szerző:
Mátrai Anna
Tetszett a cikk?

Szombaton írják a magyar diákok a középiskolai felvételit, Japánban pedig ez az időszak azzal is együtt jár, hogy valósággal kilő az egyik csokoládémárka forgalma. A szigetország híres arról, hogy a Nyugatról érkező hatásokat úgy alakítja, hogy azokra később alig lehet ráismerni. Így tettek a Kit Kattel is, ami mára a diákoknak nem csupán egyszerű csokoládé, sokkal több annál.

Tudta, hogy Japánban a Kit Kat számít a legnépszerűbb csokoládénak? És azt, hogy miért vált közkedveltté egy brit csoki, amelyből a 2010-es években több fogyott, mint az egyik legrégebbi japán csokoládégyártó, a Meiji termékeiből?

Japánban 1973-ban kezdték először árulni, a Kit Katek pedig mára szinte már kulturális szenzációnak számítanak, aminek két oka van. Az egyik, hogy a szigetországban szokás minden útról hazatérve – legyen szó üzleti tárgyalásról vagy hosszabb külföldi nyaralásról – helyi specialitásokkal meglepni a családtagokat, barátokat, munkatársakat. Ennek legegyszerűbb módja, ha apró csokoládékat viszünk haza az útról, hogy aztán elosztogassuk.

A szuvenírek kultúráját kihasználva a Kit Kat 2000-es évektől Japán-szerte nemcsak különleges, az adott térségre jellemző csomagolásban árul csokikat, hanem a régió jellegzetes ízeiben is elkészíti azokat, sőt rendszeresen dobnak piacra szezonális, limitált ízeket is. Számos ízesítést kizárólag Japánban lehet kapni, így például az édesburgonyás vagy matchás Kit Kattel sem találkozunk európai boltok polcain.

Ez azonban közel sem lenne elég a csokimárka kiemelkedő népszerűséghez, főleg nem egy olyan társadalomban, ahol minden apró részletre odafigyelnek, és sok mindennek van kulturális többletjelentése. Így jutunk el a második okig, ami sokkal nagyobb szerepet játszott a Kit Kat elsöprő sikerében, mint az, hogy a japánok szeretnek ajándékot adni. Ez pedig nem más, mint hogy a Kit Kat nevét japánul kitto katto-nak ejtik, ami alig különbözik a kitto kacu kifejezéstől, melynek jelentése:

Biztosan győzni fogsz.

A név és a kifejezés közötti hasonlóság miatt a Kit Kat csoki lényegében a szerencse szinonimája lett a vizsgázó és vizsgára készülő japán diákok körében. Számukra a Kit Kat nemcsak „gondolatébresztő” energiaforrás a vizsga szüneteiben, hanem egyfajta amulett is. Még az eredeti szerencsehozó amulettek az „omamorik” – amelyeket a buddhista templomokban és sintoista szentélyekben áldanak meg a vizsgák előtt – népszerűsége is jelentősen visszaesett, mert a gyerekek már inkább a Kit Katban hisznek.

A 2011-es fukusimai atomkatasztrófa és szökőár után a helyreállításon dolgozóknak szerte Japánból küldtek Kit Kat csokoládékat, hogy ezzel motiválják őket a további kitartó munkára. 2009-ben a Kit Kat japán vezetése és a Japán Posta kezdeményezésére a csokikat olyan papírba csomagolták, amelyre a diákok a jókívánságaikat írhatták rá más városokban élő barátaiknak, családtagjaiknak, amit ezután országszerte mintegy 20 ezer postán feladhattak.

Nyitókép: AFP

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!