A Mercedes-Maybach termékkínálatában eddig két modell volt kapható, az egyik a Mercedes S-osztály limuzinra, a másik pedig a nemrégiben ráncfelvarrt Mercedes GLS szabadidő-autóra épül. Ezek közös vonása az igen komoly teljesítményű benzinmotor, mely a vaskos szigetelésnek köszönhetően csak éppen annyira hallatszik be az utastérbe, amennyire a kékvérű luxusautók kategóriájában illik.
Bár a Maybach S-Klasséból nemrégiben már kijött egy akár teljesen hangtalan suhanásra is képes zöld rendszámos plugin hibrid változat, az első teljesen néma hajtásláncú Maybachra egészen mostanáig várnunk kellett.
Nem limuzin
A nagyközönség által először a Sanghaji Autószalonon megtekinthető Mercedes-Maybach EQS 680 SUV alapját a nemrégiben általunk már alaposan letesztelt Mercedes EQS 580 SUV, vagyis egy tisztán elektromos hajtásláncú szabadidő-autó adja.
Az 5,12 méter hosszú, 2,03 méter széles és 1,72 méter széles újdonság 3,21 méteres tengelytávolságú, vagyis a Maybach kivitel maradt ugyanakkora, mint az úgymond „polgári" alapmodell. Vagyis hatalmas, kívül és belül egyaránt.
Az alacsony légellenállású karosszéria alapjaiban véve keveset változott a normál EQS SUV-hoz képest, de természetesen más lett a hűtőrács, újak az enyhén bazári hangulatú Maybach logós betétet kapott lökhárítók, illetve a 21-22 colos egyedi felnik mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Az orron büszkén mered az égnek a Mercedes-csillag és nem kérnek felárat a 2x1,3 megapixeles felbontású szuperokos fényszórókért, melyek nem egyszerűen csak világítanak a sötétben, hanem piktogramokat, így például vészjelzéseket is képesek az útra vetíteni. Már amennyiben nem használjuk a szélvédőre vetítő HUD-ot.
Alapáron járnak az anodizált alumíniumból készült, sötétben megvilágított oldalsó fellépők, melyekről az EQE SUV kapcsán azt mesélték nekünk a fejlesztők, hogy fura módon csökkentik a légellenállást. A fellépők egyébként fixek, ellentétben a Maybach GLS motoros mozgatású megoldásával.
Ötféle kéttónusú fényezés érhető el a kínálatban, melyek általában jól állnak ezeknek a német luxusautóknak, más kérdés, hogy adott esetben közel 10 millió forintot kérnek el értük.
Nemcsak a fényszórók üdvözölnek egyedi fényjátékkal és búcsúznak el hasonló módon tőlünk, hanem mind a négy ajtó egyedi Maybach logókat vetít a talajra. Ezt is egy picit bazárinak tartjuk, és vélhetően inkább az ázsiai vásárlók körében arat majd sikert.
Daniel Lescow, a luxusmárka 42 esztendős első embere kérdésünkre elmondta, hogy a Maybach a kínai és az amerikai piac mellett Európát sem kívánja elhanyagolni, mindenesetre sokatmondó tény, hogy a tavaly rekord eladásokat produkált gyártó legfrissebb újdonsága Kínában debütált.
Belső értékek
Az alapfelszereltség része a 141 centiméter széles faltól falig üveglap mögé bújtatott triplakijelzős Hyperscreen, melynek MBUX felhasználói felülete ismerős lehet a mezei EQS-ből, de kisebb-nagyobb mértékben személyre lett szabva a Maybach szellemiség jegyében.
A hátul helyet foglalók is kaptak két darab 11,6 colos kijelzőt és egy tabletet, valamint nincs akadálya annak, hogy a hátul helyet foglaló cégvezér állítsa be a navigációs célpontot a sofőr számára. Az extra szigeteléseknek köszönhetően minden korábbinál nagyobb csendben utazhatunk, de ha esetleg ráununk erre, akkor ott az alapáras Burmester 4D hi-fi, mely 15 hangszóróval masszírozza a hallószerveinket.
Masszírozni az összes hűtött/fűtött ülés képes, és bár ebben a Maybachban még valódi állatbőrrel bevont felületekkel találkozhatunk, a cserzésük már teljesen vegán és sómentes. Utóbbinak köszönhetően autónként mintegy 45 kilogrammnyi sót spórolnak meg.
