szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mikor vezették be a világ első sebességkorlátozását? Mekkora a világ legnagyobb motorja? Mennyivel ment a leggyorsabb szárazföldi jármű? Íme, öt érdekes tény az autózás történetéből.

1. Sebességkorlátozás

A világ első sebességkorlátozását az Egyesült Királyságban vezették be, 1861-ben. A 155 évvel ezelőtt bevezetett szabályozás értelmében maximum 10 mérföld/órával, vagyis 16 km/h-val lehetett közlekedni. Az Amerikai Egyesült Államokban 1901 májusában hozták az első ilyen rendeletet, Connecticutban. A városon belül 19, városon kívül 24 km/h-val lehetett hajtani.

2. Autópálya

A világ első autópályája (vagy legalábbis az ehhez hasonló útszakasz) a berlini AVUS volt. Magántőkéből épült 1921-ben, és fizetni kellett a használatáért. Emiatt leginkább csak futam- és tesztszakaszként szolgált. A ténylegyesen a közforgalom számára 1932. augusztus 6-án adták át az első autópályát, szintén Németországban. A Köln és Bonn közötti (a mai A555-ös) út 3 évig épült.

3. Sebességrekord

A világ első szárazföldi sebességrekordját 1898. december 18-án Franciaországban állította be Gaston de Chasseloup-Laubat, aki egy villanymotor hajtotta autóval teljesítette a feltételeket. A végsebessége 63,15 km/h-ra volt. 100 km/h-ra fölött a belga Camille Jenatzy teljesített először 1899. április 29-én, ő 105,88 km/h-t ért el. A jelenlegi rekorder a brit Andy Green, aki egy gázturbinás sugárhajtóművel érte el az 1228 km/h-t. Ez volt az első hangsebesség feletti rekord, amelyet szárazföldön közlekedő járművel elértek. Egy új fejlesztésű járművel most ezt készülnek megdönteni.

4. Elektromos autó

Az elektromos autók feltalálását Jedlik Ányos nevéhez kötik. A magyar feltaláló 1828-ban az általa megalkotott villanymotort megpróbálta egy négykerekű járműhöz is társítani. Az első, használható elektromos autót 1859-ben a francia Gaston Planté alkotta meg, aki már tölthető akkumulátorral látta el a gépét.

5. A világ legnagyobb motorja

A világ legnagyobb motorja a he Wärtsilä RT-flex96C. A 14 hengeres gép 13,5 méter magas, 26,6 méter hosszú, a súlya pedig több mint 2300 tonna. A világ legnagyobb dugattyús motorjaként számon tartott motort a konténerszállító hajók mozgatásához tervezték. 109 ezer lóerős.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!