Az autókba szerelt fényszórók és hátsó lámpák egyre nagyobb tudásúakká válnak, de a sofőrök sok esetben nincsenek teljes mértékben tisztában azzal, hogy adott esetben milyen világítást kell használniuk. Pedig a KRESZ egyértelműen fogalmaz: "lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani".
Magyarul elegendő, ha a motor beindításával automatikusan bekapcsoló nappali menetfény világít az autón, azt azonban sokan nem tudják, hogy ez nem helyettesíti a tompított fényszórót. Míg az elöl lévő menetfény a jármű láthatóságát biztosítja, addig a hátsó lámpával együtt kombinált tompított fényszóró az utat is megvilágítja. Éppen ezért sötétedéskor vagy esős időjárásban manuálisan be kell kapcsolni, amennyiben persze mindezt nem teszi meg helyettünk a kocsi automatikája.

Az Európai Unió 2008/89/EC rendelete szerint 2011 február 7-től már csak nappali menetfénnyel rendelkező új autókat lehet forgalomba helyezni. A régebbi autókra nem kötelező felszerelni ilyen világítást, de a sofőrök dönthetnek úgy, hogy ily módon gondoskodnak járművük láthatóságáról, nem mellesleg pedig néhány deciliternyi üzemanyagot is meg lehet ily módon spórolni. A menetfény lehet normál izzós, vagy modernebb LED-es kivitelű is, beépítését pedig csak szakszerűen szabad elvégezni, különben megbüntethet a rendőr és a műszaki vizsgán is megbukhat az autó.
Sokakban az a kérdés is felmerül, hogy mikor használhatunk hazánkban ködfényszórót? Nos, a KRESZ-ben a témával kapcsolatban ennyi olvasható: "Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják".
Magyarul csak abban az esetben szabad bekapcsolni a ködlámpát, ha arra a látási viszonyok romlása miatt ténylegesen szükség van. Elvileg semmi sem tiltja a ködlámpa lakott területen belül történő használatát, ezt azonban értelemszerűen érdemes inkább elkerülni.
Sűrű ködben a távolsági fényszórót nem érdemes használni, ilyenkor a tompított fényszóró és a ködlámpa együttes használata ajánlott. Ha mögénk érkezik egy autós társunk, akkor a hátsó ködlámpát ildomos lekapcsolni, hogy azzal hosszú távon ne zavarjuk a mögöttünk haladót. Ha pedig mi érünk utol valakit, akkor nyugodtan lekapcsolhatjuk az első ködlámpát, hogy azzal ugyancsak ne zavarjuk az előttünk haladót.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.