szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

A brit márkának még sosem volt olyan erős és gyors modellje, mint ez a 6 ajtós kialakítású, különleges autó. Nem más ez, mint egy családi kocsinak álcázott, kőkemény utcai sportgép.

A Mini idén ünnepli hatvanadik születésnapját. A Sir Alec Issigonis által tervezett kisautó 1959-ben látta meg a napvilágot úgy, hogy miközben alig foglalt zsebkendőnyinél több helyet a parkolóban, négy személynek és a csomagjainak egész korrekt helyet biztosított.

848 köbcentiméteres motorja és 34 lóerős teljesítménye ma már megmosolyogtató, azonban ha hozzátesszük, hogy ehhez mindössze 600 kilogrammos tömeg társult, akkor gyorsan átértékelődik a helyzet. Ráadásul a 997 köbcentiméterre felfúrt és kéttorkú karburátorral szerelt Cooper változat már 55 lóerőt szabadított rá az aszfaltra.

Gyorsan ugrunk hat évtizedet az időben, és bepattanunk a legújabb és legerősebb Minibe, a Clubman JCW-be. Amiről sok mindent elárul, hogy az első Cooper komplett teljesítményénél többel, 75 lóerővel gyarapodott az ereje az elődjéhez képest.

©

Honnan jött?

A normál Mininél nagyobb és praktikusabb Clubman 1969-ben debütált, vagyis ez az altípus idén 50 esztendős. Az ezredfordulón a BMW által felkarolt márka 2007-ben jelentkezett az első újkori Clubmannel, melynek aztán 2014-ben érkezett meg a második generációja. És most ennek ejtették meg a ráncfelvarrását.

Az alapdizájnhoz értelemszerűen nem nyúltak hozzá, de például változott a hűtőrács, a legkarakteresebb újdonság pedig a hátsó lámpa, mely mostantól a brit zászló, a Union Jack vonalait vonultatja fel magában. És ezenkívül a Mini egész karakteréről árad a britség, még akkor is, ha a lemezek alatt mindenhol alaposan kipróbált német technikát találni.

©

A tesztautó British Racing Green fényezése igen jól mutat, és 200 ezer forintot kérnek el érte, a fekete sportcsíkok felára 80 ezer forint. A személyreszabhatóság jegyében három tető-, illetve három tükörszín közül lehet választani, a sportos megjelenésről pedig többek közt az első piros díszcsík, a JCW (John Cooper Works) logók, illetve a dupla kipufogóvég gondoskodik. A kipróbált példányon már a téligumival szerelt 18 colos kerekek láthatók, ennél egyértelműen dögösebbek a 282 ezer forintos 19-es felnik, de a komforton vélhetően nem keveset rontanak.

A Clubman 4,25 méter hosszú, vagyis ez a Mini a méretét illetően már csak nagy jóindulattal nevezhető mininek. A hosszúkásra nyúlt formaterv alapvetően jól sikerült, de valahogy nem pont ez a kivitel passzol legjobban a legerősebb motorhoz. Viszont a normál Mini cikkünk írásakor még nem érhető el a legpotensebb erőforrással.

©

Milyen belül?

A hamisítatlan Mini-hangulat nemcsak a külső, hanem a belső kapcsán is maximálisan tetten érhető. Bármerre tekintünk a sportos vezetőülésből, mindenhol egyedi, izgalmas részletmegoldásokra lehetünk figyelmesek. Itt van rögtön a piros cérnával varrt vaskos sportkormány, melyet úgy lehet magasságában állítani, hogy vele együtt mozog a csak minimálisan digitalizált műszeregység.

Aztán ott vannak az ajtók köralakúra faragott nyitómegoldásai, a középkonzolt és a tetőt ellepő billenőkapcsolók, illetve a műszerfalat uraló köralakú vezérlőegység. Ennek felső részében található az elakadásjelző bármikor gyorsan elérhető nyomógombja, ami alatt a szélesre húzott érintőkijelző, illetve a rádió vezérlőgombjai kaptak helyet. A felhasználói felület fiatalos színekkel, grafikai megoldásokkal és animációkkal szakad el a mögöttes BMW technikától, a rendszer érintéssel és a középkonzolon lévő gombbal egyaránt jól kezelhető.

