szerző:
Tetszett a cikk?

Vázoljuk, hogy milyen földöntúli luxussal kényeztet a Mercedes közel 2,8 tonnás luxus monstruma, az 557 lóerős lágyhibrid hajtású Maybach GLS 600 4Matic.

Történetünk 1909. március 23-án kezdődik, amikor is Wilhelm Maybach és Ferdinand Graf von Zeppelin megalapította a Luftfahrzeug-Motorenbau nevezetű céget, amiből aztán 1918-ban lett az a Maybach-Motorenbau, mely a második világháború kezdetéig közel 2 ezer luxusautóval örvendeztette meg a fizetőképes vásárlóközönséget.

1960-ban a Daimler-Benz felvásárolta a céget, de a márka feltámasztására egészen 2002-ig kellett várnunk, az első Mercedes-Maybachok pedig 2014-ben tűntek fel a színen. Utóbbi márkanéven jelenleg S-osztályos szedánok és GLS szabadidő-autók kaphatók – mi most egy Mercedes-Maybach GLS 600 4Maticet veszünk górcső alá (kattintható galériánkban a szokottnál is több részletfotó tekinthető meg).

Mercedes-Maybach

Honnan jött és mekkora?

A Mercedesnél a 2000-es évek elején rájöttek arra, hogy bár Európában hatalmasnak számít a 4,8 méteres ML divatterepjáró, az amerikai vásárlók ennél nagyobb SUV-ra is maximálisan vevők lennének. Így született meg 2006-ban az ML-nél közel 30 centiméterrel hosszabb GL, melynek második generációja 2012-ben látott napvilágot.

A típust egy komolyabb ráncfelvarrás keretein belül 2015-ben átnevezték GLS-nek, a jelenleg kapható második generációs GLS 2019-ben tűnt fel a színen és fél évvel később lehullott a lepel az első Maybach kivitelű GLS-ről.

Így fest 23 colos kerekekkel
László Ferenc

Az Egyesült Államokban gyártott monstrum 5,21 méter hosszú, vagyis még a kicsinek éppen nem mondható X7-es BMW-nél is hosszabb 6 centiméterrel. Mindehhez 2,03 méteres szélesség, 1,84 méteres magasság és 3,13 méteres tengelytávolság társul, a 2 785 kilogrammos tömegről nem is beszélve.

Vagyis 200 kilogrammal nehezebb, mint a nemrégiben általunk alaposan letesztelt EQS 580 4Matic villanyautó.

A 12,5 méteres fordulókör sem éppen baráti, amin sokat javíthatna az S-osztályban és az EQS-ben elérhető 10 fokos hátsókerék-kormányzás, ez azonban a GLS-be nem rendelhető. Az adaptív felfüggesztés alapáras tétel, a légrugózás viszont már 3,3 millió forintba kerül.

Alapáras az összkerék-hajtás és a 9 fokozatú automata váltó
László Ferenc

Külsőségek

A mellékelt fotókon látható Maybach GLS obszidián-fekete metálfényezése ingyen jár, a másik végletet pedig az a speciális kéttónusú fényezés jelenti, melynek ára 8,8 millió forint. Nos igen, 130 ezer forint híján ebből az összegből már kijön egy fullextrás vadonatúj Suzuki S-Cross.

Alaphelyzetben 22 colos kerekeket kapunk, a 23 colos kovácsolt felnik sokküllős és ötlyukú változataiért 3 millió forintot kérnek el. A különleges gumik zajelnyelő habréteget vonultatnak fel, hasonlóval többek között a Rolls-Royce-ok esetében találkozhatunk.

László Ferenc
László Ferenc

A normál GLS-től elsősorban az egyedi hűtőrács és lökhárítók különböztetik meg a Maybach kivitelt, no és persze a C-oszlopon és a hátfalon látható egyedi márkaazonosítók mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Az oldalajtók alatti alsó peremet vaskos krómcsík ékesíti, azonban a strapabíró fellépő alaphelyzetben láthatatlan. Utóbbi ugyanis csak akkor bújuk elő motorosan a rejtekhelyéről, ha kinyitjuk valamelyik ajtót. A folyamat alig 1,5 másodperc alatt zajlik le és menüből kikapcsolható, nem mellesleg a beszállást segítendő együtt jár a légrugó 2,5 centiméteres lesüllyesztésével.

Belső értékek

Az utastér első része ismerős lehet a normál GLS-ből, de persze több felületet, illetve a menürendszer egyes részeit is büszkén ékesíti a jól ismert Maybach logó. A két darab 12,3 colos kijelzőn a gyártó már jól ismert MBUX rendszere fut, a felhasznált anyagok minősége messze átlagon felüli, bőr, fa és fém borítja az utolsó négyzetmilliméternyi felületet is.

Az alapmodell 7 személyes kivitele által biztosított praktikum helyett ezúttal a földöntúli luxusra került a hangsúly, melynek jegyében a monstrum mindössze 4 ülést vonultat fel. Ráadásul a csomagtartó is szűkös: az 525 literből sokat elvesz az 550 ezer forintos pezsgőhűtő, melyben három 0,75 literes palacknak jut hely. A hűthető/fűthető normál italtartók mellett a hátul ülők egyedi pezsgőspohár-tartókat is kapnak.

László Ferenc
László Ferenc

A hátsó ülések 12 centiméterrel hátrébb kerültek a normál GLS-hez képest, a háttámlájuk akár 43,5 fokban dönthető, és az anyósülés gombnyomásra előreküldhető. A sofőr számára jó hír, hogy egyes hasonló modellektől eltérően az első utasülés fejtámlája nem takarja ki a jobb oldali visszapillantó-tükröt.

