szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Index és a Portfolio felvásárlása után a többi hazai online tartalomszolgáltató is kapóssá válhat a befektetők körében, nagyrészt az online reklámpiac várható növekedése miatt. A két portált nemrégiben megvásárló, az egyik legvagyonosabb hazai üzletemberként ismert Nobilis Kristóf is haszonnal szállhat ki majd a cégekből: kérdés, mikor és hogyan.

Nobilis Kristóf

A 44 éves üzletember az osztrák tulajdonú CA-IB értékpapírcég ügyvezetői posztját adta fel az 1990-es végén, hogy elindítsa saját vállalkozásait. Társtulajdonossá vált a tőzsdén is jegyzett Budapesti Ingatlan Hasznosító és Fejlesztő (BIF) Rt.-ben, amely tavaly 4,8 milliárd forintos saját tőkével rendelkezett és 316 millió forint adózott profitot termelt. Emellett számos más ingatlancéget is működtet, amelyek több fővárosi és vidéki fejlesztésben érdekeltek.

A Bartolus Invest Rt.-n keresztül jelentős részesedése volt a tőzsdén jegyzett vagyonkezelőben, a Forrás Rt.-ben is, ám tavaly év végén, az Arago Holding Rt. vételi ajánlatának lezárása után már nem szerepelt a 2 milliárd forint feletti adózott eredményt produkáló Forrás jelentős részvényesei között. Nobilisnak ezen kívül részesedése van villányi és etyeki bortermelő és –kereskedő cégekben, illetve övé a Balatonalmádon vitorláskikötőt működtető Almádi Yacht Club Kft. is. A vállalkozó teljes vagyonát a Magyar Hírlap, illetve annak utódja a 100 leggazdagabb magyart bemutató listán 2003-ban 4 milliárdra, tavaly már 6,8 milliárdra becsülte. 

Nobilis 2001 őszén szállt be az eco.hu gazdasági portált is működtető econet.hu Informatikai Rt.-be: akkor 25,5 százaléknyi részesedést vásárolt, és ezzel az egyik legnagyobb tulajdonos lett a tőzsdén jegyzett cégben. Azóta csökkentette részesedését, legutóbb március végén a tőzsdei kereskedésen kívül adott el az 1994-ben alapított, 68 millió forintos jegyzett tőkéjű DonaDöme Kft.-n keresztül birtokolt econet-papírjaiból, és ezzel része a korábbi 21,9 százalékról 19,3 százalékra esett.

Az Index és a Portfolio felvásárlása az online tartalomszolgáltatók piacának további konszolidációját jelenti, és újabb fordulatot hozott a legismertebb portálok eddig is gyakran kanyargós történetében. 

Az Index megalakulása ellentmondásos körülmények között történt még 1999 májusában. Az Internetto akkori (első) tulajdonosa, az IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. és a lap szerkesztői, munkatársai közötti megromlott viszony miatt a szerkesztőség – élükön Nyírő András főszerkesztővel - kilépett a portált üzemeltető cégből. Rövid tárgyalások után megalapították az Indexet, amelynek az Inventra Rt. tulajdonosa (Kőrösi Ákos) mellett az Index.hu Rt.-ben kisrészvényesek lettek a menedzsment tagjai, valamint a szerkesztőség vezetője.

Az Index.hu Rt. nagy reményekkel indult, még a tőzsdei bevezetésén is gondolkodott, ám az internetlufi kipukkadásával csődközeli helyzetbe kerültek, amit elbocsátások és a fejlesztések leállítása követett. 2001. nyarán a Fotex Rt. korábbi első embere, Csepi Lajos került a cég élére. 2002. márciusában jelent meg a tulajdonosok között az Elender, amely Webigen nevű leánycége révén 31 százalékos részesedést szerzett. A Webigent később magába olvasztó Elender 77 százalékát 2002. októberében a Wallis Rt. vásárolta meg. 

