Tetszett a cikk?

Egyre gyorsabb tempóban dőlnek be a diósgyőri kohászatot működtetni próbáló társaságok.

Egyre gyorsabb tempóban dőlnek be a diósgyőri kohászatot működtetni próbáló társaságok. A szlovákok 26 hónapig, az őket követő olaszok 21 hónapig bírták szusszal, míg a jelenleg is felszámolás alatt álló DAM Steel Rt. eszközeit tavaly nyáron bérbe vevő, a felszámoló Mátraholding Rt. többségi tulajdonában álló Borsodi Nemesacél Acélgyártó Kft. (BNA) csupán hét hónapig húzta. Mivel a múlt héten lejárt a három szállító cég által megszabott fizetési határidő, a BNA felszámolása szintén elkerülhetetlen - mondta Kovács János, a Mátraholding vezérigazgatója a HVG-nek. A termelést a BNA már márciusban kénytelen volt leállítani, a kft-t hitelező CIB Bank Rt. ugyanis nem hosszabbította meg a cég február 27-én lejárt hitelét. Ezúttal kormánysegítség sem várható: a BNA felszámolása miatt 1,15 milliárd forinttal a munkaügyi tárca is beragadt, az összeget ugyanis munkahelyek megtartása címén a munkaerő-piaci alapból folyósította a kft-nek tavaly októberben. A BNA egyébként elődeihez hasonlóan tekintélyes veszteséget hagyott hátra: Kovács szerint a tavalyi négy hónap működésének mínusza 300 millió forint - az idei három hónapról a vezérigazgató nem nyilatkozott -, a HVG informátorai azonban a DAM-vagyonra kiírt pályázatban közzétett adatok alapján a veszteséget milliárdos nagyságrendűre kalkulálják. Az első három hónapban összesen csupán 35 ezer tonnányi acélterméket adott el a BNA, miközben a nullszaldós termeléshez havi 20 ezer tonnára lett volna szükség.

Ennek ellenére most sincs hiány az újraélesztési kísérletre jelentkezőkben. Az egyik aspiráns a Horváth István, a Dunaferr Rt. egykori elnök-vezérigazgatója által régi DAM-osokból verbuvált csapat, amelyhez egy, Horváth által meg nem nevezett szaúd-arábiai kereskedőcég csatlakozna. Horváth és társai nem sokat kockáztatnának: a HVG információi szerint jelképes 1 forintért ők is bérbe vennék a DAM eszközeit, majd bankhitelből indítanák újra a termelést. A "konzorcium" egyelőre csak szóban jelezte szándékait a felszámolónak, mivel Horváth - mint mondta - "a politika támogatására" vár. A kijelentéssel vélhetően a Dunaferr Rt. egykori vagyonkezelői szerződéséhez hasonló konstrukcióra utalt, amit 1996 októberében az általa vezetett menedzsmentcéggel kötött az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (HVG, 1996. április 27.). A megállapodás születése pillanatától politikai viták kereszttüzébe került, amit végül az Orbán-kormány mondott fel 2001 decemberében.

Ugyancsak a DAM-vagyonra pályázik a közvetve Mudra Kálmán miskolci vállalkozó érdekeltségébe tartozó É-D Vascentrum Kft., amely kizárólagos hulladékvas-beszállítója volt a BNA Kft.-nek. A cég neve felbukkan a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) felügyelőbizottsága által jelenleg is vizsgált "eltűnt vasúti kocsik" ügyében (HVG, 2003. június 28.). A MÁV-tól több mint 2 ezer darab üzemképes vasúti kocsi került - jóval áron alul, Mudra több érdekeltségének közbeiktatásával - az É-D Kft.-hez, amely azokat a diósgyőri olvasztókemencébe szánta, ám ellenértéküket máig nem fizette ki. Az érdeklődők között van a Dunaferr vevőjelöltje, az ukrán Donbassz-csoport is, amelyet azonban, úgy tudni, csak a DAM hengerműve érdekelné: a saját üzemeikben olcsón előállított bugát munkálnák meg a diósgyőri üzemben.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gazdaság

Roncsderbi

Megállíthatatlanul emelkedtek az acéltermékek árai a világpiacon az első negyedévben, és a szakértők további drágulást prognosztizálnak. A hirtelen felfutott kereslet azonban a hazai cégeknek inkább alapanyag- és likviditásgondokat okoz, semmint hogy extraprofitot hozna.