Az üléspozíció magas, elvégre mégis csak egy jókora SUV-ról beszélünk. Viszonyításképp, az S-osztályban elöl 25, hátul 28 centiméterrel alacsonyabban ülünk. A lábtér 1,1-1,34 méteres a GLS-ben, de 1,8 méteres magasság felett a kinyújtott lábunk így is hozzáér az anyósülés hátoldalához.

László Ferenc
László Ferenc

Fejünk puha párnán pihen, hátunkat lávaköves forró masszázs kényezteti, vádlink pedig a felhajtható lábtámaszon pihen. Egyedül talán csak a lábmasszírozás hiányzik, ami ugyebár az A8-as Audi kiváltsága. A 2 millió forintos Burmester hifi megszámlálhatatlan mennyiségű hangszórójának könnyű dolga van, hiszen a megmozgatható légtér hatalmas.

A hátul helyet foglalók két fix és egy kézbe vehető kijelzőt kapnak, nincs akadálya a tévénézésnek vagy a wireless fülessel történő zenehallgatásnak, az esetleges notebookos munkavégzést segítendő kihajtható asztalkák felára 900 ezer forint. A hangulatvilágítás természetesen maximálisan személyre szabható, a fedélzeti parfümrendszerből egyedi Maybach illatok áradnak gombnyomásra.

László Ferenc

László Ferenc
Hajtóerő

A Maybach GLS-t egyetlen motorral gyártják: a 4 literes biturbó V8-as benzinmotor 557 lóerős, illetve 730 Nm-es produkciót ad elő. A 4,9 másodperces 0-100-as szintidőt és az elektronikusan 250 km/h-ra korlátozott végsebességet ezúttal nem tudtuk a gyakorlatban megtapasztalni, mivel a Pappas szalonjában első körben csak statikus formában tudtunk megismerkedni a német technikával. Terveink szerint hamarosan menetpróbás élményeinkről is be fogunk számolni.

A környezettudatosság jegyében egy 22 lóerős és 250 Nm nyomatékú villanymotor is részt vesz a hajtásban, amit persze nem is annyira a fogyasztás csökkentése miatt, hanem sokkal inkább a start/stop rendszer finomabbá tétele miatt szerethetünk.

Nem tüntetik fel az összeszerelést végző személy nevét, ez nem AMG
László Ferenc

Turbólyukról, mint olyanról nem igazán beszélhetünk, a hegyomlásnyi nyomaték 1750 és 4500 között végig rendelkezésre áll. A benzintank 90 literes, vagyis nem kicsi, de temperamentusosabb sofőr esetén még így is előfordulhat, hogy 400 kilométerenként meg kell állni üzemanyagért.

Ennek a motornak a 489, illetve 612 lóerős változata teljesít szolgálatot a normál GLS 580-as, illetve AMG 63 kivitelében, utóbbi sportmodell 4,2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra és opcionálisan 280 km/h a végsebessége.

Amennyiben nem adnánk alább 12 hengernél, úgy csak a Maybach S-osztály 680-as kivitele jöhet szóba, melynek 6 literes biturbó V12-es egysége 612 lóerőt és 900 Nm-t szabadít rá a kerekekre. Érdekesség, hogy a non-plus-ultra S-Klasse 435 kilogrammal könnyebb a királykategóriás GLS-nél.

László Ferenc

László Ferenc
Konklúzió, árak, jövőkép

A Maybach GLS azoknak való, akik bár szimpatizálnak a Bentley Bentaygával és a Rolls-Royce Cullinannel, valahogy mégis inkább brit helyett német hangulatban suhannának gigantikus új szabadidő-autójukban. Na nem mintha az említett két másik luxusmárka mögött nem németek állnának már jó ideje.

Ezen a szinten nem túl sokat számít az ár, mindenesetre a Maybach GLS 64,4 millió forintos alapára elmarad a riválisokért elkért összegektől. Persze ezt könnyen fel lehet tornázni, hiszen a megtekintett példány úgy kerül 80,9 millió forintba, hogy még nem is fullextrás.

A GLS élvezetek amúgy 34,2 millió forint magasságában kezdődnek, ennyibe kerül ugyanis a 286 lóerős 350d dízelverzió. A 330 lovas 400d 36 millió forinton nyit, az 580-as kivitel 42,9 millió forinton nyit, a sportos AMG 63-ért pedig minimum 58,6 millió forintot kell fizetnünk.

Mercedes-Maybach

A Maybach S-osztály 580-as modellje alaphangon 64,5 millió forintba kerül, a 680-as csúcsverzió pedig nem kevesebb, mint 83,7 millió forintot kóstál.

Mint megtudtuk, Magyarországon mostanság minden korábbinál nagyobb érdeklődés mutatkozik az ilyen és ehhez hasonló luxusautók iránt. Ha Maybach GLS-t rendelnénk, akkor 6-12 hónapos szállítási határidőre számíthatunk, ami nem is mondható vészesnek, hiszen a chiphiány miatt adott esetben teljesen hétköznapi autókra is várni kell 1 évet.

Érkezőben egyébként az első tisztán elektromos Maybach, melynek előfutára az általunk a Müncheni Autószalonon megtekintett Mercedes-Maybach Concept EQS. A már kapható EQS-ből ismerős Hyperscreennel felvértezett, 24 colos kerekű és 600 kilométeres hatótávú SUV sorozatgyártása várhatóan 2023-ban kezdődik meg.

100 százalékban elektromos
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!