Kapcsoltak

Miközben lassan, de biztosan fogy a hagyományos vezetékes előfizetők száma, egyre több cég lép a piacra internetalapú telefonszolgáltatással. A kábeltévés társaságok - közülük a UPC most indul a lakossági piacon - akár több százezer előfizetőt is rabolhatnak a Matáv Rt.-től.

  • unknown unknown
Kapcsoltak

Fél éven belül újabb kihívója akadt a Matáv Rt.-nek a lakossági vezetékes telefóniában: az áprilisban indult svéd Tele2 után (HVG, 2004. május 8.) a múlt héten a legnagyobb hazai kábeltévé-társaság, a UPC Magyarország Kft. jelentette be, hogy versenybe indul a lakossági ügyfelekért. Kábelhálózatán az idén a potenciálisan elérhető 300 ezer fővárosi előfizetőjének kínál internetalapú telefonálást, jövőre pedig vidéken is terjeszkedést tervez. A Matáv Bázis csomagjához képest - akárcsak a Tele2 - mintegy 30 százalékos megtakarítást ígér a jelenleg 700 ezer kábeles és 50 ezer internetes ügyféllel rendelkező UPC. Miután azonban a UPC - a Tele2-től eltérően - saját hálózattal rendelkezik, a kuncsaftoknak nem kell megtartaniuk eddigi Matáv- vagy más előfizetésüket, és nem kell a négyjegyű előhívószámmal bajlódniuk. A felhasználó egy nyolcassal kezdődő saját telefonszámot és egy adaptert kap, amellyel a hagyományos analóg telefonkészülékek is használhatók. Minél több szolgáltatást vesz igénybe az előfizető, annál nagyobb kedvezménnyel kecsegteti a cég: a kábel- és a chellóra keresztelt internet-előfizetéssel is rendelkező ügyfél számára például bruttó 1240 forint a havi telefon-előfizetési díj, a csak kábeltévés kuncsaftnak viszont 6250 forint belépési díjat és havi 2500 forint havidíjat kell fizetnie.

Piacra lépését akkorra időzítette a UPC, amikor hanyatlóban van a hagyományos vezetékes távközlés, és - ha csökkenő ütemben is, de - folyamatosan fogy a bekapcsolt fővonalak száma. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) legfrissebb, júliusi jelentése szerint 3,58 millió volt a vonalszám, míg két évvel korábban még 3,7 milliót regisztráltak. A UPC halogatásába az is belejátszott, hogy két éve az anyacég még saját csődmenedzselésével volt elfoglalva, s aligha jutott volna forrás a szükséges fejlesztésekre (lásd Talpra állt anyacég című írásunkat). A UPC-nél most abban bíznak, hogy kedvezményes csomagjaikkal, és a VoIP (Voice over Internet Protocol) nyújtotta rugalmasabb szolgáltatásokkal mégis ügyfeleket nyerhetnek. Bár a számhordozhatóság bevezetése után fél évvel úgy tűnik, nehezen váltanak telefontársaságot az előfizetők - a legnagyobb alternatív szolgáltató, a PanTel Rt. vitte el a legtöbbet, a mintegy 20 ezer ügyfél az összes elhordozott szám négyötödét teszi ki -, saját felmérése alapján a UPC úgy véli, hogy a kínált kedvezményei alapján előfizetői köre 20-30 százaléka hajlik a szolgáltatócserére.

A bevételek növelésére sem nagyon kínálkozott más út, mint hogy ugyanazon a hálózaton több szolgáltatást adjanak el a meglévő előfizetőknek. A díjemeléssel csínján kell bánni, hiszen a Gazdasági Versenyhivatal rendre lecsap az inflációnál nagyobb mértékben árat emelő, illetve a programcsomagot önkényesen módosító kábelesekre, tavaly például ez utóbbi miatt 40 millió forintot rótt ki a UPC-re. Új kábelhálózat kiépítése nem igazán gazdaságos, mivel a sűrűbben lakott területeket már bekábelezte az NHH által nyilvántartott, összesen 399 kábelcég, más társaság felvásárlása pedig nyögvenyelősen halad. A cég a Romania Cable System S.A. érdekeltségébe tartozó EMKTV Egyesült Magyar Kábeltelevízió Kft.-t nézte ki magának 70 ezer ügyfelével, ám hónapok óta csak a tárgyalásoknál tartanak (közben a konkurencia is lépeget: a FiberNet Kommunikációs Rt.-t például a Warburg Pincus kockázatitőke-kezelő társaság vette meg, a 75 ezres előfizetőjű ViDaNet Rt.-ben pedig többségi részesedésre tör a Matáv Rt., amelyben eddig csak közvetetten, az Investelen keresztül volt jelen 25 százalékkal). Jól jött viszont a terjeszkedésnél a UPC-csoporthoz tartozó Monortel Rt. - amelybe tavaly olvadt be a 120 ezer műholdvevős tévé-előfizetőt kiszolgáló UPC Direct Kft. -, melynek más telefontársaságokkal kötött összekapcsolási szerződéseit használhatja a UPC.

