Christian Horner jövő januárban ünnepelhette volna a csapatfőnöksége húszadik évfordulóját, a Red Bull 2005-ös debütálása óta volt az övé a felelősség és a dicsőség, és ez alatt az idő alatt elképesztő sikerszériát hozott össze hét egyéni és hat konstruktőri világbajnoki címmel. Nem túlzás azt állítani, hogy a Forma–1 21. századi történetét eddig Horner Red Bullja uralja felváltva Toto Wolff Mercedesével.
Christian Horner azonban jövőre már nem a Red Bullnál fog ünnepelni, sőt már az idei címvédést sem az ő irányítása alatt fogja bonyolítani a csapat, miután alig néhány héttel a szezonrajt előtt ………………….
Christian Horner vastagon beírta magát a Forma–1 történetébe, és a brit autósportért tett erőfeszítéseit épp tavaly év végén köszönte meg III. Károly király egy CBE-címmel (Commander of the British Empire). Az eredmények felől nézve ahhoz semmi kétség sem férhet, hogy Horner tudja, hogyan kell összerakni és győzelemre vinni egy F1-es csapatot.

A Red Bull a legsikeresebb szezonját ünnepeli 2023 végén
JAKUB PORZYCKI / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP
Horner 2005-ben szemtelenül fiatalon, 31 évesen lett a Red Bull csapatfőnöke. Az volt a feladata, hogy az istállóból ne csak egy energiaital reklámhordozója legyen, hanem ütőképes csapat. Hogy mennyire ütőképes lett, arra legutóbb tavaly szolgáltatott meggyőző bizonyítékot: a Red Bull a szezon 22 versenyéből 21-et megnyert.
Horner, több ms csapatfőnökhöz hasonlóan az autóban kezdte, autóversenyzői pályaíve a gokartozástól a Forma–3000-ig vezetett, ami a kilencvenes évek végén az F1 előszobájának számított. 25 évesen azonban, felismerve, hogy F1-es pilótaként nem feltétlenül állná meg a helyét, inkább menedzseri feladatokra váltott, és az Arden csapatnál hívta fel magára a figyelmet.
Ha versenyzőként nem is, csapatvezetőként nagyon is a Forma–1 volt a célállomása, és amikor a Red Bull-tulajdonos milliárdos, Dietrich Mateschitz úgy döntött, hogy megveszi a Jaguart, Horner megkapta a bizalmat, hogy az új csapatot vezesse. Egy olyan arénába érkezett, ahol dörzsölt hétpróbás csapatfőnökök birkóztak egymással Frank Williamstől kezdve Ron Dennisen át Jean Todtig. Ahogy a szakíró Richard Williams fogalmaz, a Red Bull újoncát élve felfalták volna, ha a fiatal Horner nem élvezte volna a többi csapatfőnöknél még nagyobb kutya, Bernie Ecclestone támogatását. De Horner egyébként is nagyon gyorsan belenőtt a szerepébe.
A rajongott csapatfőnök is volt egyszer rajongó Christian Hornernek is megvolt a maga F1-es hőse, mégpedig Nigel Mansell. Alig 18 éves volt, amikor ellógott az iskolából, és a kerítés egy nyílásán keresztül beszökött Silverstone-ba, és bejutott a bokszutcába. A pályán épp tesztelés zajlott, az elvarázsolt Horner pedig ott állt a Williams boksza előtt, ahol egy olyan autó állt előtte, amelyet a majd a Red Bullnak is világbajnok gépeket tervező Adrian Newey rakott össze. A kapcsolatteremtésben sokat segített, hogy Horneren a gokartos csapatának a dzsekije volt, így nemcsak Nigel Mansell, hanem Ayrton Senna is szóba elegyedett vele. „A mennyben voltam! Nemcsak a hősömmel, Mansell-lel találkoztam, hanem a legendás Sennával is beszélgettem. Ahogy hazafelé hajtottam a Bogárral, nem is lehettem volna boldogabb. A kiruccanás nyilván nem segített az iskolai teljesítményemen, de micsoda nap volt!” |
Bár lenyűgöző tehetségek versenyeztek a Red Bullnál az elmúlt két évtized alatt, Horner legnagyobb húzása talán mégis az volt, hogy megszerezte, majd hosszú időn át meg is tartotta a csapatnak Adrian Neweyt, a világbajnok autók megálmodóját. Állítólag az egyik Monacói Nagydíj hétvégéjén, egy Superman-film gálavetítése utáni vacsorán vetették fel, hogy a Williamsnek és a McLarennek is győztes autókat tervező zseni csatlakozzon az új csapathoz. Öt évvel később a Red Bull már szétcsapott a Ferrari, a McLaren és a Renault között, és Sebastian Vetellel zsinórban négy világbajnoki címet behúztak.

