Kerek történet: meghajtottuk a legnagyobb és legerősebb Minit, a most először akár tisztán elektromos új Countrymant
Minden korábbinál nagyobb méretben, tisztán elektromos és benzines izmos hajtásláncokkal, valamint formabontó hatalmas körkijelzővel támad a teljesen új Mini Countryman, melyet Lisszabon környékén volt szerencsénk elsőként kipróbálni.
A Mini tavaly annak ellenére rekordévet zárt Magyarországon, hogy termékpalettáján kizárólag frissnek éppen nem mondható modellek szerepeltek. 2024 viszont már a teljes megújulásról szól a BMW-hez tartozó brit márka háza táján, melynek összes típusa generációt vált és hamarosan egy előzmény nélküli újdonság is be fog mutatkozni.
A Mini konkrétan ezzel a három modellel vág neki az idei évnek:
Az Egyesült Királyságban gyártott belsőégésű motoros verzió egyszerűen Cooper névre hallgat, és a későbbiekben nemcsak 3-, hanem 5-ajtós és kabrió változatban is elérhető lesz, ellenben kombit már nem fognak gyártani belőle:
A Kínában készülő elektromos Mini Cooper első blikkre nagyon hasonló, mint a benzines, a legfőbb árulkodó jel a süllyesztett kilincs:
A most először Németországból érkező, belsőégésű motoros és elektromos változatokban elérhető Countryman harmadik generációja így fest:
Még az idén bemutatkozik a teljesen új Aceman, mely tisztán elektromos crossover körülbelül akkora lesz, mint amekkora a legelső Countryman volt. A körülbelül 4 méteres típus koncepciómodellje 2022-ben debütált:
A felsorolt új Minik közül elsőként a Countrymant volt szerencsénk kipróbálni a Lisszabon környékén megrendezett nemzetközi menetpróbán – tisztán elektromos és benzines sportos csúcsmodell formájában egyaránt.
Maxi Mini
A valaha készült legnagyobb Miniként jegyzett, 17-21 colos kerekekkel szerelt új Countryman 4,43 méter hosszú, ily módon 14 centiméterrel hosszabb az elődjénél és 34 centiméterrel nagyobb az első generációnál. Illetve alig 7 centiméterrel rövidebb a BMW X1-nél.
Az 1,84 méter széles, 1,66 méter magas és 2,69 méteres tengelytávolságú újdonság elejét nyolcszögletű hűtőrács és ötszögletű új fényszórók uralják, illetve hátul is teljesen újfajta lámpatestekre lehetünk figyelmesek. A légellenállási együttható 0,31-ről 0,26-ra csökkent, a homlokfelület viszont nagyobb lett.
Az elektromos verzió elsősorban fedett hűtőrácsáról és kamu légbeömlős első lökhárítójáról ismerszik meg, illetve természetesen arról, hogy nem rendelkezik kipufogóval.
A típus általunk kipróbált másik változata, a sportos JCW csúcsmodell frontrészén több helyen is be tud áramlani a technikát hűsítő friss levegő, hátul pedig négy kipufogóvégre lehetünk figyelmesek. Utóbbiak bár hangsúlyosak, mégis kisebbek, mint a szintén Lisszabonban meghajtott BMW X2 M35i kidörgői.
Az oldalnézetet a minimálisan emelkedő övvonal, a C-oszlop egyedi díszbetétje, illetve az X2-ről átvett süllyesztett kilincsek határozzák meg. No és a JCW esetében a 21 colos felnik mögötti hatalmas átlyuggatott féktárcsák és piros féknyergek.
Kerek történet
A műszerfal hasonló hangulatú, mint a háromajtós új Mini Cooperekben, középen egy 9,4 colos átmérőjű hatalmas köralakú érintőpanelt találunk, melyen a legújabb Android-alapú Mini Operating System 9 teljesít szolgálatot.
A szoftver egyrészt villámgyors, másrészt felettébb egyedi, látványos felhasználói felülettel bír. Az ismerkedésre érdemes némi időt szánni, ezt követően azonban egész gyorsan megtalálhatók a különböző keresett funkciók.
Hagyományos műszeregység nincs, ennek helyét lényegében átvette a túl meredek szélvédő miatt ezúttal kis plexilapra vetítő, a szokottnál alacsonyabbra pozicionált HUD. A kellemes fogású vaskos kormányon hagyományos nyomógombok találhatók, a klímát viszont a rádiótól eltérően csak az érintőkijelző nyomkodásával, illetve hangparancsok révén lehet szabályozni.
Az Essential, Classic, Favoured és JCW kivitelek eltérő hangulatú utastérrel hódítanak, azonban közös vonásuk a műszerfal közepét és az ajtó felső részét borító szövetfelület. Az elektromos mozgatású első ülések alapvetően kényelemre hangoltak, a JCW kagylóülései viszont már kellő oldaltartást biztosítanak.
A BMW X1/iX1-hez, X2/iX2-höz és 2-es Active Tourerhez hasonlóan a már jól ismert UKL platformra épülő új Countrymenben nem lehet panasz a helykínálatra, elöl 3, hátul 2,5 centiméterrel gyarapodott a vállszélesség, a 460-1450 literes csomagtér pedig 55-175 literrel nőtt az elődhöz képest.
