Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf5d3860-e433-40c2-b956-48b8a40bb1a8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Meg kell az európaiakat győzni arról, hogy Ukrajna mellett kiállni csak úgy ér valamit, ha az tényleges támogatással párosul – írja a lap egykori főszerkesztője.","shortLead":"Meg kell az európaiakat győzni arról, hogy Ukrajna mellett kiállni csak úgy ér valamit, ha az tényleges támogatással...","id":"20250224_Times-kommentar-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf5d3860-e433-40c2-b956-48b8a40bb1a8.jpg","index":0,"item":"a439edbc-319e-4136-8900-544718ca9d89","keywords":null,"link":"/360/20250224_Times-kommentar-lapszemle","timestamp":"2025. február. 24. 16:51","title":"The Times-kommentár: Európa elfelejtette saját történetét, és alvajáróként sétált bele a válságba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"140857fa-8921-4c3e-a12a-a6108c21cc76","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Status KPRIA vezette konzorcium építi az új gázturbinás blokkokat az erőmű területén.","shortLead":"A Status KPRIA vezette konzorcium építi az új gázturbinás blokkokat az erőmű területén.","id":"20250225_Meszaros-Lorinc-cege-mvm-matrai-gazeromu-visonta-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/140857fa-8921-4c3e-a12a-a6108c21cc76.jpg","index":0,"item":"621db751-c0c9-4e22-99f4-5b34afd1c572","keywords":null,"link":"/kkv/20250225_Meszaros-Lorinc-cege-mvm-matrai-gazeromu-visonta-szerzodes","timestamp":"2025. február. 25. 12:55","title":"Mészáros Lőrinc cége és az MVM aláírta a mátrai gázerőműről szóló szerződést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31dc80c5-651e-4fe8-a349-fe327aefbf76","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hétvégén már a változásoknak megfelelően kell erre autózni.","shortLead":"A hétvégén már a változásoknak megfelelően kell erre autózni.","id":"20250225_Video-autosok-Florian-teri-feluljaro-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31dc80c5-651e-4fe8-a349-fe327aefbf76.jpg","index":0,"item":"809b351d-b6ee-42aa-83e5-4566937405df","keywords":null,"link":"/cegauto/20250225_Video-autosok-Florian-teri-feluljaro-felujitas","timestamp":"2025. február. 25. 10:10","title":"Videó: Erre számíthanak hónapokig az autósok a Flórián téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e43269d-328d-448c-9c7c-3cc15e28bd47","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Szoboszlai Dominikről elmondta, a magyar középpályás Európa legjobb csapatának vezéregyénisége.","shortLead":"Szoboszlai Dominikről elmondta, a magyar középpályás Európa legjobb csapatának vezéregyénisége.","id":"20250225_Marco-Rossi-Szoboszlai-Dominik-magyar-labdarugo-valogatott-dardai-bence-gulacsi-peter-nb-i-betegseg-nikitscher-tamas-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e43269d-328d-448c-9c7c-3cc15e28bd47.jpg","index":0,"item":"9a738427-875f-49e2-b413-5af3f4ad4b7e","keywords":null,"link":"/sport/20250225_Marco-Rossi-Szoboszlai-Dominik-magyar-labdarugo-valogatott-dardai-bence-gulacsi-peter-nb-i-betegseg-nikitscher-tamas-interju","timestamp":"2025. február. 25. 10:37","title":"Marco Rossi: Az NB I. színvonala nem összehasonlítható azzal, amit a válogatottal játszunk, de muszáj ott lennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A gazdasági növekedés az idén is alacsonyabb lehet, mint ahogy azt a kormány várja, miközben az infláció biztos, hogy nagyobb lesz a prognózisában szereplőnél – derül ki a Költségvetési Tanács friss jelentéséből.","shortLead":"A gazdasági növekedés az idén is alacsonyabb lehet, mint ahogy azt a kormány várja, miközben az infláció biztos...","id":"20250224_Lassabb-gazdasagi-novekedes-nagyobb-aremelkedes-johet-Magyarorszagon-allitja-a-Koltsegvetesi-Tanacs-friss-jelentese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"e3b2b585-7cae-4cb8-9bc9-ea9729876c10","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Lassabb-gazdasagi-novekedes-nagyobb-aremelkedes-johet-Magyarorszagon-allitja-a-Koltsegvetesi-Tanacs-friss-jelentese","timestamp":"2025. február. 