Horner és Vettel 2011-ben a megérdemelt trófeákkal
PARIVARTAN SHARMA / POOL / AFP
A Red Bull-lal nemcsak a győzelmeket élte meg, hanem a fájó kudarcokat is, Vettel sikerszériája után meg kellett tanulnia egy olyan csapatot is vezetni, amely nem volt elég ütőképes a világbajnoki címhez.
De Hornernek megvolt a receptje arra is, hogy hogyan kell a hullámvölgyből kimászni, és a Hamilton/Mercedes párosítás lehengerlő sikerei után 2021-ben pedig már Max Verstappennel örülhetett ismét a világbajnoki győzelemnek, a 2022-es szabálymódosítások óta pedig lényegében verhetetlenné izmosodott a Red Bull Horner irányítása alatt. 2005-ben 450 emberrel vette át a csapatot, ma mintegy 1500 ember dolgozik a Red Bull Racingnél.
Horner mindig is büszkén nyilatkozott arról, hogy a Red Bull és a saját céges kultúrája mennyire különleges. „Mi a Red Bullnál mások vagyunk. Itt senkit sem fogsz öltönyben és nyakkendőben látni, itt mindenki farmert és póló hord. A zenét hangosan hallgatjuk, nem vagyunk konformisták, nem tartozunk felelősséggel egy motorgyártónak. Kimondjuk, amit gondolunk, és nem félünk véleményt nyilvánítani” – mondta a rengeteg interjúja egyikében.
Ha nem is Günther Steiner-i magasságokban, de Horner a csapatfőnökök vonzerőversenyében is nagyon jól állt, részben a Toto Wolff-fal vívott, olykor kíméletlen, máskor szánalmasan nevetséges küzdelmének köszönhetően. Horner legalább annyira élvezi a versenyt a pályán, mint a pszichológiai hadviselést a háttérben.
Horner szép lassan a sportág egyik meghatározó arca is lett, nem utolsó sorban annak köszönhetően, hogy ha meglát egy kamerát és egy mikrofont, előszeretettel belemondja a véleményét. A Forma–1 netflixes kiterjesztésével pedig egyfajta szupersztár státuszra is szert tett – aminek elkerülhetetlen velejárója, hogy vannak akik imádják, és vannak, akik utálják. Horner viszont lubickol a sportág pszichológiai és politikai meccseiben is.

A csapatfőnökök krémje 2019-ben: Christian Horner, Toto Wolff és Mattia Binotto
ROBERT SZANISZLO / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP
A csaknem két évtized alatt rengeteg ilyen meccse volt, a mostani helyezet azonban sok szempontból szokatlan. Egyelőre nehéz pontos képet alkotni arról, hogy mi zajlik Horner körül és a Red Bullnál, mint ahogy arról sem lehet sok konkrétumot tudni, hogy mivel is vádolta meg a csapatfőnököt az egyik női alkalmazottja – a legtöbb, ami kiderült, az az, hogy a vádak Horner vezetői stílusával és hozzáállásával kapcsolatosak.
Az egész ügy időzítése több mint szerencsétlen a csapat szempontjából, amely február 15-én mutatja be a jubileumi versenyautóját, és néhány héttel a szezon rajtja előtt érthető módon a versenyzésre koncentrálna.
Bár Horner tagadja a vádakat, az ügy véget vethet a karrierjének, és ráéghet a csapatra is – bármennyire ütőképes is a Red Bull, egy csapatfőnök kiesése alapjaiban ráz meg egy szervezetet. A Red Bull magán hordozza Christian Horner keze nyomát, a brand összenőtt a csapatfőnök karakterével, a kiesése pedig veszélybe sodorhatja a csapat stabilitását.
De ugyanígy a sportág is elveszíti az egyik legismertebb harcát, akinek a Wolff-fal folytatott vég nélküli viaskodása része lett a Forma–1 jelenlegi narratívájának, és szerepe volt a sportág népszerűségének a felfutásában is.
Az elmúlt csaknem egy évtizedben a Forma-1-es csapatok legnagyobb kihívása az volt, hogy lelökjék a Mercedest a csúcsról. Ez csak tavaly sikerült végre a Red Bullnak, de az oda vezető úton a két csapat vezetője, Toto Wolff és Christian Horner átírta mindazt, amit a sportág addig a pszichológiai hadviselésről gondolt.
Felvetődött, hogy a vállalatnak tényleg megéri-e elengedni annak az embernek a kezét, aki az elmúlt húsz év sikereinek a kovácsa volt. Ugyanakkor az elmúlt hónapokban többször felbukkantak hírek arról, hogy Dietrich Mateschitz halála óta komoly belső hatalmi harc dúl a Red Bullnál, és Horner Helmut Markóval, a csapat nagyhatalmú tanácsadójával és Jos Verstappennel, a világbajnok Max Verstappen apjával is szembe került, miközben az általa sikerre vitt szervezeten belül nagyobb hatalomra szeretne szert tenni.
Horner eltávolításával persze a Red Bull versenyképesség nem fog azonnal szertefoszlani, de a csapat kiegyensúlyozottsága minden bizonnyal megszenvedi a távozását. Ráadásul a csapat sikereiben elengedhetetlen szerept játszó Adrian Newey is felállhat (a Ferrarinál Lewis Hamilton érkezésével épp kezdenek felpezsdülni a dolgok), és ez viszont már nagyon fog fájni a Red Bullnak.