szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre kevesebben vesznek dobozos sört Magyarországon, mert az üveges kevesebbe kerül, mint a dobozos - derül ki az ACNielsen piackutató vállalat kutatásából.

Folytatódik a sörpiac átrendeződése. Egyre több sört értékesít a kiskereskedelem üvegben, és mind kevesebbet fémdobozban. Az új termékdíj törvény következtében egy liter üveges sör fogyasztói átlagára először tavaly áprilisban lett alacsonyabb, mint a dobozosé. Akkor 6 forint különbséget mért az ACNielsen piackutató vállalat, idén áprilisban viszont már 14 forinttal adták olcsóbban az üveges sört.

Hatásos termékdíj

A dobozos sörök átlagára hűen tükrözi a termékdíj-törvény módosításának hatását. EU belépésünk után, tavalyelőtt májusban elindult az olcsó importok áradata, és vele együtt a dobozos átlagár is lefelé. A mélypontot a dobozos sör átlagára 2004 decemberében érte el, 230 forint/literrel. A termékdíj áremelő hatása szinte azonnal láthatóvá vált a kiskereskedelmi árakban, így 2005 áprilisában ismét 270 forint fölé – 273 forintra - emelkedett az átlagár, szemben az üveges sör literenként 267 forintjával. Az üveges sör literenkénti átlagára idén januárban 251 forintra csökkent, a dobozosé pedig 265-re.

A dobozos termékek visszaszorulásával a hangsúly egyre inkább áthelyeződik az üveges termékekre, ahol tovább folytatódik az árverseny. Tavaly augusztus óta egy liter üveges sör bolti átlagára 249 és 252 forint között mozog. Előtte pedig, 2004 április-2005 március között a 271-273 forint közt szinte stagnált.

Az alkoholtartalmú sörből egy liter kiskereskedelmi átlagára a tavalyelőtt áprilisi 319 forintról rá egy évre 331-re emelkedett, majd idén áprilisban 310-re csökkent. A kereskedelmi márkák tavalyi felfutása decemberben megtorpant, majd idén áprilisban újra 20 százalékot ért el a mennyiségi piaci részesedésük. Szemben a tavaly ilyenkor mért 15 százalékkal.

Összességében 7 százalékkal kevesebb sört adtak el a kiskereskedelemben 2005 május-2006 áprilisban, mint az előző év hasonló időszakában. Értékben a piac 100 milliárd forint körül mozog, ami 6 százalékos csökkenést jelez a két vizsgált periódus összehasonlításában.

A kiszerelések közül a kiskereskedelemben még mindig a fémdoboz vezet; piaci részesedése mennyiségben mért piaci részesedése azonban egyik évről a másikra 59-ről 51 százalékra csökkent. Az üveges termékek ennek következtében 7 százalékpontos növekedést könyvelhettek el, - 47 százalékra - így jó úton haladnak a vezető szerep átvétele felé. A műanyag palackok fontossága egyelőre nagyon alacsony, mivel részarányuk mindössze 2 százalék.
 
Minden boltban sokat adnak el

Figyelemre méltó, hogy a dobozos sör pozíciója a modern bolttípusokban erős; hiper- és szupermarketben, továbbá diszkontban adták el az összes mennyiség 51 százalékát. Ugyanakkor az üveges sör 64 százaléka a 400 négyzetméteresnél kisebb élelmiszerboltokban talál vevőre.

A tendencia azonban a modern bolttípusok térnyerését mutatja. Amíg 2004 május-2005 áprilisban a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre csupán a forgalom 24 százaléka jutott, addig rá egy évre már 36 százalék. Kimagaslóan legnépszerűbb továbbra is a világos sör, amely a mennyiségi eladások háromnegyedét adja. Az alkoholmentes sörök idén is tartani tudták 3 százalékos részesedésüket.

A kiszerelés méretek között párharc folyik a 0,33 literes doboz és a fél literes üveg között. A mennyiségi eladások 50 százaléka jutott a kisebb dobozra, és 42 a fél literes üvegesre, a legutóbbi évben. Előbbi mutatója azonban 7 százalékpont visszaesést jelent, utóbbié pedig 4 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Kelet-Európában és Ázsiában bíznak a nagy sörgyárak

Kelet-Európában és Ázsiában bizakodnak a világ vezető sörgyártó cégei, mert ezekben a térségekben folyamatosan növekszik a fogyasztás, miközben a nyugat-európai országokban stagnál, csökken, vagy alig bővül. Legutóbb a dán Carlsberg és a hozzá tartozó Baltic Beverages Holding számolt be a kelet-európai és az ázsiai értékesítés növekedéséről.

hvg.hu Gazdaság

129 milliárd forint értékű sört ittak a magyarok tavaly

A hazai vendéglátóhelyeken értékesített jeges tea, égetett szeszes ital, ásványvíz és kávé mennyisége 2-7 százalékkal nőtt 2004 decembere és 2005 novembere között, az előző hasonló időszakhoz képest. A sör, gyümölcs-/zöldséglé stagnált, míg a szénsavas üdítőital némileg csökkent.