Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52eff4d4-c9fc-45d2-93de-000948c0fb10","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"Előre megszervezték a balhét, több száz fiatal csapott össze.","shortLead":"Előre megszervezték a balhét, több száz fiatal csapott össze.","id":"20250502_Zavargasok-Hollandia-tengerpart-Scheveningen-rohamrendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52eff4d4-c9fc-45d2-93de-000948c0fb10.jpg","index":0,"item":"ef77b3b9-b18b-4419-b085-6c0477d4201c","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Zavargasok-Hollandia-tengerpart-Scheveningen-rohamrendorseg","timestamp":"2025. május. 02. 16:29","title":"Lovasrendőrökkel oszlatták a zavargó rivális bandákat egy hollandiai üdülőhelyen – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"348bc755-48c4-42cd-9244-fb419fb7a32d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hivatalos tájékoztatás szerint a műsorvezető közös megegyezéssel távozik a Tv2-től. ","shortLead":"A hivatalos tájékoztatás szerint a műsorvezető közös megegyezéssel távozik a Tv2-től. ","id":"20250502_Orosz-Barbarat-kirugtak-a-TV2-Mokkabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/348bc755-48c4-42cd-9244-fb419fb7a32d.jpg","index":0,"item":"a4658d66-1d87-4549-b4ee-c74d9ee9cbc1","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Orosz-Barbarat-kirugtak-a-TV2-Mokkabol","timestamp":"2025. május. 02. 15:42","title":"Orosz Barbara hirtelen távozik a TV2 Mokkából és a csatornától is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15130674-4099-42d6-ac50-4de6ee1bac90","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Rég nem látott visszaesést hozott az első negyedév az illegális migrációban. Már a nyugat-balkáni a legkevésbé forgalmas hagyományos útvonal. Az EU új menekültügyi paktuma is sok mindent át fog írni. Migrációs körkép a HVG-Ténytárban.","shortLead":"Rég nem látott visszaesést hozott az első negyedév az illegális migrációban. Már a nyugat-balkáni a legkevésbé...","id":"20250502_hvg-illegalis-migracio-korkep-EU-Magyarorszag-2025-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15130674-4099-42d6-ac50-4de6ee1bac90.jpg","index":0,"item":"5d5a6bf3-9596-45b5-bc6e-976e79ba3ed6","keywords":null,"link":"/360/20250502_hvg-illegalis-migracio-korkep-EU-Magyarorszag-2025-tenytar","timestamp":"2025. május. 02. 10:10","title":"Kiszervezte Európa az illegális migrációt, már a Magyarországot is érintő nyugat-balkáni útvonal a legkevésbé forgalmas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"284f5a2f-38f2-4cdd-9787-bedb52bc7000","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Riz Gábor a választókerületi elnökségi posztjáról távozik, a Fidesz Borsodban mással vág neki a választásnak 2026-ban. ","shortLead":"Riz Gábor a választókerületi elnökségi posztjáról távozik, a Fidesz Borsodban mással vág neki a választásnak 2026-ban. ","id":"20250502_Benyujtotta-lemondasat-az-egyik-fideszes-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/284f5a2f-38f2-4cdd-9787-bedb52bc7000.jpg","index":0,"item":"d2f672e2-772d-4fac-baa2-62c84a8459d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Benyujtotta-lemondasat-az-egyik-fideszes-kepviselo","timestamp":"2025. május. 02. 13:22","title":"Benyújtotta lemondását az egyik fideszes képviselő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7507eab9-9b05-485a-b2de-2e9bc5010fec","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Razer újdonságával lehetővé válik a PC-s játékok streamelése mobileszközökre, méghozzá úgy, hogy a telefon/tablet kijelzőjének képességei valóban ki legyenek használva.","shortLead":"A Razer újdonságával lehetővé válik a PC-s játékok streamelése mobileszközökre, méghozzá úgy, hogy a telefon/tablet...","id":"20250502_razer-pc-remote-olay-pcs-jatekok-streamelese-telefonra-tabletre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7507eab9-9b05-485a-b2de-2e9bc5010fec.jpg","index":0,"item":"54e4e000-3f57-45a7-ae92-5b58019f6fc2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_razer-pc-remote-olay-pcs-jatekok-streamelese-telefonra-tabletre","timestamp":"2025. május. 