Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2f501d13-2ac3-433a-8c0c-ec2e65cf3242","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A versenyhivatal szerint ugyanis élénkíti a versenyt, ha a boltok Nagy Márton „elvárása” szerint „önként” árat csökkentenek.","shortLead":"A versenyhivatal szerint ugyanis élénkíti a versenyt, ha a boltok Nagy Márton „elvárása” szerint „önként” árat...","id":"20250305_GVH-Elenkiti-a-versenyt-ha-a-boltok-Nagy-Marton-elvarasa-szerint-onkent-arat-csokkentenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f501d13-2ac3-433a-8c0c-ec2e65cf3242.jpg","index":0,"item":"d130d574-cf60-41cb-a63e-47d40bbb3819","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_GVH-Elenkiti-a-versenyt-ha-a-boltok-Nagy-Marton-elvarasa-szerint-onkent-arat-csokkentenek","timestamp":"2025. március. 05. 13:58","title":"A GVH-nak meglehetősen egyedi elképzelései vannak a verseny fogalmáról és a versenytörvény értelmezéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6","c_author":"Hamvay Péter","category":"kultura","description":"Lapunk megkeresésére ugyan korábban nem válaszolt az MNM Közgyűjteményi Központ, de az azt vezető Demeter Szilárd más lapnak reagált a szerdai cikkünkre, amely szerint inog a széke. A központ gyatra működésről szóló állításainkat nem cáfolta. ","shortLead":"Lapunk megkeresésére ugyan korábban nem válaszolt az MNM Közgyűjteményi Központ, de az azt vezető Demeter Szilárd más...","id":"20250305_Demeter-Szilard-HVG-cikk-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6.jpg","index":0,"item":"4cc7aefd-0e61-4707-a096-adc8158cf4eb","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_Demeter-Szilard-HVG-cikk-valasz","timestamp":"2025. március. 05. 19:22","title":"Demeter elismeri, hogy nem érzi sikeresnek a közgyűjteményi központ eddigi működését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Régóta hallani lehetett már róla, több országban is tesztelték különböző megközelítéssel, és most megérkezett a YouTube Premium előfizetési csomagjának olcsóbb változata – az alacsonyabb havidíjért azonban kevesebb is jár. ","shortLead":"Régóta hallani lehetett már róla, több országban is tesztelték különböző megközelítéssel, és most megérkezett a YouTube...","id":"20250306_google-youtube-premium-lite-olcsobb-elofizetes-reszleges-reklammentesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"3fb9e370-538b-49c3-833a-3c508631262a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250306_google-youtube-premium-lite-olcsobb-elofizetes-reszleges-reklammentesseg","timestamp":"2025. március. 06. 09:03","title":"Itt a YouTube olcsóbb előfizetése, de az alacsonyabb árnak ára van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Kevesebb baleset történt tavaly a munkahelyeken, de ezek közül sokkal több volt halálos, mint korábban. A munkavédelmi bírságok összesített értéke több mint a háromszorosára nőtt.","shortLead":"Kevesebb baleset történt tavaly a munkahelyeken, de ezek közül sokkal több volt halálos, mint korábban. A munkavédelmi...","id":"20250305_halalos-munkabalesetek-statisztika-baleset-ngm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"bcb06f0b-2080-4e6d-97c1-73dad5680fbf","keywords":null,"link":"/kkv/20250305_halalos-munkabalesetek-statisztika-baleset-ngm","timestamp":"2025. március. 05. 16:25","title":"Kevesebb munkahelyi baleset volt Magyarországon, de többen haltak bele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7958ff25-2cb8-4af8-addb-14d4a254fe30","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Meggyőzte az elnököt a három nagy autóipari óriás. ","shortLead":"Meggyőzte az elnököt a három nagy autóipari óriás. ","id":"20250306_Elhalasztottak-a-mexikoi-es-kanadai-autokra-kiszabott-kulonvamok-bevezeteset-Trumpek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7958ff25-2cb8-4af8-addb-14d4a254fe30.jpg","index":0,"item":"c906f573-75ff-4ad6-a26e-4738ef4c105c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250306_Elhalasztottak-a-mexikoi-es-kanadai-autokra-kiszabott-kulonvamok-bevezeteset-Trumpek","timestamp":"2025. március. 06. 