Elárulta Nagy Márton, milyen árstopra célzott hétfő reggel
„A családok és a nyugdíjasok védelme érdekében”.
„A családok és a nyugdíjasok védelme érdekében”.
Kvartett helyett ezúttal csak duó: Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő tartották a kormányinfót. Májusban jön a kínai elnök, kivenné a kormány az igazságügyi minisztert a kegyelmi ügyekből, Magyar Péterrel viccelődött Orbán Viktor és Gulyás Gergely.
A régiós üzemanyagpiacon a magyarországi árak a középmezőnyben vannak, de 30-40 forintos literenkénti különbség az országok árai között már az egyensúly megbomlásához és a benzinturizmus megindulásához vezethetne.
Nagyon csúnya vége lett a legutóbbi benzinárstopnak, most viszont a gyenge forint és az orosz-szaúdi politika miatt újra annyira megdrágult a benzin, hogy a hatósági ár ötletével játszik a kormány. És jól láttuk: ez komoly népszerűséget hoz nekik, egészen addig a pontig, amikor már nem a totális káosz fenyeget.
Hernádi Zsolt viszont 2023-at sem látja könnyebbnek, mint 2022 volt.
Eladott tartálykocsi és telephely, több tízmillós banki kölcsön, kényszerű tőkeinjekció más érdekeltségekből – ilyen és ehhez hasonló lépésekre kényszerültek a kis benzinkutasok, hogy kompenzálják a 2021 őszén bevezetett benzinárstop miatt elszenvedett veszteségeiket, nem beszélve a Mol által elvitt nagy vevőikről. Azt eddig is lehetett tudni, hogy összességében százmilliárdos nagyságrendű a káruk, ám most egy konkrét töltőállomás-üzemeltető példáján részletesebben is megismerhetjük, miből állt össze a veszteség, és milyen lépésekre kényszerül egy a vállalkozás, hogy fenn tudjon maradni.
A testület azzal az indoklással szüntette meg az eljárásokat, hogy a bepanaszolt jogszabályok már nincsenek érvényben, a panaszosokat pedig személy szerint nem érték szankciók.
Elkezdte kifizetni a kis benzinkutak árstopos támogatásának utolsó részét a kormányzat.
Négyből két árstop már elesett, szóval nem igaz, hogy „működnek”. Nem igaz, hogy a kormány a termékhiányhoz köti az árstopok kivezetését, hiszen termékhiányok vannak. Nem igaz, hogy az árstopok mérséklik az inflációt, ellenkezőleg, növelik azt. Nem igaz, hogy a kormány mindent megtesz az árstopok fenntarthatóságáért – hiszen az árstopok önmegsemmisítő intézkedések.
Az Egyensúly Intézet felmérése szerint a magyarok több mint fele ruhavásárlást és lakásfelújítást sem tervez.
A kormány lefejezte az üzemanyagárstopot, a taxisok pedig azonnali tarifaemelést követelnek. Időközben elkészült Budapest 2023-as költségvetése, a kormány pedig még mindig lóg 12 milliárddal a fővárosnak.
Gulyás Gergely a keddi rendkívüli Kormányinfón még nem mondott konkrét számot arra vonatkozóan, hogy milyen inflációnövelő hatása lesz a benzinárstop eltörlésének.
Nemcsak a 480-as benzinnek lett vége hirtelen, hanem az üzemanyagra kivetett adókedvezménynek is.
Ahol az önkormányzatoknak nincs hatáskörük a helyi taxizásban, ott akármikor emelkedhetnek a tarifák az árstop kivezetése miatt megugró üzemanyagárak miatt.
Brüsszel és a szankciók miatt kellett fenntartani és ugyanezért kellett kivezetni is a benzinárstopot is – utólag így magyarázza a kormányzat a 13 hónapig érvényben lévő ársapkát, bár egyik indok sem igaz. Szimpla kampányfogás volt, amit bevezetésekor még Orbán Viktor is kockázatosnak tartott, de az utolsó pillanatig kitartott mellette, így végül az intézkedés 8 hónappal túlélte a választást.
A miniszterelnöknek címzett nyílt levelükben nem utalnak konkrétan a hatósági üzemanyagár eltörlésére a taxisokat képviselő szervezetek.
Kemény fába vágtuk fejszénket közéleti podcastunk legfrissebb epizódjában: autóba helyezett stúdiónkban addig beszélgettünk az árstopokról és általában a gazdasági helyzetről, amíg sikerült tankolnunk. Az adás kis szerencsével tíz perc, nagy balszerencsével több óra is lehetett volna, végül bő egy óra alatt, Budáról indulva Pest másik oldalán tudtunk 95-ös benzint szerezni.
Benzinkrízisben van az ország, egyre komolyabb ellátási gondok vannak. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter Hernádi Zsolttal, a Mol vezérével tartott közös, rendkívüli kormányinfót.
Ötödével többet tankoltak az emberek az elmúlt évben.
Már látszik a benzinárstop kivezetésének hatása a közúti forgalmon is.