Autóáfa a csatlakozás után

Új közlekedési eszközök, így a gépjárművek beszerzéskor - ha azt más tagállamba viszik ki - nem kell általános...

  • unknown unknown
Autóáfa a csatlakozás után

Új közlekedési eszközök, így a gépjárművek beszerzéskor - ha azt más tagállamba viszik ki - nem kell általános forgalmi adót (áfa) fizetni az Európai Unióban, függetlenül attól, hogy a vevő alanya-e a forgalmi adónak vagy sem. A jármű forgalomba helyezésekor azonban le kell róni az áfát, mégpedig a vásárló országának áfa-szabályai és mértékei alapján. Eszerint módosul a parlamenti tárgyalás előtt lévő áfatörvény is. Vagyis május 1-jétől a magánszemély által valamelyik tagállamban beszerzett új személygépkocsira a vámhatóság állapítja meg - a regisztrációs adóval együtt - az áfát, s ad a forgalomba helyezéshez szükséges igazolást ezek befizetéséről. Ha áfaalany vásárol vagy értékesít új közlekedési eszközt, áfabevallásában kell nyilatkoznia - az eladó (vevő) közösségi adószámának feltüntetésével - az ügyletről, és a saját országa szabályai szerint kell elszámolnia az áfát. Ha a vevő nem áfaalany, használt közlekedési eszköz beszerzése esetén a vásárlás helyszínén, tehát az eladó országa szerinti mértékben kell megfizetnie a számlában is szereplő forgalmi adót. Ami Luxemburgban 15, de Németországban és Spanyolországban is csupán 16, a Magyarországgal együtt csatlakozó Szlovákiában pedig 19 százalék; Dániát és Svédországot leszámítva mindenütt kevesebb a magyar 25 százaléknál. Nem árt azonban tudni, hogy a 6000 kilométernél többet nem futott vagy a hat hónapnál nem régebben forgalomba helyezett kocsi újnak számít; használtnak akkor, ha ennél több kilométer van benne, és forgalomba helyezése is fél évnél régebben történt.