Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b3f85018-5329-43d4-8683-77e0ef8981dd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"2017 óta csak plexifallal elválasztva beszélhettek egymással a fogvatartottak és szeretteik.","shortLead":"2017 óta csak plexifallal elválasztva beszélhettek egymással a fogvatartottak és szeretteik.","id":"20241127_Ujra-megpuszilhatjak-es-megolelhetik-egymast-a-rabok-es-hozzatartozoik-a-bortonokben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3f85018-5329-43d4-8683-77e0ef8981dd.jpg","index":0,"item":"62f46727-7e96-49c6-82e4-20baf6290ac0","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_Ujra-megpuszilhatjak-es-megolelhetik-egymast-a-rabok-es-hozzatartozoik-a-bortonokben","timestamp":"2024. november. 27. 10:33","title":"Nincs többé plexifal: újra megpuszilhatják és megölelhetik egymást a rabok és hozzátartozóik a magyar börtönökben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Hallhatóvá tették azt a kommunikációs kapcsolatot, amely sokakat összeköt Európában. Íme a Melody of Europe.","shortLead":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét...","id":"20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115.jpg","index":0,"item":"278a0a59-c0e8-4227-9847-1d9454840298","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","timestamp":"2024. november. 27. 13:12","title":"Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfire felfüggesztett szabadságvesztést kért az ügyészség.","shortLead":"A férfire felfüggesztett szabadságvesztést kért az ügyészség.","id":"20241127_vademeles-illegalis-kutfuras-halaleset-heves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6.jpg","index":0,"item":"242ec9fc-39bc-4fc8-9d43-7493aef48b18","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_vademeles-illegalis-kutfuras-halaleset-heves","timestamp":"2024. november. 27. 12:59","title":"Megvádolták a férfit, aki fedetlenül hagyta az illegálisan fúrt kútját, amelybe beleesve meghalt egy hároméves kisfiú","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf3e2ea1-263a-4ea3-9a44-0610ebb17b0e","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Több százezer emberéletet követelt, hogy az egészségügy a rendszerváltás óta nem szerepel a kormányzati prioritások között. Az ország egyre jobban lemarad már nemcsak az EU-ban, hanem a visegrádi országokhoz képest is.","shortLead":"Több százezer emberéletet követelt, hogy az egészségügy a rendszerváltás óta nem szerepel a kormányzati prioritások...","id":"20241127_hvg-halalozas-egeszseg-egeszsegugy-orosz-eva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf3e2ea1-263a-4ea3-9a44-0610ebb17b0e.jpg","index":0,"item":"26b4a4f2-a90a-4f3e-b4d7-5b8bab76ac5f","keywords":null,"link":"/360/20241127_hvg-halalozas-egeszseg-egeszsegugy-orosz-eva","timestamp":"2024. november. 27. 06:30","title":"Több százezer magyar hal meg túl korán, mert a kormánynak nem fontos az egészségügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43eb46bb-d5ed-43c8-bdce-e33e502f12f5","c_author":"Domány András","category":"elet","description":"De csak a jövő évtől.","shortLead":"De csak a jövő évtől.","id":"20241128_lengyelorszag-munkaszuneti-nap-december-24","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43eb46bb-d5ed-43c8-bdce-e33e502f12f5.jpg","index":0,"item":"ecac5648-cd83-464d-96a7-1c917f633946","keywords":null,"link":"/elet/20241128_lengyelorszag-munkaszuneti-nap-december-24","timestamp":"2024. november. 28. 11:38","title":"Lengyelországban munkaszüneti nap lesz december 24.