3aba6181-923a-4fb6-8673-f3e284dfcc37.jpg","index":0,"item":"9f31e672-7881-486f-9fc7-ebe9567db408","keywords":null,"link":"/sport/20250412_McLaren-pole-Bahreinben-de-Norris-es-Verstappen-is-elszurta-az-idomerot-ebx","timestamp":"2025. április. 12. 19:26","title":"McLaren pole Bahreinben, de Norris és Verstappen is elszúrta az időmérőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b60121b9-cf74-43bf-b964-0bb4c2ca8438","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A határnál található ellenőrzőpontok mellett megtiltják a fertőzött területekről származó különböző húskészítmények és nyers tej behozatalát.","shortLead":"A határnál található ellenőrzőpontok mellett megtiltják a fertőzött területekről származó különböző húskészítmények és...","id":"20250411_Romania-szigoritott-a-szaj--es-koromfajas-elleni-ovintezkedeseken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b60121b9-cf74-43bf-b964-0bb4c2ca8438.jpg","index":0,"item":"c8c5641a-6850-4240-bfc0-2b850387c847","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250411_Romania-szigoritott-a-szaj--es-koromfajas-elleni-ovintezkedeseken","timestamp":"2025. április. 11. 20:33","title":"Románia szigorított a száj- és körömfájás elleni óvintézkedéseken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"164bdccc-bae1-4212-bd94-53a5e7db7a9d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Drága „mulatság” volt a hasmenés a Williams versenyzőjének.","shortLead":"Drága „mulatság” volt a hasmenés a Williams versenyzőjének.","id":"20250411_Carlos-Sainz-buntetes-hasmenes-forma-1-george-russel-suzuka-bahrein","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/164bdccc-bae1-4212-bd94-53a5e7db7a9d.jpg","index":0,"item":"919cefe6-0494-47ea-8715-1c9b759f787c","keywords":null,"link":"/elet/20250411_Carlos-Sainz-buntetes-hasmenes-forma-1-george-russel-suzuka-bahrein","timestamp":"2025. április. 11. 18:26","title":"Előbb az elhúzódó vécézése miatt büntették meg Carlos Sainzt, most a káromkodás miatt fizethet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A takarékszövetkezetek jogutódjaként az MBH Banknál még mindig van 150 olyan üres, értéktelen ingatlan, ahol valaha takarékfiók működött. Ezeket az állam megvenné az ATM-telepítésekhez – praktikusan ugyanazokon a helyeken lesznek az ATM-ek, ahol piaci alapon nem érte meg banki szolgáltatást nyújtani.","shortLead":"A takarékszövetkezetek jogutódjaként az MBH Banknál még mindig van 150 olyan üres, értéktelen ingatlan, ahol valaha...","id":"20250411_150-lerobbant-extakarek-varja-hogy-a-kormany-ATM-ekkel-viragoztassa-fel-a-falvakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"34988345-0460-4222-b39b-ac450affc3a9","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250411_150-lerobbant-extakarek-varja-hogy-a-kormany-ATM-ekkel-viragoztassa-fel-a-falvakat","timestamp":"2025. április. 11. 14:41","title":"150 lerobbant extakarék várja, hogy a kormány ATM-ekkel pántlikázza fel a falvakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ügyes módszerrel ragaszkodik a telefonhoz egy androidos kémprogram, ha a felhasználó szeretné eltávolítani. A jó hír, hogy van egy módszer, amivel mégis törölheti.","shortLead":"Ügyes módszerrel ragaszkodik a telefonhoz egy androidos kémprogram, ha a felhasználó szeretné eltávolítani. A jó hír...","id":"20250412_android-kemprogram-torles-jelszo-csokkentett-mod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b.jpg","index":0,"item":"2b18bbb3-c170-4d78-8940-8fd78f1f1dc1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250412_android-kemprogram-torles-jelszo-csokkentett-mod","timestamp":"2025. április. 12. 20:03","title":"Szintet lépett az egyik kémprogram – jelszót kér, ha törölni próbálja. De túl lehet járni az eszén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"318adb53-e521-4480-b433-7f42108fd3e1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A remek orgánumú 5 hengeres turbómotorban a jelek szerint sikerült még találni némi extra teljesítményt és nyomatékot.","shortLead":"A remek orgánumú 5 hengeres turbómotorban a jelek szerint sikerült még találni némi extra teljesítményt és nyomatékot.","id":"20250411_510-loerovel-hodit-a-legujabb-audi-rs3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/318adb53-e521-4480-b433-7f42108fd3e1.jpg","index":0,"item":"daa9f603-a3a3-46c5-8dca-dc0317b08957","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_510-loerovel-hodit-a-legujabb-audi-rs3","timestamp":"2025. április. 11. 07:59","title":"510 ordító lóerővel hódít a legújabb Audi RS3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya csomópontjánál, a Budapest felé vezető oldalon, Törökbálint térségében.","shortLead":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya...","id":"20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"4da6fb86-e3bb-4a25-85a1-008e6dcc4fd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","timestamp":"2025. április. 12. 08:12","title":"Kamion és autó ütközött: teljes az útzár az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Figyel, riaszt, beavatkozik - mitől intelligens egy autó?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Világszerte lázas fejlesztések folynak, hogyan lehet minél több intelligenciával felruházni négykerekűinket. Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, tíz év múlva már nem feltétlenül kell kormányozni, pedált kezelni – lesz önmagát vezető autó.
