szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Üllő-Nyugati pályaudvar szakaszon tavaly a 428 utazásból 107-szer indult, 16-szor érkezett időben a vonat. Csak a késések miatt több mint 7 munkanapnyi idő esett ki az életéből.

„A munka- és a lakhelyem között vasúttal járok nap, mint nap. 2018 tavaszán valami elszakadt bennem a MÁV minősíthetetlen szolgáltatásával kapcsolatban. Ezért egy éven keresztül feljegyeztem az induláskori és az érkezéskori késés időtartamát. A méréshez a Vonatinfó (újabban MÁV) alkalmazást és az órámat használtam” – írta Balogh Roland okleveles közlekedésmérnök az "Elegem van a mávból" Facebook-csoportban.

Engedélyével néhány adatot közlünk a „kutatásából”.

• 428 utazás Üllő – Nyugati Pályaudvar / Nyugati Pályaudvar – Üllő viszonylatában;
• Megtett távolság: 12.412km/1 év;
• Menetidő: 35’ (menetrend szerint);
• Utazási költség: 256 800 Ft/év (12 db havi bérlet ára);
• Késés összesen: 2 nap 8 óra 56 perc. Ez valamivel több, mint 7 nyolcórás munkanap.

Balogh úr tehát több mint negyedmillió forintot fizetett ki a vasúttársaságnak a szolgáltatásért, ami feleslegesen elvett az életéből 56,96 órát. „Ezt az időt csak hasznosabban tölthettem volna el, dolgozhattam volna, családommal lehettem volna, pihenhettem volna stb.” – írja, s megjegyzi, hogy a késésnek bármi lehet az oka, de a MÁV sosem vallja be, hogy hibázott volna.

Az adatok alapján tovább is számolt a mérnök úr, kiderült, hogy minden megtett utaskilométerre átlagosan 17 másodperc késés jutott, a 29 km-es távolságon átlagosan közel 8 perc.

A 428 utazásból 107 alkalommal esett meg, hogy időben indult (25%), 16 utazás volt, amikor időben érkezett (3,7%) a szerelvény. Volt 9 eset, amikor nem késett sem induláskor, sem érkezéskor (2,1%).

A KSH szerint tavaly 150 millió utas volt a magyarországi vasutakon, ők 7770 millió utaskilométert tettek meg, az országban a vasutak hossza közel 8000 kilométer. Ezekre az adatokra kivetítve az Üllő és Nyugati között tapasztaltakat (bár, megjegyzi, nem biztos, hogy mindenütt ilyen késéseket produkálnak a vonatok, lehet, hogy máshol jobb, de lehet, hogy rosszabb a helyzet) azt a megdöbbentő értéket kapta, hogy tavaly összesen a magyar vonatokon utazók 4068,5 év késést voltak kénytelenek elszenvedni.

Ha átlagos óradíjjal (1990 forinttal) számolunk, akkor „mérnöki becsléssel, talán egy kis ráhagyással kijelenthető, hogy a teljes késésállomány 50%-a hozható közvetlen kapcsolatba a munkából való kieséssel. 2034 év ezzel az órabérrel 33,85 milliárd forint veszteséget jelent, a 2018-as GDP 0,08 százalékát.

Az anyagi veszteségen túl rengeteg kellemetlenség éri az utast a vasúton. Ezeknek nagytöbbsége nem feltétlenül anyagi ráfordítás kérdése, hanem odafigyelés, jobb szervezés, fegyelem kérdése – jegyzi meg végül Balogh Roland.

Kimaradó vontok, brutális késések, tömött szerelvények - az érintett vonalnak külön csoportja is van a Facebookon, ahol számtalan történet igazolja Balogh Rolnad tapasztalatait.

 

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Erős földrengés volt Görögországban, sok épület romba dőlt

Erős földrengés volt Görögországban, sok épület romba dőlt

Egy krónikus betegnek 160 kilométert kellene utaznia a hétvégi oltásért, van, akinek még ennél is többet

Egy krónikus betegnek 160 kilométert kellene utaznia a hétvégi oltásért, van, akinek még ennél is többet

Egyre többen kérnének koronavírus elleni oltást, a kínai vakcina is egyre népszerűbb

Egyre többen kérnének koronavírus elleni oltást, a kínai vakcina is egyre népszerűbb