szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Index és a Portfolio felvásárlása után a többi hazai online tartalomszolgáltató is kapóssá válhat a befektetők körében, nagyrészt az online reklámpiac várható növekedése miatt. A két portált nemrégiben megvásárló, az egyik legvagyonosabb hazai üzletemberként ismert Nobilis Kristóf is haszonnal szállhat ki majd a cégekből: kérdés, mikor és hogyan.

Nobilis Kristóf

A 44 éves üzletember az osztrák tulajdonú CA-IB értékpapírcég ügyvezetői posztját adta fel az 1990-es végén, hogy elindítsa saját vállalkozásait. Társtulajdonossá vált a tőzsdén is jegyzett Budapesti Ingatlan Hasznosító és Fejlesztő (BIF) Rt.-ben, amely tavaly 4,8 milliárd forintos saját tőkével rendelkezett és 316 millió forint adózott profitot termelt. Emellett számos más ingatlancéget is működtet, amelyek több fővárosi és vidéki fejlesztésben érdekeltek.

A Bartolus Invest Rt.-n keresztül jelentős részesedése volt a tőzsdén jegyzett vagyonkezelőben, a Forrás Rt.-ben is, ám tavaly év végén, az Arago Holding Rt. vételi ajánlatának lezárása után már nem szerepelt a 2 milliárd forint feletti adózott eredményt produkáló Forrás jelentős részvényesei között. Nobilisnak ezen kívül részesedése van villányi és etyeki bortermelő és –kereskedő cégekben, illetve övé a Balatonalmádon vitorláskikötőt működtető Almádi Yacht Club Kft. is. A vállalkozó teljes vagyonát a Magyar Hírlap, illetve annak utódja a 100 leggazdagabb magyart bemutató listán 2003-ban 4 milliárdra, tavaly már 6,8 milliárdra becsülte. 

Nobilis 2001 őszén szállt be az eco.hu gazdasági portált is működtető econet.hu Informatikai Rt.-be: akkor 25,5 százaléknyi részesedést vásárolt, és ezzel az egyik legnagyobb tulajdonos lett a tőzsdén jegyzett cégben. Azóta csökkentette részesedését, legutóbb március végén a tőzsdei kereskedésen kívül adott el az 1994-ben alapított, 68 millió forintos jegyzett tőkéjű DonaDöme Kft.-n keresztül birtokolt econet-papírjaiból, és ezzel része a korábbi 21,9 százalékról 19,3 százalékra esett.

Az Index és a Portfolio felvásárlása az online tartalomszolgáltatók piacának további konszolidációját jelenti, és újabb fordulatot hozott a legismertebb portálok eddig is gyakran kanyargós történetében. 

Az Index megalakulása ellentmondásos körülmények között történt még 1999 májusában. Az Internetto akkori (első) tulajdonosa, az IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. és a lap szerkesztői, munkatársai közötti megromlott viszony miatt a szerkesztőség – élükön Nyírő András főszerkesztővel - kilépett a portált üzemeltető cégből. Rövid tárgyalások után megalapították az Indexet, amelynek az Inventra Rt. tulajdonosa (Kőrösi Ákos) mellett az Index.hu Rt.-ben kisrészvényesek lettek a menedzsment tagjai, valamint a szerkesztőség vezetője.

Az Index.hu Rt. nagy reményekkel indult, még a tőzsdei bevezetésén is gondolkodott, ám az internetlufi kipukkadásával csődközeli helyzetbe kerültek, amit elbocsátások és a fejlesztések leállítása követett. 2001. nyarán a Fotex Rt. korábbi első embere, Csepi Lajos került a cég élére. 2002. márciusában jelent meg a tulajdonosok között az Elender, amely Webigen nevű leánycége révén 31 százalékos részesedést szerzett. A Webigent később magába olvasztó Elender 77 százalékát 2002. októberében a Wallis Rt. vásárolta meg. 

A Wallis befektetőtársai akkor az Elender alapítója, Lepp Gyula és vezetője, a jelenleg gazdasági miniszter, Kóka János voltak. A Euroweb International (EWI) és az Elender Üzleti Kommunikációs Rt. részvényeseinek képviselői 2004. február 23-án egyeztek meg, hogy az Euroweb megvásárolja a Wallis csoport többségi tulajdonában lévő Elender Rt. részvényeinek 100 százalékát, mintegy 9,5 millió dollár összértékben. Ennek a tranzakciónak azonban nem volt része az Elender Index-csomagja, ez került az Indexet tulajdonló Wallis kezébe, a Wallitrade Kft-hez.

A Nobilis által irányított SydInvest Rt.  idén januárban – lapértesülések szerint – mintegy egymilliárd forintért megszerezte az Index.hu Rt. 49 százalékát, amit Mucsi György vezérigazgató és Sándor István adott el. A társaságban 42 százaléka a Wallis leánycégének kezében maradt. Nobilis Kristőf aztán áprilisban 49 százalékról 100 százalékra növelte részesedését a hírportált üzemeltető társaságban – sajtóhírek szerint mintegy 600 millió fizetett a fennmaradó 51 százalékért.

Mi lesz az Index és a Portfolio sorsa? (Oldaltörés)

Nobilis Kristóf
© Dudás Szabolcs
A gazdasági hírekkel, elemzésekkel és tőzsdei adatszolgáltatással foglalkozó Portfoliót működtető Net Média Kiadó és Internet Tartalomszolgáltató Rt.-t Nobilis a 100 millió forintos alaptőkéjű SydInvesten keresztül vásárolta meg május elején meg nem erősített hírek szerint mintegy 100 millió forintért. A honlap működtetésére 1998 decemberében alapították a jelenleg 23,1 millió forintos jegyzett tőkéjű Net Médiát, amely öt magánszemély, illetve a 3 millió forintos törzstőkéjű Adatnet Adatszolgáltató és Reklám Kft. tulajdona volt. A Net Média a 2003-as évet 107,5 millió forintos árbevétel mellett 29 milliós nyereséggel zárta, saját tőkéje 56,2 milliót tett ki. (HVG, 2005. május 11.)