02. 08:03","title":"Így streamelhet PC-s játékokat a telefonjára meglepően jó minőségben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A ragadozók alig pár méterre voltak tőlük, de a repülőből szivárgó üzemanyagnak köszönhetően nem másztak fel a lezuhant gépre.","shortLead":"A ragadozók alig pár méterre voltak tőlük, de a repülőből szivárgó üzemanyagnak köszönhetően nem másztak fel a lezuhant...","id":"20250503_36-orat-eltek-tul-aligatorok-kozott-miutan-lezuhant-a-repulojuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e537ae8-60a5-4e07-abf6-87c897879ba8.jpg","index":0,"item":"ca685260-ff9e-411c-b6b1-e3b85301cf9a","keywords":null,"link":"/elet/20250503_36-orat-eltek-tul-aligatorok-kozott-miutan-lezuhant-a-repulojuk","timestamp":"2025. május. 03. 11:41","title":"36 órát éltek túl aligátorok között, miután lezuhant a repülőjük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e76b0cc8-b211-4ce7-b0dc-d5aeeaa4e12c","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Nem lesz magyar csapat a legrangosabb európai kupa végjátékában.","shortLead":"Nem lesz magyar csapat a legrangosabb európai kupa végjátékában.","id":"20250501_szeged-barcelona-ferfi-kezilabda-bajnokok-ligaja-negyeddonto-kieses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e76b0cc8-b211-4ce7-b0dc-d5aeeaa4e12c.jpg","index":0,"item":"582d1267-bb1f-43ae-ac3a-81633971057b","keywords":null,"link":"/sport/20250501_szeged-barcelona-ferfi-kezilabda-bajnokok-ligaja-negyeddonto-kieses","timestamp":"2025. május. 01. 22:49","title":"Megverte a Szeged a BL-címvédőt, de ez sem volt elég a négyes döntőhöz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"169c440d-fb96-43ba-a135-53924907086e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Különleges programmal toldhatják meg az amerikai hadsereg 250. évfordulós ünnepségét, ami pont az elnök 79. születésnapjára esik. ","shortLead":"Különleges programmal toldhatják meg az amerikai hadsereg 250. évfordulós ünnepségét, ami pont az elnök 79...","id":"20250502_Donald-Trump-szuletesnap-katonai-parade","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/169c440d-fb96-43ba-a135-53924907086e.jpg","index":0,"item":"6720173f-8d99-4ef4-9eac-b3ad7c08ccd7","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Donald-Trump-szuletesnap-katonai-parade","timestamp":"2025. május. 02. 14:49","title":"Gigantikus katonai parádéval ünnepelnék Trump születésnapját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Figyel, riaszt, beavatkozik - mitől intelligens egy autó?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Világszerte lázas fejlesztések folynak, hogyan lehet minél több intelligenciával felruházni négykerekűinket. Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, tíz év múlva már nem feltétlenül kell kormányozni, pedált kezelni – lesz önmagát vezető autó.
Mit szólna most egy autóvezető, ha elég lenne csak megállni egy mélygarázs bejárata előtt, s miután kiszállt, autója magától begurulna, leparkolna, majd a végén, ugyanígy önműködően kimanőverezné magát. Márpedig e technológia már távolról sem fantázia.
Az Audi legutóbb a Las Vegas-i elektronikai kiállításon mutatta be, hogy a sofőr mobiltelefonjának nyomogatásával aktiválhatja az ilyen ki- és beállást. A parkolóház központi számítógépe részben átveszi az irányítást, s vezeték nélküli, úgynevezett WLAN-hálózattal navigálja az autót a legközelebbi szabad parkolóhelyre.
Az önműködő parkoló rendszer azonban csupán azon az elektronikai és távközlési vívmányoknak egyike, amelyek alkalmazásával a négykerekűek mind kifinomultabbá válnak, s egyre több vezetési funkciót vesznek át a sofőrtől. Különösen szembeszökő e folyamat irama, ahogy az új technika tért hódít a tömegautókban is. Röpke két évtizeddel ezelőtt még a karburátort felváltó elektronikus üzemanyag-befecskendező és motorirányító rendszerek mentek újdonságszámba.