24. 21:05","title":"Lassabb gazdasági növekedés, nagyobb áremelkedés jöhet Magyarországon – állítja a Költségvetési Tanács friss jelentése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89669804-62e4-486e-9595-ce77949f56ec","c_author":"Németh András","category":"tudomany","description":"„Szuperappá szeretnénk válni, azt akarjuk, hogy a szolgáltatások, információk és üzleti megoldások együttes kínálatát nyújtva egyfajta csomóponttá váljunk felhasználóink számára” – mondta a HVG-nek Atanas Raykov. A Rakuten Viber globális marketingért felelős alelnöke az üzenetküldő platform magyarországi terveiről is beszélt, és azt is elmondta, hogyan védekeznek a kibertámadások ellen.","shortLead":"„Szuperappá szeretnénk válni, azt akarjuk, hogy a szolgáltatások, információk és üzleti megoldások együttes kínálatát...","id":"20250225_viber-szuperalkalmazas-atanas-raykov-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89669804-62e4-486e-9595-ce77949f56ec.jpg","index":0,"item":"811fdc78-6389-42cf-8db7-b504ce2ff79a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250225_viber-szuperalkalmazas-atanas-raykov-interju","timestamp":"2025. február. 25. 12:35","title":"Mi lesz a Viberből? Mi lesz Magyarországon?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54379bce-aacd-44c2-b1ad-3ca6b2d2e807","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A jegybank korábban februárra várta az infláció lassulását, most már csak az első negyedévre. A pocsék januári adat miatt az egész éves előrejelzés fölfelé tolódik. Főleg a szolgáltatások januári áremelkedése volt meglepő. A lakosság inflációs várakozásai 2022-t idézik. A Monetáris Tanács szerint szigorúságra van szükség, ezért marad a 6,5 százalékos alapkamat.","shortLead":"A jegybank korábban februárra várta az infláció lassulását, most már csak az első negyedévre. A pocsék januári adat...","id":"20250225_Eselyes-hogy-februarban-sem-lassul-az-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54379bce-aacd-44c2-b1ad-3ca6b2d2e807.jpg","index":0,"item":"dd0c9e32-a17a-4e9b-8725-084a01efc7bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_Eselyes-hogy-februarban-sem-lassul-az-inflacio","timestamp":"2025. február. 25. 16:37","title":"MNB: Esélyes, hogy februárban sem lassul az infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d35e014d-6694-43fb-b671-fd4f06ec0d97","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nettó fizetés mediánértéke pedig megközelítette a 390 ezer forintot.","shortLead":"A nettó fizetés mediánértéke pedig megközelítette a 390 ezer forintot.","id":"20250225_KSH-2024-december-atlagfizetes-atlagkereset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d35e014d-6694-43fb-b671-fd4f06ec0d97.jpg","index":0,"item":"6f9d68d8-0f2c-4496-93ba-a9c47d86994c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_KSH-2024-december-atlagfizetes-atlagkereset","timestamp":"2025. február. 25. 08:30","title":"A KSH szerint nettó 500 ezer volt az átlagfizetés decemberben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Akár el is veszhet az M0-s körgyűrű 26,5 kilométernyi szakaszának építésére ígért csaknem 300 millió eurónyi uniós támogatás a zöld szervezetek és a hatóságok közötti háborúság miatt, amely most egy 9 kilométeres szakasz körül lángolt fel. A harc elhúzódásáról azonban nem a zöldek tehetnek.
