Márkás kiváltságok

Bár a magyar autóalkatrész-piac papíron liberalizált, a márkaszervizekbe betérő autós lépten-nyomon tapasztalhatja, e...

  • unknown unknown
Márkás kiváltságok

Bár a magyar autóalkatrész-piac papíron liberalizált, a márkaszervizekbe betérő autós lépten-nyomon tapasztalhatja, e műhelyek jószerével csak a gyári beszállítók alkatrészeivel vállalnak javítást. Mindennek az a magyarázata - mondta a HVG-nek Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke -, hogy az utángyártott alkatrészek többségének a minősége messze nem éri el az autógyárak által minősítettekét, nem lehet rájuk garanciát vállalni. Sőt - tette hozzá a gyakorló Peugeot-kereskedő Gablini - ha a tulaj ragaszkodna a járművek biztonságát szolgáló, nem eredeti részegységek beépítéséhez, a márkaszerviz kerek perec megtagadhatja a munkát. Korántsem ilyen vészes a helyzet - tűnik ki a nem gyári pótalkatrészek szállítóinak ingerült reakcióiból. Mint mondják, a nemegyszer 25-50 százalékkal olcsóbb termékek minősége nagyon is megfelelő, a márkás, "első beépítésű alkatrész" megnevezés csak az extraprofit, a tisztességtelen versenyelőny fenntartását szolgálja.

Mindezzel együtt a magyar autóalkatrész-gyártás és -piac meglehetősen összetett, a szállítói skála a nagy világcégektől azok hazai beszállítóin át a másolatkészítő kisvállalatokig terjed. A Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségében mintegy 180 cég tömörült, éves összforgalmuk 400 milliárd forint körül mozog. A magyar piac nagyságát nehéz megbecsülni, egyes források a komponensek éves kiskereskedelmét 60 milliárd forintra teszik. A betelepült autógyárak közül főként az esztergomi Suzuki lendített sokat a kis- és középvállalkozói körön: háromszáz beszállítójából jelenleg mintegy hetven a magyar. Közülük számos hazai kisvállalkozás pótalkatrészgyártóból nőtte ki magát beszállítóvá. Ezt példázza a bowdenhuzalokat gyártó ABF Kft., amelynek vezetője, Bencze Zsolt azt is elmondta: a Suzuki beszállítási feltételéhez tartozik, hogy az adott terméket saját nevében pótalkatrészként máshol nem értékesítheti.

Ami az esetleges uniós liberalizálásokkal járó újabb exportlehetőségeket illeti, Zentai Gábor, a Bakony Autóalkatrész-gyártó Rt. vezérigazgatója - legalábbis rövid távon - nem táplál vérmes reményeket. A társaság, amely tavalyi 7,5 milliárd forintos és az idei évre tervezett 7,7 milliárdos forgalmának 95 százalékát exportálja, továbbra is a nagy autógyártókkal kialakított első beépítésű alkatrészek szállításában látja a boldogulás útját. Főként a Szlovákiában, Csehországban épülő új összeszerelő üzemektől számít további megbízásokra. A forgalom döntő részét jelenleg a Suzukinak gyártott komplett ablaktörlő berendezés adja, de a nagy partnerek között szerepel a Volkswagen és a Mercedes is. Zentai egyébként inkább a már nem gyártott, kifutott autószériák alkatrészellátásában lát fantáziát, már csak azért is, mivel e feladat ellátása terhes kötelességet jelent az autógyárak számára.

HEIMER GYÖRGY