Kijev kész megoldani a Szlovákiába irányuló kőolajtranzit kérdését, állítja az ukrán energiaügyi miniszter helyettese
Ukrajna feltétele, hogy Szlovákia aktiválja az uniós társulási szerződés vonatkozó mechanizmusát.
Ukrajna feltétele, hogy Szlovákia aktiválja az uniós társulási szerződés vonatkozó mechanizmusát.
Három nap alatt két tanker süllyedt el, mindkettő szivárog, de a helyzet kezelhetőnek tűnik.
Miután az orosz Lukoil nem szállíthat Ukrajnán keresztül, most akkor vesz a Mol mástól plusz olajat vagy sem? Elkezdte-e már megdézsmálni a tartalékokat? Ezekre a kérdésekre nincs megnyugtató válasz. Apokalipszistől azonban aligha kell tartani, lesz olaj és lesz üzemanyag akkor is, ha a legrosszabb forgatókönyv áll elő.
Az Európai Bizottság nem siet, hogy nekilásson a Budapest és Pozsony, illetve Kijev közti vitarendezésnek a Lukoil olajtranzitjának leállítása ügyében. Egy tanácskozáson 11 tagállam támogatta a bizottság döntését, Magyarország és Szlovákia mellett senki sem állt ki.
Európai szinten „jelentéktelen”, hogy Kijev kitiltotta a Magyarországra és Szlovákiába olajat szállító orosz Lukoilt a vezetékrendszeréből, de a két ország számára középtávon jelentős kockázat mutatkozik. A Mol hitelminősítése továbbra is „jó”, ebben alapból figyelembe vették az orosz kitettséget.
A magyar kőolajimport harmada a Lukoiltól származik, ám Kijev kitiltotta az orosz vállalatot a vezetékrendszeréből, ellehetetlenítve a tranzitszállítást. A helyzet nagyjából akkor élesedett, amikor Orbán Viktor Kijevben és Moszkvában békemissziózott, de nincs nyoma, hogy tárgyalt volna az ügyben. A magyar és a szlovák külügy csak hetekkel a szállítások leállítása után fordult az Európai Bizottsághoz.
Nem ilyen nyári hőségre tervezték az európai és észak-amerikai olajfinomítók többségét, a kánikula miatt már egyre gyakrabban kell lejjebb tekerni a termelésüket. A Mol hazai finomítója még bírja, ám a lengyel Orlennél a múlt héten nagyon rezgett a léc. Az USA-ban a forróság mellett az egyre szélsőségesebb trópusi viharok is veszélyeztetik a termelést. Közelít az időszak, amikor a benzin árát már nemcsak a piaci folyamatok, hanem az időjárási események is feljebb tudják nyomni.
A háttérben főként az olaj árának emelkedése és a gyengülő rubel áll.
Az amerikai energiaügyi minisztérium csökkentette az északi-tengeri Brent olaj átlagárára vonatkozó előrejelzését.
Ettől egyebek mellett az üzemanyagok további drágulása várható.
Az Adria vezetéken év végéig 2,2 millió tonna olaj érkezik majd, a horvát vezetéküzemeltető emellett 150 ezer köbméter olajat tárol le a Molnak.
Nem kívánják a továbbiakban anyagilag támogatni a tízezrek halálával járó háborúkat folytató, ellenzéki politikusokat a börtönben meggyilkoló diktatúrát.
Az inflációkövető állampapírok több száz milliárd forint kamatot fizetnek 2024 elején. A pénz újrabefektetésekor már érdemes részvényeket is figyelni.
Kikötőkön keresztül ismét mehet a vezetékes dízelexport, a benzin továbbra sem.
A Mol a benchmark ár többszörösét fizeti a kőolajért – érvelt Hernádi.
Ausztria nem mer szakítani Putyinnal, így támogatja háborúját – írja a svájci lapban Meret Baumann, korábbi bécsi tudósító.
Jövőre viszont már nem gyorsul tovább a keresletnövekedés.
A mostani drágulás oka a kőolaj világpiaci árának emelkedése mellett a forint gyengülése.