szerző:
Tetszett a cikk?

A közelben békésen csordogáló Ipoly hullámai nagyobb zajt csapnak, mint amennyit eddig hallhattunk arról az ipolytölgyesi üzemről, ahol Aston Martinok, Lamborghinik és Range Roverek nemes alkatrészei készülnek. A Monónál jártunk.

Ipolytölgyes egy alig több mint 400 lakost számláló csendes kis falu Pest megye északi részén, amelynek lélekszáma munkaidőben nagyjából 700 fővel megugrik. Ott található ugyanis a Mono nevezetű cég központi telephelye, ahol részegységtől függően két-három műszakban rengeteg környékbeli dolgozik: a legexkluzívabb autócsodák utasterébe gyártanak itt prémium minőségű és igencsak szemrevaló alkatrészeket.

Az új Range Rover, amelyben többek közt Ipolytölgyes is fontos szerepet játszik
László Ferenc

A Mono mögött egy francia bútorasztalos, Francois Bandura áll, akinek a 80-as évek közepén pattant ki az agyából az ötlet, miszerint bele kellene vágni egy autóipari vállalkozásba. Az ötletet tett követte, 1989-ben megnyílt az ipolytölgyesi üzem és 1992-ben már a Volvókba szállított utastérelemeket a Mono.

A cégvezető mesél a legfőbb termékekről
László Ferenc

2006-ban aztán jött az első Audi-szerződés, amelyet két évvel később az első Porsche- és Hyundai-kontraktus követett. A vállalkozás felpörgött, jöttek a komolyabbnál komolyabb megrendelések a BMW-től, a Jaguartól, a Mercedestől, a Lamborghinitől és az Aston Martintól.

A tavalyi 40 millió euró után idén már 50 millió eurós forgalommal számoló Mono a közelmúltban 6,1 milliárd forintos önerőből és 1,9 milliárd forintos állami támogatásból épített egy új gyártócsarnokot, amelyben az általunk nemrégiben letesztelt új Range Rover belső díszítőelemei készülnek.

Mint megtudtuk, ebbe a luxusterepjáróba kizárólag a Mono szállít ilyen alkatrészeket, hetente nagyjából 2 ezer kocsihoz készülnek itt különböző prémium minőségi utastérelemek.

Az új Range Rover utastere
László Ferenc
Kiviteltől függően 53-97 millió forintos alapárral kell számolni
László Ferenc

A normál Range Roverbe 13, a hosszított tengelytávú változatba 17 alkatrészt szállít a Mono, és a nemrégiben debütált Range Rover Sport utasterének egyes karbonelemei is itt készülnek.

A 650-666 lóerős biturbó V8-as motorral szerelt Lamborghini Urus belsejében is több ipolytölgyesi alkatrészre lehetünk figyelmesek, de hogy az elérhetőbb árkategóriából is hozzunk példát: a Mercedes A- és B-osztály utasterét szintén Mono gyártmányú panelek ékesítik.

Sőt a nemrégiben nyugdíjba vonult kis elektromos BMW, az i3 belsejében sincs hiány ipolytölgyesi alkatrészekből.

László Ferenc

A világszerte hét telephellyel rendelkező vállalat szoros együttműködést folytat az autógyártókkal. Van, hogy őket csörgeti meg egy gyártó, hogy mire lenne szüksége, és az sem ritka, hogy a Mono hozakodik elő egy-egy új ötlettel az autóipari mamutoknál.

A lehetőségeknek ma már nem annyira a technológia, sokkal inkább a fantázia szab határt, így például akár már átlátszó kagylóhéjdarabkákkal megszórt, hátulról megvilágítható fapaneleket is képesek gyártani. Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ilyen luxusbelsővel mikor és milyen autóban találkozhatunk majd először.

Igen, ezek mind apró áttetsző kagylóhéj darabkák
László Ferenc

Az alapanyag éppúgy lehet a környékről vagy a világ távolabbi részéről érkező természetes vagy furnér fa, mint alumínium, kerámia vagy éppen karbon.

A Mono képes a különböző anyagok egymással való kombinálására is, remekül mutatnak például az alubetétes faelemek, az indusztriális hangulatú fémhálós megoldások és a legmodernebb eloxált és nyomtatott alumínium díszítőpanelek. A kiváló minőségérzetet és esztétikus megjelenést biztosító eloxált alufelületek rendkívül tartósak, karcállóak, és a Mono által kifejlesztett új gyártási technológia révén a korábbi 24 helyett akár 6 óra alatt is elkészülhetnek.

A cikk szerzője, aki csak a megfelelő légzuhanyzás után léphetett be az alunyomtatás helyszínére
László Ferenc
Olyan tisztaság van, mint egy orvosi műtőben
László Ferenc

A minőségbiztosításra nagy hangsúlyt fektetnek, elegendő egy parányi festékmegfolyás vagy sorja, és az adott elem máris fennakad a rostán. Mint megtudtuk, a hibaarány alig néhány százalék.

A 99 százalékban exportra dolgozó cég számára kiemelt fontosságú a fenntarthatóság, ami nemcsak az újrahasznosítást és újrahasznosíthatóságot jelenti, hanem a megújuló energiát is. Utóbbit egyelőre még külső szolgáltatótól vásárolja a Mono, de hamarosan saját maga is elő fog állítani ilyet.

Francois Bandura imád beszélni a munkája gyümölcseiről, ám szinte sosem ad interjút. Azt is a kollégáitól tudtuk meg, hogy szükség esetén ő is hajnaltól késő estig kiveszi a részét a munkából, és ez alatt nemcsak a tipikus topmenedzseri feladatokat kell érteni.

Bandurát nem zavarja, ha a nap végére fapor lepi el az elegáns öltözékét, hiszen ő lélekben továbbra is az ami: egy kétkezi munkás asztalos.

Festés előtt
László Ferenc
Egyre több a robot, de van, amihez még kell az emberi kéz finomsága
László Ferenc

 

László Ferenc
Ez itt már egy kritikus hiba, egy festékmegfolyás
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
A háttérben valahol ott hömpölyög a magyar-szlovák határfolyó, az Ipoly
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!