,,Megkértem a Legfelsőbb Bíróság elnökét, segítsen abban, hogy soronkívüliséget élvezzen az M0-s építését hátráltató per. Ha ugyanis egy hónapokig elhúzódó jogi eljárás miatt csúszik a 26,5 kilométeres szakasz kivitelezése, 285 millió eurót elveszíthetünk" - érzékeltette a HVG-vel a civil szervezetek keresetének veszélyességét Baráth Etele európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter. Három zöld szervezet ugyanis a múlt év végén kiadott építési engedély hatályon kívül helyezését kéri a Fővárosi Bíróságtól, mert úgy vélik, az autóút 3-as számú főút és az M3-as autópálya közötti, 9 kilométeres szakaszának környékén nem tarthatók be a zajszintre előírt határértékek, és elértéktelenednek az ingatlanok. Ezt egyébként a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által finanszírozott környezeti hatástanulmány is tartalmazza. Az értékcsökkenésért polgári perben kártérítéshez lehet ugyan jutni - Budán a Lágymányosi hidat az M1-M7-essel összekötő út vonalán többen sikerrel perelték ezen a címen a fővárost -, de az érintettek érthető módon inkább magát a nekik kárt okozó beruházást próbálják ellehetetleníteni.
Baráth közbenjárására főként akkor lesz szükség, ha a bíróság eleget tesz a környezetvédők kérésének, és a végső ítélet meghozataláig felfüggeszti az ominózus szakasz építését. Erről egyébként napokon belül kell döntenie. Ha márciusban nem vonulhatnak fel a kivitelezők, csúszhat a 2007. végi befejezés, majd a rákövetkező évben a pénzügyi elszámolás. Márpedig az EU kohéziós alapja csak ezekkel a szigorúan vett határidőkkel állja a költségek 80 százalékát.
A 2007-es határidő igazán nem tűnik elsietettnek annak fényében, hogy a keleti körgyűrű első nyomvonalterve 1991-ben született, a környezetvédelmi engedélyeztetés 1995-ben indult, az építés pedig - négy szakaszban - még később. A civilek szerint éppen a szakaszolás az, amivel kész tények elé állították az ellenzőket. A lakossági fórumokon felvetett nyomvonalváltozatokat ugyanis a beruházók több ízben azzal hárították el, hogy azok nem illeszkednének a már engedélyezett - vagy éppenséggel meg is épített - végpontokhoz (az egyes szakaszok átadásának időpontját is mutatja térképünk a 97. oldalon). "Ha egyszerre több kivitelezőt tudunk ráállítani az építkezésre, hamarabb készül el az autópálya" - indokolta a lépcsőzetes engedélyeztetést Petki Gusztáv, az NA Rt. beruházási igazgatója. Szerinte a verseny szűkítésével magasabb árakat okozott volna, ha a 4-es és az M3-as út közötti 26,5 kilométeres szakaszra egyben ír ki pályázatot a társaság.
A kérdéses szektor engedélyezési procedúrájában azonban a szokásosnál is nehezebb dolguk volt a civil érdekvédőknek és a beruházást ellenző magánembereknek. A hatósági eljárás első fázisában közszemlére kell tenni a környezetvédelmi hatástanulmányt, közmeghallgatást kell tartani róla, s a lakossági észrevételekre érdemi választ kell adni. Csömöri és árpádföldi zöld szervezetek már azt is zokon vették, hogy ezt a fórumot nem az ő önkormányzataiknál, hanem a sztráda pozitív hatásait jobban érző Cinkotán tartották, ahol az ellenük fordult lakosság szinte szó szerint beléjük fojtotta a szót. Az eljárást lezáró környezetvédelmi engedélyt megtámadó fellebbezésükben pedig kifogásolták, hogy nem kaptak érdemi választ felvetéseikre, ezért fellebbeztek a környezetvédelmi felügyelőségnél.
A következő "koppanás" akkor érte őket, amikor a másodfokon eljáró főfelügyelőség - majd vele egyetértve 2003. évi végzésében a Fővárosi Ítélőtábla - úgy találta, hogy "a környezetvédelmi hatóság döntése nem érdemi döntés, ezért ellene nincs helye bírósági felülvizsgálatnak", elzárva a három zöld szervezetet a jogorvoslattól. A hatósági érvelés szerint a fellebbező civilek nem a környezetvédelmi, hanem az ezt követő építési engedélyezési eljárásban adhatják elő kifogásaikat.