07:39","title":"Elhalasztották a mexikói és kanadai autókra kiszabott különvámok bevezetését Trumpék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e638b7c0-2b76-425f-8257-5caa357bcafe","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Sokkal komolyabb szerepet játszanak már a drónok az orosz–ukrán háborúban, mint az invázió megindulásakor, ukrán tisztviselők becslése szerint már dróncsapások okozzák a halálesetek és a sebesülések 70 százalékát a fronton. Ezek egy része barkácseszköz, vagyis sima hobbidrónokat szerelnek fel robbanószerekkel, ami így sokkal olcsóbb is, mint a hagyományos harci eszközök, melyek szállítását Donald Trump leállította. De a drónhadviselést az oroszok is folyamatosan fejlesztik, és a számbeli fölény itt is az övék.","shortLead":"Sokkal komolyabb szerepet játszanak már a drónok az orosz–ukrán háborúban, mint az invázió megindulásakor, ukrán...","id":"20250304_ukrajna-dronok-hadviseles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e638b7c0-2b76-425f-8257-5caa357bcafe.jpg","index":0,"item":"c1446cce-5708-4a2e-b88d-ea8c3acd8a38","keywords":null,"link":"/360/20250304_ukrajna-dronok-hadviseles","timestamp":"2025. március. 04. 19:59","title":"„Ez egy másfajta rémálom” – gyökeresen megváltoztatták a drónok az ukrajnai harcokat, és ez esélyt adhat Zelenszkijnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77da6623-3584-43fe-9d09-7a13c6485b4f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Hunfalvy Technikum olyan kedves és empatikus videót készített a szóbeli vizsgájukra készülő diákoknak, amivel alighanem a legizgulósabb gyerekekbe is sikerül lelket önteni.","shortLead":"A Hunfalvy Technikum olyan kedves és empatikus videót készített a szóbeli vizsgájukra készülő diákoknak, amivel...","id":"20250305_hunfalvy-technikum-kozepiskolai-felveteli-szobeli-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77da6623-3584-43fe-9d09-7a13c6485b4f.jpg","index":0,"item":"c4ed0362-f429-4cb9-9ff3-c29c6991b784","keywords":null,"link":"/elet/20250305_hunfalvy-technikum-kozepiskolai-felveteli-szobeli-video","timestamp":"2025. március. 05. 09:53","title":"Ha minden iskola így várná a felvételiző gyerekeket, sokkal jobb hely lenne a világ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OpenAI eszközéhez hasonló képességeket kap hamarosan az Opera böngésző is.","shortLead":"Az OpenAI eszközéhez hasonló képességeket kap hamarosan az Opera böngésző is.","id":"20250304_opera-bongeszo-browser-operator-mesterseges-intelligencia-iranyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17.jpg","index":0,"item":"dc13a3e4-8ef1-4cda-971a-3912dd300ad7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_opera-bongeszo-browser-operator-mesterseges-intelligencia-iranyitas","timestamp":"2025. március. 04. 17:03","title":"Jön az Opera újdonsága, ami átveszi az irányítást a böngésző felett (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az új Ford Focus ST izgalma már elsőre is az, hogy, mintha szembe mennének vele a piaccal. Ugyanis a régi recept szerint kapunk egy sportos kompakt autót: nagy motor, kézi váltó. Kipróbáltuk, működik-e még a régi varázs, vagy már nagyon más szelek fújnak?
A Ford sportos modelljei általánosan jó megítélésnek örvendenek és ennek a modellnek az előzményeit is olyan ősök adják, mint a Ford Cortina Lotus, az Escort XR3i, illetve a ténylegesen is Focus (az autós köznyelvben gyakran csak "Fóka") néven futó sorozat két előző ST-je, köztük a második generáció sokat dicsért öthengeres modellje.
D.P.
Külsőre az új Focus ST persze a hagyományoknak megfelelően, nem jelent forradalmat egy normál Focushoz képest, elég hogy a fontos részek legyenek hangsúlyosabbak, mind optikailag, mind műszakilag.
A hivatalosan Orange Fury, vagy „Dühös Narancs” szín például remekül áll az autónak, akárcsak a fekete méhsejt hűtőrács vagy a piros féknyergek. A 19 colos könnyűfém keréktárcsák és a típusspecifikus Michelin abroncsok pedig azok a részletek, amelyre a komoly szándékú célcsoport figyel majd igazán. Ugyan ez a szemlélet igaz a kabintérben is, hogy a fontos dolgok rendben vannak. Összességében a Ford Focus ST utasterében nem sok vizuális élmény lakozik, de az esszenciális dolgok, mint a Recaro bőrülés nagyon rendben vannak. Remekül tart, mélyre lehet engedni, tökéletesen beállítható és mégsem fárasztó benne ülni hosszú távon.
Jó ST-t nyár
A dél-franciaország Azúr-part hegyei, szerpentinjei kifejezetten ideálisak egy ilyen autó teszteléséhez. A környéken született a hatszoros, jelenlegi ralivilágbajnok Sébastien Ogier is, akiről egy ilyen autóban ülve sokkal könnyebben vizualizálható, ahogy magába szívja a hajtűkanyarok, szűk utak és ideális fokozatok használatát. Egy ilyen Focus ST bemutatója jellegében kicsit egy aszfaltos rali etapjaira hasonlít. A gyorsabb szakaszok közt átvezetnek a kis falvak, utánuk pedig ott vannak a jellemzően teljesen üres szerpentinek, ahol lehet próbálgatni az autó valós képességeit.
D.P.