©

A tolatókamera képe jó minőségű, azonban kis méretben jelenik meg a kijelzőn. A konszern továbbra sem szimpatizál az Android Autóval. Az Apple CarPlay rendben működik, viszont 83 ezer forintot kérnek érte, a vezeték nélküli telefontöltő felára pedig 133 ezer forint. A 266 ezer forintos Harman Kardon hifibe nehéz belekötni. A 400 ezer forintos elektromosan állítható első ülésekről, a 116 ezer forintos ülésfűtésről, illetve a 166 ezer forintos adaptív futóműről is említést kell tennünk.

Bár kívülről nagynak tűnhet a Mini Clubman, a második sorban leginkább átlagosnak mondható a helykínálat. A hátsó sorba is kerültek állítható szellőzők, amelyek alatt két USB-C csatlakozó aljzatra lehetünk figyelmesek. A csomagtérajtó nem felfelé nyílik, hanem két részre osztva oldalra, és gombnyomásra automatikusan. Ez jól mutat, de nem túl praktikus, hiszen egyrészt sok helyet igényelnek a nyitott ajtók, másrészt a sofőr látómezejéből sokat kitakar a középső vaskos oszlop. Ami miatt egyébként két kis ablaktörlőnek kell tisztítania a hátsó ablakokat.

Kombiforma ide vagy oda, a csomagtartó nem túl nagy: összesen 360 liternyi térfogatot kapunk, ami ráadásul a padlólap alatti rekesszel együtt értendő. Ha előrehajtjuk a hátsó ülések támláját, akkor 1250 literre nő a hely.

©

Indulás!

A középkonzol alján lévő billenőkapcsolók közül a középső piros példány billentésével kelthető életre a motor, a szomszédos kapcsolókkal pedig a start/stop automatika, illetve a menetstabilizátor kapcsolható ki/be. Igen, utóbbit igény szerint teljesen ki lehet kapcsolni, vagyis a haladó sofőrök az elektronika helyett a zabolázatlan lóerőkkel is összemérhetik tudásukat.

Az erőforrás már az induláskor emelt hangerővel tudatja velünk és a környezetünkkel, hogy ez itt bizony nem egy hétköznapi Mini, hanem egy sportos JCW. A menetmód választókar Sportba pöckölésével tovább növelhetjük a hangerőt és feszesebbé tehetjük a technikát, illetve adott esetben a fogyasztásra optimalizált Eco módra is ráfanyalodhatunk.

©

Rögtön az első méterek után kiderül, hogy a kormányzás elképesztően közvetlen és sportos szemüvegen keresztül nézve kiválóan eltalált, az átlagnál nagyobb erőszükségletet kívánó. A kezünk legapróbb mozdulatai azonnal kihatással vannak az éppen eltalálni kívánt ívre, a futómű kemény, de nem otromba módon, és a sofőrnek már az első percekben átjön az a bizonyos gokart-életérzés.

1625 kilogramm. Ennyit nyom a mérlegen a Clubman JCW, vagyis több mint 1 tonnával nehezebb a legelső Mininél. Ezt a gyakorlatban azonban egészen jól palástolja a technika, a szupersportos gép érzetre simán letagadhat 300-400 kilót a tömegéből. És ebben nemcsak a fáradhatatlan és piszok módon erős fékeknek, hanem értelemszerűen a remek motornak is komoly szerepe van.

©

Mozgatórugó

A 2 literes 4 hengeres turbómotor nem újdonság Mini JCW fronton, azonban eddig csak 231 lóerőt és 350 Nm-t tudott, és ez valahogy kevés volt a komolyabb benzingőzös élvezetekhez. Sőt, a normál és a kabrió Mini esetében még mindig ez jelenti a plafont, az általunk kipróbált és sokkal inkább kihegyezett erőforrás első körben a Clubmanben és a divatterepjárósra faragott Countrymanben érhető el.

A gyártó alaposan kitett magáért, a teljesítményt 32, a nyomatékot pedig 28 százalékkal növelte meg, ami igen ritka egy amúgy egyszerű facelift esetében. A 306 lóerős teljesítmény 5000-es fordulatszámtól érhető el, ellenben a 450 Nm-es nyomaték már 1750-től rendelkezésre áll. És az új JCW úgy megy, mint a rakéta, a 0-100-at például minden korábbinál gyorsabban, alig 4,9 másodperc alatt letudja (előd: 6,3 másodperc).