Hogy jutottunk idáig?
- a mai autók fedélzeti számítógépe nagyobb kapacitású, mint a holdra szálló űrhajóké a ’60-as ’70-es -években. A 2006-ban forgalomba hozott járművek több mint 83 százaléka rendelkezik mikroprocesszoros vezérléssel, míg 2002-ben ez a szám még csak 18 százalék volt.
- az első elektromos lámpát még 1898-ban mutatták be, de izzószálai hamar tönkrementek: elégtek a hóban és az esőben. A modern, vízálló lámpákat először 1912-ben a Cadillac alkalmazta. 1938-ban a GM modelleken tűntek fel az irányjelző villogólámpák. Magyarországon még az ötvenes években is többnyire karos indexek jelezték a járművek forduló szándékát.
- az első autórádiók a kilencszázharmincas években tűntek fel, s a felmérések ma is azt mutatják, hogy az autósok 90 százaléka szeret énekelni vezetés közben.
- az első rendszámtáblát 1893-ban a francia rendőrség kezdte bevezetni. De feljegyezték, hogy Steve Jobs, az Apple nemrég elhunyt, legendás nagyfőnökének autóján soha nem volt rendszám – a kaliforniai rendőrség hézagos jogszabályainak köszönhetően.
- baleset esetén a légzsák 40 milliszekundum alatt fújódik fel, méghozzá 500 km/óra sebességgel.
- a blokkolásgátló ABS féket eredetileg 1929-ben repülőgépekhez fejlesztették ki. A járműiparban először 1958-ban tesztelték, méghozzá a Royal Enfield Super Meteor motorkerékpárban.
- ha fejünkhöz szorítjuk a távirányító kulcsot, akkor a nyitótávolság állítólag megkétszerezhető, mivel koponyánk erősítőként működik.
Ma már ott tartunk, hogy a VW Golfban is feltűnt az eddig csak az Audik kiváltságának számító hengerlekapcsolás (COD – cylinder on demand). Vagyis az, hogy ha a motor alacsony terheléssel dolgozik, akkor a hengerek fele automatikusan leáll: a gyújtás és a befecskendezés szünetel, s részben ennek eredményeként az 1,4 literes TSI motor átlagfogyasztása jóval 5 liter alá szorítható.
A nemrég debütált Peugeot 308 műszerfalának közepén pedig – már több versenytársához hasonlóan – egy 9,8 collos, színes érintőképernyő trónol. A konzol eddigi gomberdője helyett a megfelelő képernyő-ikonok érintésével tucatnyi új szolgáltatás, a szórakoztató-információs multimédiától a vezetéstámogató eszközökig, így a parkolás-segítő rendszerig elérhető. A Peugeot-Citroen ugyanakkor már kisebb modelljeiben is alkalmazza a harci repülőgépekből átemelt kivetítőt, az úgynevezett head up display-t: ennek segítségével a pilóta – anélkül, hogy lepillantana a műszerfalra – szemmagasságban, a szélvédőre kivetítve leolvashatja a járműmenet legfontosabb adatait.
Már megjött a sokféle elektronikával „megvadított” Infiniti Q50 szedán is, amelyben többek között ugyancsak az aviatikából átvett elektronikus kormányzás dolgozik. A vezetőtől érkező jelek, azaz a kormány forgatása – mechanikus összekötetés nélkül – villámgyorsan, elektronikusan jutnak el a fogasléchez és az első kerekekhez.
Nem csoda hát, hogy mostanában az egyik nagy változásokkal kecsegetető fejlesztési irány az intelligens hajtás. Ennek jegyében a holnap autói egyre inkább úgy lesznek felszerelve, mint a repülőgépek. Radarok, videokamerák és ultrahangos szenzorok elöl, hátul árgus szemekkel pásztázzák a kocsi környezetét, s a begyűjtött információk alapján, a fedélzeti számítógép vezérlésével figyelmeztetik a vezetőt. Sőt, ha kell, akár beavatkoznak a kocsi vezetésébe, hogy elkerüljék a balesettel járó ütközéseket.