Ráadásul más kábeles cégek is a telefonszolgáltatással kacérkodnak. A 270 ezer ügyfelével a UPC után második legnagyobb MatávkábelTV Kft. csak vizsgálja ugyan a lehetőséget, ám a harmadik legnagyobb, a 150 ezer előfizetőjű FiberNet Rt. korábban jelezte, hogy beszáll a versenybe. A kisebbek közül tesztfázisban üzemel, ősszel lép a piacra a 20 ezer kábel-előfizetővel rendelkező, a fővárosban, Bács-Kiskun és Csongrád megyében jelen lévő TvNetWork Rt. Ők a UPC-hez képest éppen fordított utat jártak: szélessávú internettel kezdtek, majd onnan léptek tovább a kábelpiacra. A 2000. évi alapítás óta 30 millióról 520 millió forintra emelt tőkéjű társaság számára Kabay Tamás vezérigazgató-helyettes elmondása szerint a legkisebb beruházást a telefonos szolgáltatás kialakítása igényelte. Ötezer internet-előfizetőjének ajánlja elsősorban a szolgáltatást, amelyhez 10 ezer forint az egyszeri belépési díj, 39 900 forint a IP-készülék (vagyis hagyományos analóg telefonnal nem használható, helyette modemmel felszerelt speciális készülék szükséges), amiből 20 ezer forint lebeszélhető. A havi előfizetési díj 1700 forint, kapcsolási díj nincs, és ha azonos településen hívnak hálózaton belüli számot, a beszélgetés az alapdíjban foglaltatik, míg a többi belföldi hívás csúcsidőben 25, azon kívül 12,50 forint.

Bár az NHH kereken hetven VoIP-szolgáltatót tart nyilván - ennyien kértek engedélyt, illetve regisztráltatták magukat -, egyelőre nem alakult ki tülekedés a lakossági piacon. Inkább az üzleti ügyfeleket célozzák, így például a több mint ezer előfizetővel rendelkező eTel Magyarország Kft. is, és csak tervezik a lakossági szolgáltatást. Még szűkebb körre koncentrál a delaware-i Asylum Telecom LLC tulajdonában álló, 3 millió forint törzstőkével bejegyzett Asylum Telecom Kft., amely április óta internet-előfizetéssel rendelkező ügyfeleknek ajánl hangszolgáltatást, kizárólag vállalkozásoknak és kizárólag nemzetközi hívásokra. A cég 60-90 százalékos kedvezményt kínál, az USA-ba irányuló hívásokra például 4 centes percdíjat számláznak. A nem kizárólag internetalapon szolgáltató alternatívokkal ugyanez a helyzet, bár az idén 9-10 milliárd forint árbevételt tervező, 55 ezer előfizetőt megnyert GTS-Datanet Távközlési Kft. saját bevallása szerint a teljes piacot le akarja fedni. Nyolcforintos percdíját azonban csak a havi 75 ezer forint lebeszélhető forgalmat vállaló ügyfeleknek adja. A cég szerint a matávos Bázishoz képest 20-60 százalék megtakarítás is elérhető, telefonálási szokásoktól, azaz a hívásiránytól függően. A VoIP-pal elsők között próbálkozott, azóta ezzel felhagyott PanTel Rt. szerényebb, 30 százalékos kedvezményt hirdet. A tavaly 25,9 milliárd forint forgalmú cég továbbra is csak az üzleti előfizetőket célozza, bár kezdeti 300 ezer forintos havi limitjét 150 ezer forintra vitte le. A helyi hurok átadási díj (az előfizető közvetlen elérésének) drágasága miatt viszont a lakossági piacra egyelőre nem ácsingózik.

Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a lakossági tarifákat sem rendezte át az ádáz verseny. S bár a szakértők abban egyetértenek, hogy a jövő a VoIP technológiáé, ám a vezetékes telefónia számára - mint Vidos Tibor, a 380 ezer vezetékes előfizetőt magáénak mondó Invitel Rt. vezérigazgató-helyettese állítja - egyelőre a mobilszektor az igazi versenytárs. A Tele2 sem kényszerült tarifái csökkentésére, "azzal jöttünk a piacra, hogy a legolcsóbbak leszünk, és ezt elértük" - közölte Laczkó Tóth Gergely ügyvezető. Nem kívánják felfedni, hány ügyfelet sikerült megnyerni az indulás óta, de úgy tudni, néhány tízezren használják a cég előhívószámát. A Tele2 még mindig csak Matáv-területen tud szolgáltatni, mivel drágállja a négy helyi koncessziós társaság ajánlotta összekapcsolási díjat. Ha lehet, az ügyvezető ennél is fontosabbnak tartja, hogy megszűnjék az előhívószám okozta kényelmetlenség. Az úgynevezett szolgáltató előtétválasztó beállítási díj azonban az egyes távközlési társaságoknál az unióbeli átlagárnál 70-281 százalékkal magasabb.

VITÉZ F. IBOLYA