Mit szólna most egy autóvezető, ha elég lenne csak megállni egy mélygarázs bejárata előtt, s miután kiszállt, autója magától begurulna, leparkolna, majd a végén, ugyanígy önműködően kimanőverezné magát. Márpedig e technológia már távolról sem fantázia.
Az Audi legutóbb a Las Vegas-i elektronikai kiállításon mutatta be, hogy a sofőr mobiltelefonjának nyomogatásával aktiválhatja az ilyen ki- és beállást. A parkolóház központi számítógépe részben átveszi az irányítást, s vezeték nélküli, úgynevezett WLAN-hálózattal navigálja az autót a legközelebbi szabad parkolóhelyre.
Az önműködő parkoló rendszer azonban csupán azon az elektronikai és távközlési vívmányoknak egyike, amelyek alkalmazásával a négykerekűek mind kifinomultabbá válnak, s egyre több vezetési funkciót vesznek át a sofőrtől. Különösen szembeszökő e folyamat irama, ahogy az új technika tért hódít a tömegautókban is. Röpke két évtizeddel ezelőtt még a karburátort felváltó elektronikus üzemanyag-befecskendező és motorirányító rendszerek mentek újdonságszámba.
Hogy jutottunk idáig?
- a mai autók fedélzeti számítógépe nagyobb kapacitású, mint a holdra szálló űrhajóké a ’60-as ’70-es -években. A 2006-ban forgalomba hozott járművek több mint 83 százaléka rendelkezik mikroprocesszoros vezérléssel, míg 2002-ben ez a szám még csak 18 százalék volt.
- az első elektromos lámpát még 1898-ban mutatták be, de izzószálai hamar tönkrementek: elégtek a hóban és az esőben. A modern, vízálló lámpákat először 1912-ben a Cadillac alkalmazta. 1938-ban a GM modelleken tűntek fel az irányjelző villogólámpák. Magyarországon még az ötvenes években is többnyire karos indexek jelezték a járművek forduló szándékát.
- az első autórádiók a kilencszázharmincas években tűntek fel, s a felmérések ma is azt mutatják, hogy az autósok 90 százaléka szeret énekelni vezetés közben.
- az első rendszámtáblát 1893-ban a francia rendőrség kezdte bevezetni. De feljegyezték, hogy Steve Jobs, az Apple nemrég elhunyt, legendás nagyfőnökének autóján soha nem volt rendszám – a kaliforniai rendőrség hézagos jogszabályainak köszönhetően.
- baleset esetén a légzsák 40 milliszekundum alatt fújódik fel, méghozzá 500 km/óra sebességgel.
- a blokkolásgátló ABS féket eredetileg 1929-ben repülőgépekhez fejlesztették ki. A járműiparban először 1958-ban tesztelték, méghozzá a Royal Enfield Super Meteor motorkerékpárban.
- ha fejünkhöz szorítjuk a távirányító kulcsot, akkor a nyitótávolság állítólag megkétszerezhető, mivel koponyánk erősítőként működik.
Ma már ott tartunk, hogy a VW Golfban is feltűnt az eddig csak az Audik kiváltságának számító hengerlekapcsolás (COD – cylinder on demand). Vagyis az, hogy ha a motor alacsony terheléssel dolgozik, akkor a hengerek fele automatikusan leáll: a gyújtás és a befecskendezés szünetel, s részben ennek eredményeként az 1,4 literes TSI motor átlagfogyasztása jóval 5 liter alá szorítható.
A nemrég debütált Peugeot 308 műszerfalának közepén pedig – már több versenytársához hasonlóan – egy 9,8 collos, színes érintőképernyő trónol. A konzol eddigi gomberdője helyett a megfelelő képernyő-ikonok érintésével tucatnyi új szolgáltatás, a szórakoztató-információs multimédiától a vezetéstámogató eszközökig, így a parkolás-segítő rendszerig elérhető. A Peugeot-Citroen ugyanakkor már kisebb modelljeiben is alkalmazza a harci repülőgépekből átemelt kivetítőt, az úgynevezett head up display-t: ennek segítségével a pilóta – anélkül, hogy lepillantana a műszerfalra – szemmagasságban, a szélvédőre kivetítve leolvashatja a járműmenet legfontosabb adatait.
Már megjött a sokféle elektronikával „megvadított” Infiniti Q50 szedán is, amelyben többek között ugyancsak az aviatikából átvett elektronikus kormányzás dolgozik. A vezetőtől érkező jelek, azaz a kormány forgatása – mechanikus összekötetés nélkül – villámgyorsan, elektronikusan jutnak el a fogasléchez és az első kerekekhez.