A Wallis befektetőtársai akkor az Elender alapítója, Lepp Gyula és vezetője, a jelenleg gazdasági miniszter, Kóka János voltak. A Euroweb International (EWI) és az Elender Üzleti Kommunikációs Rt. részvényeseinek képviselői 2004. február 23-án egyeztek meg, hogy az Euroweb megvásárolja a Wallis csoport többségi tulajdonában lévő Elender Rt. részvényeinek 100 százalékát, mintegy 9,5 millió dollár összértékben. Ennek a tranzakciónak azonban nem volt része az Elender Index-csomagja, ez került az Indexet tulajdonló Wallis kezébe, a Wallitrade Kft-hez.

A Nobilis által irányított SydInvest Rt.  idén januárban – lapértesülések szerint – mintegy egymilliárd forintért megszerezte az Index.hu Rt. 49 százalékát, amit Mucsi György vezérigazgató és Sándor István adott el. A társaságban 42 százaléka a Wallis leánycégének kezében maradt. Nobilis Kristőf aztán áprilisban 49 százalékról 100 százalékra növelte részesedését a hírportált üzemeltető társaságban – sajtóhírek szerint mintegy 600 millió fizetett a fennmaradó 51 százalékért.

Mi lesz az Index és a Portfolio sorsa? (Oldaltörés)

Nobilis Kristóf
© Dudás Szabolcs
A gazdasági hírekkel, elemzésekkel és tőzsdei adatszolgáltatással foglalkozó Portfoliót működtető Net Média Kiadó és Internet Tartalomszolgáltató Rt.-t Nobilis a 100 millió forintos alaptőkéjű SydInvesten keresztül vásárolta meg május elején meg nem erősített hírek szerint mintegy 100 millió forintért. A honlap működtetésére 1998 decemberében alapították a jelenleg 23,1 millió forintos jegyzett tőkéjű Net Médiát, amely öt magánszemély, illetve a 3 millió forintos törzstőkéjű Adatnet Adatszolgáltató és Reklám Kft. tulajdona volt. A Net Média a 2003-as évet 107,5 millió forintos árbevétel mellett 29 milliós nyereséggel zárta, saját tőkéje 56,2 milliót tett ki. (HVG, 2005. május 11.)

Vaszily Miklós, a Net Média volt résztulajdonosa és a Portfolio főszerkesztője a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a Portfolio eladásánál szempont volt az önállóság megőrzése, de ennek ellenére nem zárható ki, hogy a közeljövőben együttműködjenek az új „nagy testvérrel”, az Index-szel. „Feltéve, ha ez kölcsönösen előnyös mindkét cégnek” – tette hozzá Vaszily. 

Mind az Index, mind pedig a Portfolio iránt nagy volt az érdeklődés: az Indexet a Nobilis résztulajdonában lévő és termékportfólióját az eco.hu mellett egy újabb portállal is kiegészíteni kívánó econet Informatikai Rt. mellett a finn tulajdonú Sanoma Budapest Kiadói Rt. is megvásárolta volna. Az econet a Napi Online szerint azt szerette volna elérni, ha Nobilis az econetben meglévő kisebbségi tulajdonáért cserébe apportálta volna a cégbe az Index-részesedését.

A Sanomával is elindultak a tárgyalások, ám végül mégsem az itthon számos magazint és a Figyelő gazdasági hetilapot kiadó céggel egyeztek meg az Index tulajdonosai. Az Index „elvesztése” negatívan érinthette a Sanomát, hiszen a portál hozzásegíthette volna a céget nem titkolt stratégiai célja megvalósításához. A vállalat ugyanis 2-3 éven belül a hazai online piac vezetőjévé kíván válni, nemrég megvette a vezess.hu autósportált, és TeszVesz néven új licitportált is indított.

Kérdés, hogy Nobilis – aki pénzügyi befektetőként várhatóan nem tartja meg hosszú távon a két portált – vajon hogyan és mikor ad tovább friss szerzeményein. Az üzletember a Napi Online-nak korábban úgy nyilatkozott: megtartja az Index Rt.-t, célja, hogy a lap a jelenlegi formában minél jobban menjen, s bár a fejlődéshez szükséges forrásokat igyekszik biztosítani, a tervekben nem szerepel az Index terjeszkedése.