Csakhogy két évvel később a Közlekedési Főfelügyelet azzal utasította el beadványukat - több magánemberével együtt -, hogy az építési engedélyezési eljárásban nem léphetnek fel ügyfélként. Ilyen ügyekben ugyanis csak a közvetlen szomszéd vagy maga az érintett ingatlan tulajdonosa az "ügyfél", már az utca túloldalán lakó sem az, így nincs is joga fellebbezni. Vagyis amíg ügyfél, addig nem érdemi a döntés, amikor pedig élesre fordul a helyzet, nem szólhat bele az, aki a bűz vagy a zaj okán - a környezetvédelmi jogszabályok alapján - érintett lenne. "Tavaly december 23-án kaptuk kézhez a határozatot a csömöri M0-s-szakasz építési engedélyéről. Ilyen előzmények után csak a bírósági kereset maradt számunkra jogorvoslati lehetőségként" - magyarázta a HVG-nek Gellért Miklós, a pereskedő zöld szervezetek egyikének, a SZIKE Egyesületnek az elnöke, miért aktívak még a beruházás finanszírozásának előrehaladott állapotában is.
Sajátos utóvédharcra kényszerítették a bírósági ítéletek az M0-s Duna-hídja ellen hadakozó Levegő Munkacsoportot (LMCS) és a vele együtt küzdő békásmegyeri, ürömi, pilisborosjenői, solymári zöld szervezeteket, valamint a budapesti Védegyletet is. (A híd építéséhez kapcsolódó önkormányzati követelésekről lásd Pilléres gondok című írásunkat.) "Nem ügyfélként" ők is elutasításra találtak a bíróságon, s a felülvizsgálati eljárásban is vesztettek. Így tavaly április óta, a jogerős építési engedély kiadása után a civilek a környezet veszélyeztetésére hivatkozva pereskednek. Főleg attól tartanak, hogy ha az M0-s egyszer eljut Észak-Budára, az útépítési gőzhenger maga alá temeti azokat a tiltakozókat, akik a budai hegyekben való továbbvezetést, a gyűrű bezárását környezet- és természetvédelmi okokból helytelenítik.
Romlottak a civil pereskedők esélyei azért is, mert a még az 1990-es évek közepén indult eljárás idején nagyvonalúbb szabályok érvényesültek. Gellért épp ezért azt is kifogásolja - és ez ügyben közvetlenül az Európai Bizottság környezetvédelmi főigazgatóságához is fordult -, hogy sérült az uniós szabályok szerinti "széles körű joga az igazságszolgáltatáshoz". A gyorsforgalmi utak közérdekűségéről szóló, 2003-ban elfogadott törvényre hivatkozva pedig egy közlekedési miniszteri rendelet 2004 óta elzárja a környezetvédelmi engedély megtámadásának lehetőségét, vagyis a civilek csak a lényegesen kevesebb jogot adó építésügyi eljárásban hallathatják a hangjukat. Épp úgy, ahogy - még ezt megelőzően - a Fővárosi Ítélőtábla elzárta őket a jogorvoslattól. (Hasonló kifogásokkal fordult a sztrádatörvény ügyében az Alkotmánybírósághoz az LMCS is, de erről a 2004. júniusi beadványról az AB még nem tárgyalt.) Gellért beadványa - amelyet, mint a bizottság válaszából kiderül, érdemben fognak elbírálni Brüsszelben - az M0-s engedélyezésével kapcsolatos kifogásokat külön is felsorolja, megemlítve, hogy az utat nagyrészt a kohéziós alapból kívánják finanszírozni, "így az unió érintettsége ebben az értelemben is fennáll".
Épp ez az, ami riadalmat keltett az NA Rt. berkeiben. Aggodalmukat csak növelheti, hogy a Fővárosi Bíróság a Gellért ügyféli jogainak elismeréséért indított per tárgyalásán, hétfőn úgy döntött: mérlegelni kívánja, hogy az aktivista előterjesztését figyelembe véve kikérje az unió luxembourgi bíróságának állásfoglalását a hazai és az uniós jogszabályok összeegyeztethetőségéről. A vitatott szakasz sorsát ez a majdani döntés már aligha befolyásolja, s a Baráth által siettetni kívánt per zöldeknek kedvező kimenetele sem vezethet oda, hogy egyáltalán ne épüljön ki a körgyűrű a vitatott szakaszon. Egy ilyen ítélet legfeljebb azt segíthetné elő, hogy a jövőben valóban átgondolják az útberuházások környezeti összefüggéseit.