Nem csoda hát, hogy mostanában az egyik nagy változásokkal kecsegetető fejlesztési irány az intelligens hajtás. Ennek jegyében a holnap autói egyre inkább úgy lesznek felszerelve, mint a repülőgépek. Radarok, videokamerák és ultrahangos szenzorok elöl, hátul árgus szemekkel pásztázzák a kocsi környezetét, s a begyűjtött információk alapján, a fedélzeti számítógép vezérlésével figyelmeztetik a vezetőt. Sőt, ha kell, akár beavatkoznak a kocsi vezetésébe, hogy elkerüljék a balesettel járó ütközéseket.
Figyel, riaszt, beavatkozik
Az sem véletlen persze, hogy az intelligens járműrendszerek úttörői a prémiumgyártók. Így a járműbiztonságra oly sokat adó Volvo nemrég világelsőként bemutatta az autó elé kanyarodó kerékpárok észlelésére és ütközéselkerülésére alkalmas rendszerét. A kocsi orrában elhelyezett radaregység és a belső visszapillantó tükörbe integrált kamera, valamint a vezérlőegység a forgalmi helyzet lankadatlan figyelése közben még a jármű elé hirtelen kanyarodó biciklistákat is észleli, csakúgy, mint a lelépő gyalogosokat. Ha fennáll az ütközés veszélye, akkor a rendszer – fénnyel, hanggal – azonnal alarmírozza a vezetőt, és ha nem tud időben cselekedni, a technika teljes erővel beletapos a fékbe.
Az intelligens hajtásrendszerek szériaszerű alkalmazásában mára ott tartunk, hogy a távolságtartó automatika már nemcsak tartja az előre beállított követési távolságot az előtte haladó járműhez képest. A kormányasszisztens segít a sávtartásban, és a rendszer – különösen a közlekedési dugókban, a gyakori megállással és elindulással nehezített forgalomban – tehermentesíti a vezetőt, mivel a gépkocsit önállóan fékezi, gyorsítja.
A rendszerek – túl azon, hogy a kormány remegtetésével és hanggal figyelmeztetnek a véletlen sávelhagyásra – felismerik a veszélyesen szembejövőket és a szomszéd sávban haladókat. És ha a gépkocsi kontrolálatlanul keresztezi az útburkolati jeleket, fékezéssel megakadályozza a rossz manővert, miközben visszakormányoz eredeti sávjába. Az okos rendszerek ráadásul már „belátnak” a kereszteződésekbe is. Érzékelik a keresztirányú forgalmat, felismerik az átkelő gyalogosokat, és a vezető tétovázása esetén növelik a (vész)fékezést.
Előre látja a balesetet
Az Audi A8-as modelljének videokamerája példának okáért másodpercenként 25 képpel olyan információ tömeget biztosít, amely mindeddig elérhetetlennek számított az autóipari alkalmazásokban. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) központi szabályozóegysége további fontos információkkal szolgál. E sokrétű adatforrások alapján az Audi Pre Sense névre keresztelt technika olyan megelőző utasvédelmi szolgáltatásokat kínál, amelyek kritikus menethelyzetekben lépnek működésbe. Ezek közé tartozik a biztonsági övek megfeszítése, az oldalablakok és a napfénytető zárása, valamint magától értetődően az autó önműködő fékezése túl közeli akadály észlelése esetén.
Látványos fejlődésen megy át a világítástechnika is. A koromsötétben az út mentén csellengő gyalogosokat felismerő éjjellátó apparátok már jól ismertek, s itt vannak a hagyományos izzóknál nagyságrendekkel hatékonyabb LED fényszórók is.
Ám az Audi-féle adaptív világítás egyik eleme a folyamatos vetítési távolság-szabályozás. A kocsi videokamerája felismeri az elöl haladó és szembejövő járműveket, vezérlőelektronikája pedig ehhez szabja a jármű saját fénykévéjének távolságát. Más jármű észlelése esetén e rendszer legújabb szolgáltatása, hogy csak a szemből közeledő, vagy az utolért autóra irányuló fénysugarat takarja ki, így mellette továbbra is messze megvilágítja az utat. Navigációs adatok alapján bevilágít kereszteződésekbe is, irányváltáskor pedig aktiválódik a kanyarfény, méghozzá annak íve szerint.
Szakemberek tíz évre teszik, amíg a járműiparban általánossá válnak az intelligens rendszerek, így az önmagát vezető autó is. Ahogy ma is, a márkák üzletfilozófiájuk szerint kínálják majd az új technikát. Ám addig jogi dilemmákra is választ kell majd találni. Így például arra, ki viselje a felelősséget, ha egy intelligens autó elektronikája lefagy, s emiatt balesetet okoz? Az úrvezető, vagy talán a gyártó? A kérdés jogosságát mi sem jelzi jobban, minthogy az Infiniti ugyan most kirukkolt az elektronikus kormányzással, de azért biztonsági megoldásként mechanikus kormányoszlopot is beépít csodaautójába.