A Focus ST kormánykeréken két üzemmód választó van, az egyik azonnal aktiválja a sport módot, a másik pedig a többi üzemmód közt enged lépegetni: normál, csúszós, sport és versenypálya használat között. A szokásos fordos hátrány egyébként, hogy túl sok gomb a kormánykeréken, ami miatt nehezen válik intuitívvá a kezelése.
A pedálok is kicsit talán messze vannak egymástól, de mára úgyse nyúlkál át amolyan ralis módra senki, hogy rásimítson a gázpedálra a visszakapcsolásoknál is, főleg ebben az autóban nem, mert itt ezt a gép elvégzi helyettünk.
A Focus ST-nek van más ralisportos műszaki trükkje is és ALS-rendszernek (anti-lag) hívják ott, ami annyit tesz, hogy akkor is kap egy kis gázfröccsöt motor és hajtást turbó, amikor fokozatot váltunk, így küszöbölik ki, hogy a turbónyomásnak nulláról kelljen felépülnie. Ilyen jellegű rendszer került a Focus ST-be is, ami pont az itteni rövid, kanyargós szakaszokon, ahol a hármas/négyes, majd vissza kettes fokozatoké a főszerep, szépen teszi is a dolgát. A motor a Focus ST-ben különben is mára szokatlanul nagy. A 2.3 literes 280 lóerős és 420 newtonméter nyomatékú motorral 3000 és 5500-as fordulatszám közötti tartományában lehet igazán virgonckodni. (Ez a motor egyébként ugyanaz, mint amit a Mustangban és az előző Focus RS-ben is használt a Ford.)
D.P.
Persze az olyan, mára szinte kötelező hangulatjavító intézkedések is megvannak a Focus ST-ben is, mint a durrogások gázelvételkor, amikor még rotyog kettőt pluszban a kipufogó. Szükségtelen vagy sem, mindenképpen szórakoztató.
A jó élményautó alapfeltétele a jó váltó is, itt a hatfokozatú manuális szerkezet precízen és rövid úton jár. Fontos eleme még a Focus ST-nek, hogy a Ford abszolút szuperautójához a GT-hez hasonló fékrendszert alkalmaztak nála, amely folyamatosan, elektronikusan utána állít a fékpedál nyomáspontjának, így alapvetően olyan, mintha soha nem fáradnának el a fékek egy komolyabb szerpentines kínzás esetén sem, de azért ezzel a funkcióval óvatosak lennénk.
D.P.
Sport üzemmódban természetesen az adaptív felfüggesztés is sokkal aktívabban dolgozik, akárcsak a kormányzás, amelyektől a kocsi még agilisabb, keményebb, ilyenkor nem lehet csak úgy fél kézzel terelgetni, annyira direkt. Az egyébként sem puha futóművű autók közé tartozó Focus, itt még vagy 20 százalékkal biztosan keményebb. Az pedig, hogy egy kanyar bejáratán nem tolja az orrát, lehet, hogy a futómű és a Michelin gumik nagy dicsérete, viszont, hogy a kanyarból kifelé is nagyon gyors, az már inkább az önzáró elektrohidraulikus első differenciálzár műve, amelynek köszönhetően nagyon korai nagy gázzal lehet remekül kijönni a kanyarokból.
D.P.
Hivatalosan 7.9 liter a modell üzemanyag-fogyasztása átlagosan, de ezt szinte kizárt elérni, sokkal inkább a 10-11 liter körüli átlagos értéket hinnénk valósnak. Ha már itt tartunk ide is illik, hogy akárcsak korábbi Focus ST-ből, van dízelváltozat is az új ST-ből, 190 lóerős és 400 Newtonméteres nyomatékú motorral, amit ugyan nem próbáltunk, de az új kétliteres gázolajos erőforrás papír szerint, elvileg elvan 4,9 liter gázolajjal százon.
Árak, konklúzió
Nyilván amíg nem érkezik meg az újgenerációs Focus RS, amely majd a megfelelő helyre teszi a hierarchiában az ST-t, addig ez a legerősebb modell a Ford Focus jelenlegi változataiból. Az ára a felszereltségi szintek függvényében, legolcsóbban, az általunk próbált benzineseknek, manuális váltóval 9,94 millió forint ötajtós kivitelben, míg kombiként 10,18 millió. Októbertől lesz 7-fokozatú automatával is, amellyel 10,4 millió az ötajtós és 10,68 millió a kombi változata. A dízel 9,9 millióról indul.
D.P.
A versenytársak is majdnem ugyan azok, mint eddig: a Golf GTI, a Peugeot 308 GTI, a Renault Megan RS vagy új kihívóként, de korántsem elhanyagolható autóként a Hyundai i30 N. A Focus ST minden praktika ellenére sem egy megátalkodott autó, mint mondjuk egy 350 lóerős Focus RS és nem is olyan célgép, mint a Honda Civic Type-R. Az új ST közel van ahhoz, hogy a normál napi használat mellett legyen egy élvezetes autónk, ami nincs annyira kihegyezve, hogy hosszú távon pont azt kívánnánk, pont elég lenne a felére kihegyezve is.