Vissza a startvonalhoz

Egyre gyorsabb tempóban dőlnek be a diósgyőri kohászatot működtetni próbáló társaságok.

  • unknown unknown
Vissza a startvonalhoz

Egyre gyorsabb tempóban dőlnek be a diósgyőri kohászatot működtetni próbáló társaságok. A szlovákok 26 hónapig, az őket követő olaszok 21 hónapig bírták szusszal, míg a jelenleg is felszámolás alatt álló DAM Steel Rt. eszközeit tavaly nyáron bérbe vevő, a felszámoló Mátraholding Rt. többségi tulajdonában álló Borsodi Nemesacél Acélgyártó Kft. (BNA) csupán hét hónapig húzta. Mivel a múlt héten lejárt a három szállító cég által megszabott fizetési határidő, a BNA felszámolása szintén elkerülhetetlen - mondta Kovács János, a Mátraholding vezérigazgatója a HVG-nek. A termelést a BNA már márciusban kénytelen volt leállítani, a kft-t hitelező CIB Bank Rt. ugyanis nem hosszabbította meg a cég február 27-én lejárt hitelét. Ezúttal kormánysegítség sem várható: a BNA felszámolása miatt 1,15 milliárd forinttal a munkaügyi tárca is beragadt, az összeget ugyanis munkahelyek megtartása címén a munkaerő-piaci alapból folyósította a kft-nek tavaly októberben. A BNA egyébként elődeihez hasonlóan tekintélyes veszteséget hagyott hátra: Kovács szerint a tavalyi négy hónap működésének mínusza 300 millió forint - az idei három hónapról a vezérigazgató nem nyilatkozott -, a HVG informátorai azonban a DAM-vagyonra kiírt pályázatban közzétett adatok alapján a veszteséget milliárdos nagyságrendűre kalkulálják. Az első három hónapban összesen csupán 35 ezer tonnányi acélterméket adott el a BNA, miközben a nullszaldós termeléshez havi 20 ezer tonnára lett volna szükség.

Ennek ellenére most sincs hiány az újraélesztési kísérletre jelentkezőkben. Az egyik aspiráns a Horváth István, a Dunaferr Rt. egykori elnök-vezérigazgatója által régi DAM-osokból verbuvált csapat, amelyhez egy, Horváth által meg nem nevezett szaúd-arábiai kereskedőcég csatlakozna. Horváth és társai nem sokat kockáztatnának: a HVG információi szerint jelképes 1 forintért ők is bérbe vennék a DAM eszközeit, majd bankhitelből indítanák újra a termelést. A "konzorcium" egyelőre csak szóban jelezte szándékait a felszámolónak, mivel Horváth - mint mondta - "a politika támogatására" vár. A kijelentéssel vélhetően a Dunaferr Rt. egykori vagyonkezelői szerződéséhez hasonló konstrukcióra utalt, amit 1996 októberében az általa vezetett menedzsmentcéggel kötött az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (HVG, 1996. április 27.). A megállapodás születése pillanatától politikai viták kereszttüzébe került, amit végül az Orbán-kormány mondott fel 2001 decemberében.

Ugyancsak a DAM-vagyonra pályázik a közvetve Mudra Kálmán miskolci vállalkozó érdekeltségébe tartozó É-D Vascentrum Kft., amely kizárólagos hulladékvas-beszállítója volt a BNA Kft.-nek. A cég neve felbukkan a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) felügyelőbizottsága által jelenleg is vizsgált "eltűnt vasúti kocsik" ügyében (HVG, 2003. június 28.). A MÁV-tól több mint 2 ezer darab üzemképes vasúti kocsi került - jóval áron alul, Mudra több érdekeltségének közbeiktatásával - az É-D Kft.-hez, amely azokat a diósgyőri olvasztókemencébe szánta, ám ellenértéküket máig nem fizette ki. Az érdeklődők között van a Dunaferr vevőjelöltje, az ukrán Donbassz-csoport is, amelyet azonban, úgy tudni, csak a DAM hengerműve érdekelné: a saját üzemeikben olcsón előállított bugát munkálnák meg a diósgyőri üzemben.