Vaszily Miklós, a Net Média volt résztulajdonosa és a Portfolio főszerkesztője a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a Portfolio eladásánál szempont volt az önállóság megőrzése, de ennek ellenére nem zárható ki, hogy a közeljövőben együttműködjenek az új „nagy testvérrel”, az Index-szel. „Feltéve, ha ez kölcsönösen előnyös mindkét cégnek” – tette hozzá Vaszily. 

Mind az Index, mind pedig a Portfolio iránt nagy volt az érdeklődés: az Indexet a Nobilis résztulajdonában lévő és termékportfólióját az eco.hu mellett egy újabb portállal is kiegészíteni kívánó econet Informatikai Rt. mellett a finn tulajdonú Sanoma Budapest Kiadói Rt. is megvásárolta volna. Az econet a Napi Online szerint azt szerette volna elérni, ha Nobilis az econetben meglévő kisebbségi tulajdonáért cserébe apportálta volna a cégbe az Index-részesedését.

A Sanomával is elindultak a tárgyalások, ám végül mégsem az itthon számos magazint és a Figyelő gazdasági hetilapot kiadó céggel egyeztek meg az Index tulajdonosai. Az Index „elvesztése” negatívan érinthette a Sanomát, hiszen a portál hozzásegíthette volna a céget nem titkolt stratégiai célja megvalósításához. A vállalat ugyanis 2-3 éven belül a hazai online piac vezetőjévé kíván válni, nemrég megvette a vezess.hu autósportált, és TeszVesz néven új licitportált is indított.

Kérdés, hogy Nobilis – aki pénzügyi befektetőként várhatóan nem tartja meg hosszú távon a két portált – vajon hogyan és mikor ad tovább friss szerzeményein. Az üzletember a Napi Online-nak korábban úgy nyilatkozott: megtartja az Index Rt.-t, célja, hogy a lap a jelenlegi formában minél jobban menjen, s bár a fejlődéshez szükséges forrásokat igyekszik biztosítani, a tervekben nem szerepel az Index terjeszkedése.

Újabb befektetők érkezhetnek Nobilis után (Oldaltörés)

„Az Index és a Portfolio két nagyon erős online márka, a cégeket jó menedzsment vezeti és az üzleti modelljük is megfelelő” – foglalta össze a hvg.hu-nak a portálok iránti nagy érdeklődés okait Novák Péter, a Kirowski Rt. üzletág-igazgatója és a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) Internet Tagozatának vezetője. A legnagyobb vonzerőt azonban az online hirdetések várható növekedésével megugró reklámbevételek jelentik.

Az MRSZ becslése szerint tavaly összesen 154,7 milliárd forintot költöttek reklámra, egy évvel korábban ez meghaladta a 134 milliárd forintot. A nyomtatott sajtó és a televízió 2003-as, szinte azonos nagyságú két nagy szelete - 41,3-41,3 százalék - 2004-re kissé módosult: a televíziós költés aránya 41 százalék, 63,8 milliárd forint, a nyomtatott sajtóé 39 százalékra, 60,3 milliárd forintra csökkent. A legdinamikusabb, mintegy 60 százalékos növekedést az online szolgáltatók produkálták: az internetes tortaszelet 3,5 milliárd forintos reklámbevétellel így 2 százalékos.

Novák szerint a teljes hazai online reklámköltés az internetpenetráció emelkedésével ez a következő 3-4 évben meg is duplázódhat. A növekedés szerinte újabb pénzügyi befektetőket csalhat a portálpiacra, és a stratégiai kiadóvállalatok is rávethetik magukat a független és sikeres tartalomszolgáltatókra.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Online utazási irodát indít a Vista és az Axelero

Online diszkont utazási iroda nyílt go.hu néven a Vista Utazási Irodák és az Axelero Internet együttműködésében - közölték a két cég képviselői szerdán sajtótájékoztatón Budapesten.

MTI Média

Online offenzívát indít a Sanoma

A Sanoma Budapest Kiadói Rt. 2007-2008-ra szeretné elérni, hogy a magyarországi magazinpiacon elért szerepéhez hasonlóan az online szegmensben is piacvezető helyre kerüljön - mondta Gerentsér Imre, a Sanoma új média divíziójának igazgatója.

MTI Gazdaság

154,7 milliárdos reklámköltés tavaly - támad az online

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becslése szerint tavaly összesen 154,7 milliárd forintot költöttek reklámra, egy évvel korábban ez meghaladta a 134 milliárdot. Az online médiaköltés 60 százalékkal emelkedett, ezzel a legdinamikusabban növekvő szelete a szektornak.

Infinit Tech

Online kiskereskedők játékai az árakkal

Bár eleinte sokan arra számítottak, hogy az online árösszehasonlító rendszerek használatával alacsonyabbak lesznek és kiegyenlítődnek az egyes termékek árai, a valóságban ez nem történt meg. Az interneten fellelhető árak jelenleg is rendkívül szétszórtak, ráadásul nemcsak kereskedőnként változnak, de ugyanazon a szájton is akár naponta hullámozhatnak.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Online hirdetésekkel duplázott a Yahoo!

A Yahoo! Inc. kereső és tartalomszolgáltató megduplázta negyedéves adózott eredményét - elsősorban a hirdetési bevételeinek a nagy növekedése révén. A szakértők szerint alapvető változás várható az internetes hirdetési piacon.