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"690881cc-9b3e-42f7-bb97-0945af322873","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ez már a bank harmadik jelentős tranzakciója volt. ","shortLead":"Ez már a bank harmadik jelentős tranzakciója volt. ","id":"20241127_Felmilliard-euros-nemzetkozi-kotvenykibocsatast-hajtott-vegre-az-Eximbank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/690881cc-9b3e-42f7-bb97-0945af322873.jpg","index":0,"item":"ed53a117-2fbe-44fa-aa16-e04233d7ed13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Felmilliard-euros-nemzetkozi-kotvenykibocsatast-hajtott-vegre-az-Eximbank","timestamp":"2024. november. 27. 11:56","title":"Félmilliárd eurós nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre az Eximbank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff4c936c-77cf-4fee-85fe-3cd2d18785c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Három férfi vesztette az életét Indiában, miután az autójuk lezuhant egy félkész hídról, amire a Google Térkép utasítása mentén hajtottak fel.","shortLead":"Három férfi vesztette az életét Indiában, miután az autójuk lezuhant egy félkész hídról, amire a Google Térkép...","id":"20241128_google-terkep-navigacio-felkesz-hid-zuhanas-halalos-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff4c936c-77cf-4fee-85fe-3cd2d18785c4.jpg","index":0,"item":"31d99957-c903-44f0-8b89-387e5e851b96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_google-terkep-navigacio-felkesz-hid-zuhanas-halalos-baleset","timestamp":"2024. november. 28. 16:03","title":"Halálba navigált három embert a Google Térkép, egy félkész hídról zuhantak le az autójukkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dff6339c-d3ff-4963-8d72-f34a018f5f58","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az igazságügyi miniszter a kirendelt védők kifizetését érintő törvénymódosításról tárgyalt a kamarával.","shortLead":"Az igazságügyi miniszter a kirendelt védők kifizetését érintő törvénymódosításról tárgyalt a kamarával.","id":"20241128_ugyvedi-kamarav-javaslattal-tuzson-bence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dff6339c-d3ff-4963-8d72-f34a018f5f58.jpg","index":0,"item":"c5272678-4fb3-4a36-8a8a-d21d8dab07b5","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_ugyvedi-kamarav-javaslattal-tuzson-bence","timestamp":"2024. november. 28. 19:25","title":"Visszakozott a kormány az ügyvédi kamarával szemben, új javaslattal állt elő Tuzson Bence","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Akár el is veszhet az M0-s körgyűrű 26,5 kilométernyi szakaszának építésére ígért csaknem 300 millió eurónyi uniós támogatás a zöld szervezetek és a hatóságok közötti háborúság miatt, amely most egy 9 kilométeres szakasz körül lángolt fel. A harc elhúzódásáról azonban nem a zöldek tehetnek.
,,Megkértem a Legfelsőbb Bíróság elnökét, segítsen abban, hogy soronkívüliséget élvezzen az M0-s építését hátráltató per. Ha ugyanis egy hónapokig elhúzódó jogi eljárás miatt csúszik a 26,5 kilométeres szakasz kivitelezése, 285 millió eurót elveszíthetünk" - érzékeltette a HVG-vel a civil szervezetek keresetének veszélyességét Baráth Etele európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter. Három zöld szervezet ugyanis a múlt év végén kiadott építési engedély hatályon kívül helyezését kéri a Fővárosi Bíróságtól, mert úgy vélik, az autóút 3-as számú főút és az M3-as autópálya közötti, 9 kilométeres szakaszának környékén nem tarthatók be a zajszintre előírt határértékek, és elértéktelenednek az ingatlanok. Ezt egyébként a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által finanszírozott környezeti hatástanulmány is tartalmazza. Az értékcsökkenésért polgári perben kártérítéshez lehet ugyan jutni - Budán a Lágymányosi hidat az M1-M7-essel összekötő út vonalán többen sikerrel perelték ezen a címen a fővárost -, de az érintettek érthető módon inkább magát a nekik kárt okozó beruházást próbálják ellehetetleníteni.