Ez az első Mini, melybe elektronikus korlátozást kellett szerelni, hogy ne tudjon 250-nél gyorsabban menni.

©

Az M135i-ből és az X2 M35i-ből ismerős motor nagy kedvvel veszi a fordulatszámot, és bár alapvetően nem rossz a hangja, a vártnál egy kicsit mégis visszafogottabb. Hát persze, hogy a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt van ez így, vagyis a csattogás-durrogás elmaradása miatt nem feltétlenül a gyártót kell elővennünk. Azért viszont már csak a gyártó okolható, hogy a kéziváltós élvezeteket elvette tőlünk, bár nem mintha a nyolcfokozatú automata a maga kategóriájában ne lenne bőven szerethető.

A Mininél úgy gondolták, hogy a 300+ lóerőt csak összkerékhajtással lehet átvinni az aszfaltra. És ez ellen nincs is kifogásunk, a JCW egyáltalán nem lett unalmas viselkedésű amiatt, mert az összes kereke hajtott. Emiatt inkább olyan gyors lett, hogy a kanyarokban általában előbb fogy el a sofőr bátorsága, mint a technika tudása. Közúton is nagy élmény a járgány vezetése, de valahogy mindvégig az motoszkált az agyunkban, hogy a JCW versenypályán sokkal inkább elemében érezné magát.

A hivatalos specifikációk 8-8,6 literes fogyasztásról tesznek említést, amit még visszafogott tempó mellett is igen nehéz hozni. Mi konkrétan 11,3 literes értéket regisztráltunk, ami nem kevés, de a cserébe kapott élményért nem nevezhető rossznak.

©

Konklúzió, árak

+ : mindent átható brit versenyszellem, erős motor, remek futómű és kormányzás, a közvetlen riválisoknál kedvezőbb ár.

: lehetne kicsit sportosabb a hangzás, nincs kéziváltó, átlagos helykínálat, nem túl nagy csomagtartó, nincs Android Auto.

Hiába a brit versenyzöld fényezés, a látványos sportcsíkok és a dupla kipufogó, a "kombi" Miniről első blikkre nem mindenki hiszi el, hogy a JCW technika hamisítatlan sportkocsit varázsol belőle. Pedig pontosan ez történik, elég néhány kilométert megtenni a Clubman JCW-vel, hogy kiderüljön: sokkal inkább sportautóhoz, semmint konszolidált családi kocsihoz van szerencsénk.

A 231 lóerős motorral, elsőkerékhajtással és kézi/automataváltóval szerelt Mini JCW 8,8 millió forinttól indul. A sokkal sportosabb Mini Clubman JCW alapára 12,5 millió forint, és a jól felszerelt tesztautó árcéduláján 16,9 millió forintos összeg olvasható.

A 9,5 millió forinttól induló és 275 lóerős Hyundai i30 N Performance, illetve a 10,5 millió forinton nyitó 300 lovas Renault Megane RS Trophy mellett drága játékszer az eddigi legerősebb Mini, ami 400 ezer forinttal kerül többe a 320 lovas Honda Civic Type-R-nél.

Ellenben ha az összkerekes német prémium riválisokkal vetjük össze, akkor kiderül, hogy azoknál 3 millió forinttal olcsóbb. Schnäppchen, ahogy a németek mondanák a Best Buy kategóriás britről.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kunetz Zsombor a járványügyi korlátozásokról: Ki kell nyitnunk!

Kunetz Zsombor a járványügyi korlátozásokról: Ki kell nyitnunk!

Félrefordítás volt, hogy magyar légitársaság indítana közvetlen járatot Mongóliába

Félrefordítás volt, hogy magyar légitársaság indítana közvetlen járatot Mongóliába

Laposa Bence a Balatoni Kör elnökeként kért állami pénzt, amiből saját cégei 143 milliót kaptak

Laposa Bence a Balatoni Kör elnökeként kért állami pénzt, amiből saját cégei 143 milliót kaptak