Újabb befektetők érkezhetnek Nobilis után (Oldaltörés)

„Az Index és a Portfolio két nagyon erős online márka, a cégeket jó menedzsment vezeti és az üzleti modelljük is megfelelő” – foglalta össze a hvg.hu-nak a portálok iránti nagy érdeklődés okait Novák Péter, a Kirowski Rt. üzletág-igazgatója és a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) Internet Tagozatának vezetője. A legnagyobb vonzerőt azonban az online hirdetések várható növekedésével megugró reklámbevételek jelentik.

Az MRSZ becslése szerint tavaly összesen 154,7 milliárd forintot költöttek reklámra, egy évvel korábban ez meghaladta a 134 milliárd forintot. A nyomtatott sajtó és a televízió 2003-as, szinte azonos nagyságú két nagy szelete - 41,3-41,3 százalék - 2004-re kissé módosult: a televíziós költés aránya 41 százalék, 63,8 milliárd forint, a nyomtatott sajtóé 39 százalékra, 60,3 milliárd forintra csökkent. A legdinamikusabb, mintegy 60 százalékos növekedést az online szolgáltatók produkálták: az internetes tortaszelet 3,5 milliárd forintos reklámbevétellel így 2 százalékos.

Novák szerint a teljes hazai online reklámköltés az internetpenetráció emelkedésével ez a következő 3-4 évben meg is duplázódhat. A növekedés szerinte újabb pénzügyi befektetőket csalhat a portálpiacra, és a stratégiai kiadóvállalatok is rávethetik magukat a független és sikeres tartalomszolgáltatókra.

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Tech

Online utazási irodát indít a Vista és az Axelero

Online diszkont utazási iroda nyílt go.hu néven a Vista Utazási Irodák és az Axelero Internet együttműködésében - közölték a két cég képviselői szerdán sajtótájékoztatón Budapesten.

MTI Média

Online offenzívát indít a Sanoma

A Sanoma Budapest Kiadói Rt. 2007-2008-ra szeretné elérni, hogy a magyarországi magazinpiacon elért szerepéhez hasonlóan az online szegmensben is piacvezető helyre kerüljön - mondta Gerentsér Imre, a Sanoma új média divíziójának igazgatója.

MTI Gazdaság

154,7 milliárdos reklámköltés tavaly - támad az online

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becslése szerint tavaly összesen 154,7 milliárd forintot költöttek reklámra, egy évvel korábban ez meghaladta a 134 milliárdot. Az online médiaköltés 60 százalékkal emelkedett, ezzel a legdinamikusabban növekvő szelete a szektornak.

Infinit Tech

Online kiskereskedők játékai az árakkal

Bár eleinte sokan arra számítottak, hogy az online árösszehasonlító rendszerek használatával alacsonyabbak lesznek és kiegyenlítődnek az egyes termékek árai, a valóságban ez nem történt meg. Az interneten fellelhető árak jelenleg is rendkívül szétszórtak, ráadásul nemcsak kereskedőnként változnak, de ugyanazon a szájton is akár naponta hullámozhatnak.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Online hirdetésekkel duplázott a Yahoo!

A Yahoo! Inc. kereső és tartalomszolgáltató megduplázta negyedéves adózott eredményét - elsősorban a hirdetési bevételeinek a nagy növekedése révén. A szakértők szerint alapvető változás várható az internetes hirdetési piacon.

OGYÉI-főigazgató: Itt nincs politika, szakmai munka folyik

OGYÉI-főigazgató: Itt nincs politika, szakmai munka folyik

Ezen a néven futnak majd a Mol automata benzinkútjai

Ezen a néven futnak majd a Mol automata benzinkútjai

Meghosszabbítható-e a veszélyhelyzet az Országgyűlés hozzájárulása nélkül?

Meghosszabbítható-e a veszélyhelyzet az Országgyűlés hozzájárulása nélkül?