szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Menetfény, tompított, ködfénylámpa: mikor melyiket lehet és kell használni? Jövünk a válaszokkal.

Az autókba szerelt fényszórók és hátsó lámpák egyre nagyobb tudásúakká válnak, de a sofőrök sok esetben nincsenek teljes mértékben tisztában azzal, hogy adott esetben milyen világítást kell használniuk. Pedig a KRESZ egyértelműen fogalmaz: "lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani".

Magyarul elegendő, ha a motor beindításával automatikusan bekapcsoló nappali menetfény világít az autón, azt azonban sokan nem tudják, hogy ez nem helyettesíti a tompított fényszórót. Míg az elöl lévő menetfény a jármű láthatóságát biztosítja, addig a hátsó lámpával együtt kombinált tompított fényszóró az utat is megvilágítja. Éppen ezért sötétedéskor vagy esős időjárásban manuálisan be kell kapcsolni, amennyiben persze mindezt nem teszi meg helyettünk a kocsi automatikája.

©

Az Európai Unió 2008/89/EC rendelete szerint 2011 február 7-től már csak nappali menetfénnyel rendelkező új autókat lehet forgalomba helyezni. A régebbi autókra nem kötelező felszerelni ilyen világítást, de a sofőrök dönthetnek úgy, hogy ily módon gondoskodnak járművük láthatóságáról, nem mellesleg pedig néhány deciliternyi üzemanyagot is meg lehet ily módon spórolni. A menetfény lehet normál izzós, vagy modernebb LED-es kivitelű is, beépítését pedig csak szakszerűen szabad elvégezni, különben megbüntethet a rendőr és a műszaki vizsgán is megbukhat az autó.

Sokakban az a kérdés is felmerül, hogy mikor használhatunk hazánkban ködfényszórót? Nos, a KRESZ-ben a témával kapcsolatban ennyi olvasható: "Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják".

Magyarul csak abban az esetben szabad bekapcsolni a ködlámpát, ha arra a látási viszonyok romlása miatt ténylegesen szükség van. Elvileg semmi sem tiltja a ködlámpa lakott területen belül történő használatát, ezt azonban értelemszerűen érdemes inkább elkerülni.

Sűrű ködben a távolsági fényszórót nem érdemes használni, ilyenkor a tompított fényszóró és a ködlámpa együttes használata ajánlott. Ha mögénk érkezik egy autós társunk, akkor a hátsó ködlámpát ildomos lekapcsolni, hogy azzal hosszú távon ne zavarjuk a mögöttünk haladót. Ha pedig mi érünk utol valakit, akkor nyugodtan lekapcsolhatjuk az első ködlámpát, hogy azzal ugyancsak ne zavarjuk az előttünk haladót.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Závecz: Gyengült a Fidesz vidéken, sok körzet pár száz szavazaton múlhat

Závecz: Gyengült a Fidesz vidéken, sok körzet pár száz szavazaton múlhat

A teljes utcai világítást környezet-, alvás- és rovarbarátra cserélik Bécsben

A teljes utcai világítást környezet-, alvás- és rovarbarátra cserélik Bécsben

Guardiolához hasonlította Dárdait Matthäus

Guardiolához hasonlította Dárdait Matthäus