Fővárosi Ítélőtábla: mérlegelni kell a debreceni akkumulátorgyár építésének azonnali leállítását
Erre Debrecen vízellátás-biztonsága miatt van szükség.
Erre Debrecen vízellátás-biztonsága miatt van szükség.
Újabb három település forrong, mert a kormány az ott lakók bevonása nélkül tárgyal olyan raktárak és gyárak telepítéséről, amelyek az akkumulátorokhoz szükséges vegyi anyagokkal foglalkoznak. Orbánék előkészítetlenül ontják az országra a veszélyes üzemeket, mégis úgy érezhetik, révbe értek.
Az Alkotmánybíróság Debrecent és az akkumulátorgyárakat érintő helyi népszavazás ügyében hozott visszautasító végzése szerint nincs alapvető alkotmányossági probléma a bepanaszolt ítéletben, azt pedig nem az Ab dolga eldönteni, hogy egyértelmű-e a kérdés. Két leszavazott alkotmánybíró szerint súlyosan sérülnek az alkotmányos jogok.
A francia támogatásokkal szemben nemhogy Magyarország, de még az Egyesült Államok is alulmaradhat.
A kínai CATL folyamatban lévő építését úgy tűnik nem tudják megakadályozni, de a gyár további bővítését gátolhatják, megmentve Debrecent a kiszáradástól.
„Hogyan lehet versenyezni olyan cégekkel, amelyek ötször akkora méretben gyártanak elektromos autókat?” – vetette fel a kérdést az amerikai gyártó vezetője.
Erős jelek mutatnak arra, hogy a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, a Volkswagent is kiszolgáló kínai Sunwoda hazánkban hozza létre európai bázisát.
A jüan nemzetközi térhódításától remél hasznot az MNB, kínai bankok hiteleznek több obskúrus politikai projektet, viszont a kínai–magyar külkereskedelemben példátlan deficit jött össze. Közben a költségvetés kamatterhei GDP-arányosan megközelítőleg már akkorák, mint 2010 előtt, a Gyurcsány-kormány idején.
Egy kapcsolat, amely elért Afganisztántól Németországig, és egy gyár, amely csak Debrecenben szúrt szemet – kollégánk az elmúlt hónapban két kisfilmet is forgatott Németországban, közéleti podcastunkban pedig elmesélt mindent, ami ezeknek a hátterében történt.
Arról is beszélt a nemzetközi kommunikációért felelős menedzser, hogy a telephelyen 18 MW energiatermelés lehetséges, a gyár áramfogyasztását 300 MW-ra becsülik.
Háromoldalas választ adott Rétvári Bence az akkumulátorgyár vízigényéről jelentést író szakértő kirúgását firtató kérdésre, de semmi sem derült ki belőle.
Nagyon szemléletesen mutatja az alábbi lista, hogyan változott meg az autóipar az elmúlt alig tíz évben.
Türingiában új munkahelyekre vágytak, ezért sem tiltakoztak annyira az akkugyár miatt, most úgy tűnik, van és lesz még munkahely, csak éppen vagy nem akarnak ott dolgozni, vagy nincs meg hozzá a képzettségük.
Elmentünk Németországba, ahol a kínai CATL épített már olyan akkumulátorgyárat, mint ami Debrecennél készül. És láss csodát, helyi fideszes tempóval szembesültünk. Földes András videóriportja.
Elmentünk Erfurtba, ahol menekülő kínaiakról és békés lakókról hallottunk. Nézze meg az előzetest!
Cellákat és modulokat fog gyártani elektromos autókhoz Debrecen mellett a CATL, a tervek szerint jövőre már tesztüzemben, két év múlva élesben is. A gyárépítés során áprilisban végezhetnek a mélyépítési munkálatokkal. Két engedélyüket is megtámadták, de az építkezést nem kellett leállítaniuk.
A meglepő hasonlat Menczer Tamás államtitkártól hangzott el. Az LMP jelezte, hogy az akkugyárak elleni, elutasított népszavazási kérdésük helyett benyújtanak egy újabbat.
Akkora támogatást nyújt az akkugyáraknak a magyar állam, amivel van, amelyik öt évre letudhatja minden egyes dolgozója összes adóterhét.
Felülvizsgálják, hogyan lehet fokozatosan feloldani a tavaly október végén bevezetett korlátozást, amivel felfüggesztették a háztartási napelemek hálózati betáplálási lehetőségét. Erről Lantos Csaba energiaügyi miniszter beszélt egy interjúban, amiből az is kiderül, mik a tervek Paks II-vel, honnan lesz energia az akkumulátorgyáraknak, piaci áron vesszük-e az orosz gázt, és miből áll a „konzervatív energiapolitika”.
Papp László szerint előbb ezeket kell helyretenni, amúgy meg a városvezetésnek mindig is fontos volt az emberek véleménye.