Figyel, riaszt, beavatkozik
Az sem véletlen persze, hogy az intelligens járműrendszerek úttörői a prémiumgyártók. Így a járműbiztonságra oly sokat adó Volvo nemrég világelsőként bemutatta az autó elé kanyarodó kerékpárok észlelésére és ütközéselkerülésére alkalmas rendszerét. A kocsi orrában elhelyezett radaregység és a belső visszapillantó tükörbe integrált kamera, valamint a vezérlőegység a forgalmi helyzet lankadatlan figyelése közben még a jármű elé hirtelen kanyarodó biciklistákat is észleli, csakúgy, mint a lelépő gyalogosokat. Ha fennáll az ütközés veszélye, akkor a rendszer – fénnyel, hanggal – azonnal alarmírozza a vezetőt, és ha nem tud időben cselekedni, a technika teljes erővel beletapos a fékbe.
Az intelligens hajtásrendszerek szériaszerű alkalmazásában mára ott tartunk, hogy a távolságtartó automatika már nemcsak tartja az előre beállított követési távolságot az előtte haladó járműhez képest. A kormányasszisztens segít a sávtartásban, és a rendszer – különösen a közlekedési dugókban, a gyakori megállással és elindulással nehezített forgalomban – tehermentesíti a vezetőt, mivel a gépkocsit önállóan fékezi, gyorsítja.
A rendszerek – túl azon, hogy a kormány remegtetésével és hanggal figyelmeztetnek a véletlen sávelhagyásra – felismerik a veszélyesen szembejövőket és a szomszéd sávban haladókat. És ha a gépkocsi kontrolálatlanul keresztezi az útburkolati jeleket, fékezéssel megakadályozza a rossz manővert, miközben visszakormányoz eredeti sávjába. Az okos rendszerek ráadásul már „belátnak” a kereszteződésekbe is. Érzékelik a keresztirányú forgalmat, felismerik az átkelő gyalogosokat, és a vezető tétovázása esetén növelik a (vész)fékezést.
Előre látja a balesetet
Az Audi A8-as modelljének videokamerája példának okáért másodpercenként 25 képpel olyan információ tömeget biztosít, amely mindeddig elérhetetlennek számított az autóipari alkalmazásokban. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) központi szabályozóegysége további fontos információkkal szolgál. E sokrétű adatforrások alapján az Audi Pre Sense névre keresztelt technika olyan megelőző utasvédelmi szolgáltatásokat kínál, amelyek kritikus menethelyzetekben lépnek működésbe. Ezek közé tartozik a biztonsági övek megfeszítése, az oldalablakok és a napfénytető zárása, valamint magától értetődően az autó önműködő fékezése túl közeli akadály észlelése esetén.
Látványos fejlődésen megy át a világítástechnika is. A koromsötétben az út mentén csellengő gyalogosokat felismerő éjjellátó apparátok már jól ismertek, s itt vannak a hagyományos izzóknál nagyságrendekkel hatékonyabb LED fényszórók is.
Ám az Audi-féle adaptív világítás egyik eleme a folyamatos vetítési távolság-szabályozás. A kocsi videokamerája felismeri az elöl haladó és szembejövő járműveket, vezérlőelektronikája pedig ehhez szabja a jármű saját fénykévéjének távolságát. Más jármű észlelése esetén e rendszer legújabb szolgáltatása, hogy csak a szemből közeledő, vagy az utolért autóra irányuló fénysugarat takarja ki, így mellette továbbra is messze megvilágítja az utat. Navigációs adatok alapján bevilágít kereszteződésekbe is, irányváltáskor pedig aktiválódik a kanyarfény, méghozzá annak íve szerint.
Szakemberek tíz évre teszik, amíg a járműiparban általánossá válnak az intelligens rendszerek, így az önmagát vezető autó is. Ahogy ma is, a márkák üzletfilozófiájuk szerint kínálják majd az új technikát. Ám addig jogi dilemmákra is választ kell majd találni. Így például arra, ki viselje a felelősséget, ha egy intelligens autó elektronikája lefagy, s emiatt balesetet okoz? Az úrvezető, vagy talán a gyártó? A kérdés jogosságát mi sem jelzi jobban, minthogy az Infiniti ugyan most kirukkolt az elektronikus kormányzással, de azért biztonsági megoldásként mechanikus kormányoszlopot is beépít csodaautójába.