A bőrillatot kiegészítheti a fedélzeti parfümbefúvóból érkező illat. Ehhez a modellhez egy külön új Maybach parfümöt kevertek ki, ami a többi illathoz hasonlóan nem tapad az utasokra, nem keveredik a személyes parfümükkel. A 64 színárnyalattal kényeztető hangulatvilágítás 253 apró LED fényforrást vonultat fel, és akár dinamikusan is képes változtatni a színvilágát.
Gombnyomásra előrekúszik és összecsukódik az anyósülés, a jobb hátsó utas pedig félig fekvő pozícióban, feltett lábakkal lazulhat. A pohártartók természetesen hűthetők/fűthetők, és igény szerint két ezüstözött pezsgőspohár is található a fedélzeten.
Az italok a hátul középen található minihűtőben foglalhatnak helyet, ami ugyan 440 literre zsugorítja az EQS amúgy igen tágas 645 literes csomagterét, de legalább bármikor kivehető egy laza mozdulattal.
Hétüléses kivitel az alapmodelltől eltérően nem létezik, a Maybach verzió alapvetően négy személy legnagyobb kényelmére lett optimalizálva. Nem pedig a csomagtérben történő méltatlan kuporgásra.
Erőművész
A duplamotoros összkerékhajtás magától értetődik, de a stuttgarti mérnökök egy picit még tovább feszítették a húrt. Míg az EQS 580 esetében be kell érnünk holmi 544 lóerővel és 858 Nm-rel, addig a Maybach EQS 680 nem kevesebb, mint 658 lóerőt és 950 Nm-t szabadít rá az aszfaltra.
Ennek köszönhetően 4,6-ról 4,4 másodpercre olvadt a 0-100-as sprint szintideje, ellenben a végsebesség változatlanul 210 km/h-ra van korlátozva. A Comfort üzemmód helyét átvette az alapértelmezett Maybach mód, mely picit még finomabb, még kényelmesebb utazást tesz lehetővé.
Alapáras nemcsak a gombnyomásra 35 milliméterrel megemelhető adaptív légrugós futómű, hanem a 4,5-10 fokos összkerékkormányzás, melynek köszönhetően 11,9-ről 11 méterre olvad a fordulókör átmérője.
Az akkumulátor nettó 108,4 kWh kapacitású, és alapáron 22 kW-tal tölthető AC-n. DC gyorstöltő esetén maximum 200 kW-os teljesítmény vehető igénybe, ilyenkor 15 perc alatt akár 220 kilométer hatótáv is nyerhető, illetve egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés letudható 31 perc alatt.
A hatótáv az ígéretek szerint 600 kilométer körül alakul, ami persze csak a hivatalos WLTP-érték, és a gyakorlatban vélhetően inkább 400-500 kilométert lehet majd megtenni egy töltéssel. Az elsőként az EQE SUV-ban debütált DCU-t itt is megkapjuk: az első villanymotort a rendszer bármikor képes teljesen leoldani a kerekekről, ily módon javítva a hatékonyságon.
Konklúzió, árak
Csak idő kérdése volt, hogy a Mercedes-Maybach is beálljon a sorba és előrukkoljon egy politikailag maximálisan korrekt, luxustól tocsogó elektromos autóval. Ez lett a Mercedes-Maybach EQS 680 SUV, ami egy finoman átkozmetikázott, a fullextrásnál is fullextrásabb, megnövelt teljesítményű EQS SUV.
Amennyiben valaki el tudja engedni a biturbó V8-V12-es motorok finom karakterét, és kifejezetten teljesen hangtalan suhanásra vágyik, valamint nincs ellenére a klasszikus limuzinforma eleganciájától fényévekre lévő divatterepjáró kialakítás, az lényegében megérkezett: pontosan számára készült a Maybach újdonsága.
A „mennyi az annyi" kérdésre cikkünk írásakor még nem tudni a választ, de a vásárlóközönséget értelemszerűen ez nem is foglalkoztatja túlságosan.
Viszonyításképp, az 557 lóerős Maybach GLS 600 72,6 millió forinttól indul Magyarországon, a Maybach S-osztályért kiviteltől függően minimum 72,3-95,5 millió forintot kell fizetnünk, a Mercedes EQS 580 SUV pedig 69,7 millió forinton nyit.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.