Hasznos extra, hogy a hátsó üléssor 13 centimétert tologatható előre-hátra, azért viszont kár, hogy az elektromos verzió elejében nem alakítottak ki frunkot.
Legerősebb, legsportosabb
A Mini történetében eddig a 306 lóerő és a 450 Nm jelentette a plafont, most azonban itt az új Countryman SE All4, mely már 313 lovas és 494 Nm-es produkciót ad elő. Igaz teszi mindezt hörgő-durrogó benzines helyett most először szinte teljesen hangtalan elektromos formában, és jelentősen nagyobb, 2075 kilogrammos tömeg mellett, duplamotoros összkerék-hajtással megspékelve.
A körkijelző alatt középen található gyújtáskulcs elfordításával életre kelthető, könnyen kikövetkeztethető módon váltó nélküli új elektromos Mini padlógázra hatalmasat lép, 5,6 másodperc alatt megvan neki a 0-100, a végsebessége pedig 180 km/h-ra van korlátozva.
GoKart módban kapjuk a legnagyobb teljesítményt, a legfeszesebb beállításokat és a legsportosabb kamu motorhangot. Utóbbiból négy különböző választható, és szerencsére teljesen ki is kapcsolható a mesterkélt hang. A fordulókör 11,5 méter, szemben az 57 centiméterrel rövidebb 3 ajtós Mini Cooper 10,8 méteres értékével.
A 66 kWh kapacitású akkumulátor elvileg 430 kilométeres hatótávolságot biztosít, melyből a gyakorlatban az első tapasztalataink szerint körülbelül 330-350 kilométer hozható. Az AC-n maximum 22 kW-tal, DC-n legfeljesebb 130 kW-tal tölthető telep ideális esetben 30 perc alatt feltölthető 10-ről 80 százalékra.
A benzines csúcsmodell, a sportos hangvételű JCW 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotorja 300 lóerőt és 400 Nm-t szabadít rá a négy kerékre, ami az egész gyors hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval és a relatíve alacsony, 1660 kilogrammos tömeggel társítva 5,4 másodperces gyorsulást tesz lehetővé.
Nagyot lép a még legsportosabb módban is visszafogott hangzású, kemény futóműves és közvetlen kormányzású új JCW, azonban megjegyzendő, hogy a 6 lóerővel és 50 Nm-rel potensebb elődje 0,3 másodperccel gyorsabban tudja le a 0-100-at, illetve, hogy az amerikai piacos új JCW 312 lovas.
A végsebesség minden esetben 250 km/h-ra van korlátozva.
Alternatívák
Amennyiben beérjük 204 elektromos lóerővel és 250 hangtalan Nm-rel, akkor a szimplamotoros elsőkerekes Countryman E való nekünk 135 kilogrammal kisebb tömeg és ugyanakkora aksi mellett elvileg 30 kilométerrel nagyobb hatótáv mellett.
Az előd 1,5 literes 3 hengeres turbós benzinmotorra épülő 220 lovas plugin hibrid hajtáslánca nyugdíjba vonult, az új Countryman már nem készül PHEV változatban.
Az említett 3 hengeres benzines egység a Countryman C-ben él tovább, mely 1,5 tonnás alapmodell lágyhibrid technikája 170 lóerőt, illetve 280 Nm-t enged rá az első kerekekre. A Countryman S All4 hasonlóan 48 V-os hibrid hajtásláncának már egy 2 literes 4 hengeres turbós benzines egység a szíve, ez az összkerék-hajtású verzió 218 lóerőt és 360 Nm-t tud.
Végül, de nem utolsó sorban az egyetlen dízel kivitelről is említést kell tennünk. A Countryman D lágyhibrid 2 literes 4 hengeres turbódízel motorja 163 lóerőre és 360 Nm-re képes, miközben 100 kilométeren beéri mindössze 4,6 liter gázolajjal.
Konklúzió, árak
A most először Németországban, Lipcsében gyártott új Countryman minden korábbinál nagyobb, felnőttebb modell lett, és az eddiginél jobban képes helytállni akár teljes értékű családi autóként. És mivel a Clubman, vagyis a kombi Mini megszűnt létezni, egyértelműen ez a brit márka leginkább családbarát modellje.
Akinek esetleg túl nagy az új Countryman, annak érdemes lehet megvárnia a termékkínálat közepére érkező új Acemant, viszont ez a crossover már csak tisztán elektromos változatban, kétféle teljesítménnyel lesz elérhető.
A 170 lóerős benzines Countryman alapmodell 13,5 millió forinton nyit, vagyis jelentősen olcsóbb, mint a hasonló hajtáslánccal 15,2 millió forintos alapárú, kicsit nagyobb BMW X1.
A 163 lovas dízel Countryman alaphangon 14,7 millió forintba kerül, a 218 lóerős benzines verzió 16 millió forinttól indul, a 300 lovas JCW-ért pedig minimum 20,4 millió forintot kell kifizetnünk. Viszonyításképp, a hasonló menetdinamikájú BMW X1 M35i 22,6 millió forinton startol el.
A 204 lóerős elektromos verzió 17,1 millió, a 313 lovas zöld rendszámos csúcsmodell pedig 19,6 millió forintos alapáron kapható. Utóbbi JCW felszereltségű topverziójáért alaphangon 22,6 millió forintot kell fizetni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.