Baráth közbenjárására főként akkor lesz szükség, ha a bíróság eleget tesz a környezetvédők kérésének, és a végső ítélet meghozataláig felfüggeszti az ominózus szakasz építését. Erről egyébként napokon belül kell döntenie. Ha márciusban nem vonulhatnak fel a kivitelezők, csúszhat a 2007. végi befejezés, majd a rákövetkező évben a pénzügyi elszámolás. Márpedig az EU kohéziós alapja csak ezekkel a szigorúan vett határidőkkel állja a költségek 80 százalékát.
A 2007-es határidő igazán nem tűnik elsietettnek annak fényében, hogy a keleti körgyűrű első nyomvonalterve 1991-ben született, a környezetvédelmi engedélyeztetés 1995-ben indult, az építés pedig - négy szakaszban - még később. A civilek szerint éppen a szakaszolás az, amivel kész tények elé állították az ellenzőket. A lakossági fórumokon felvetett nyomvonalváltozatokat ugyanis a beruházók több ízben azzal hárították el, hogy azok nem illeszkednének a már engedélyezett - vagy éppenséggel meg is épített - végpontokhoz (az egyes szakaszok átadásának időpontját is mutatja térképünk a 97. oldalon). "Ha egyszerre több kivitelezőt tudunk ráállítani az építkezésre, hamarabb készül el az autópálya" - indokolta a lépcsőzetes engedélyeztetést Petki Gusztáv, az NA Rt. beruházási igazgatója. Szerinte a verseny szűkítésével magasabb árakat okozott volna, ha a 4-es és az M3-as út közötti 26,5 kilométeres szakaszra egyben ír ki pályázatot a társaság.
A kérdéses szektor engedélyezési procedúrájában azonban a szokásosnál is nehezebb dolguk volt a civil érdekvédőknek és a beruházást ellenző magánembereknek. A hatósági eljárás első fázisában közszemlére kell tenni a környezetvédelmi hatástanulmányt, közmeghallgatást kell tartani róla, s a lakossági észrevételekre érdemi választ kell adni. Csömöri és árpádföldi zöld szervezetek már azt is zokon vették, hogy ezt a fórumot nem az ő önkormányzataiknál, hanem a sztráda pozitív hatásait jobban érző Cinkotán tartották, ahol az ellenük fordult lakosság szinte szó szerint beléjük fojtotta a szót. Az eljárást lezáró környezetvédelmi engedélyt megtámadó fellebbezésükben pedig kifogásolták, hogy nem kaptak érdemi választ felvetéseikre, ezért fellebbeztek a környezetvédelmi felügyelőségnél.
A következő "koppanás" akkor érte őket, amikor a másodfokon eljáró főfelügyelőség - majd vele egyetértve 2003. évi végzésében a Fővárosi Ítélőtábla - úgy találta, hogy "a környezetvédelmi hatóság döntése nem érdemi döntés, ezért ellene nincs helye bírósági felülvizsgálatnak", elzárva a három zöld szervezetet a jogorvoslattól. A hatósági érvelés szerint a fellebbező civilek nem a környezetvédelmi, hanem az ezt követő építési engedélyezési eljárásban adhatják elő kifogásaikat.
Csakhogy két évvel később a Közlekedési Főfelügyelet azzal utasította el beadványukat - több magánemberével együtt -, hogy az építési engedélyezési eljárásban nem léphetnek fel ügyfélként. Ilyen ügyekben ugyanis csak a közvetlen szomszéd vagy maga az érintett ingatlan tulajdonosa az "ügyfél", már az utca túloldalán lakó sem az, így nincs is joga fellebbezni. Vagyis amíg ügyfél, addig nem érdemi a döntés, amikor pedig élesre fordul a helyzet, nem szólhat bele az, aki a bűz vagy a zaj okán - a környezetvédelmi jogszabályok alapján - érintett lenne. "Tavaly december 23-án kaptuk kézhez a határozatot a csömöri M0-s-szakasz építési engedélyéről. Ilyen előzmények után csak a bírósági kereset maradt számunkra jogorvoslati lehetőségként" - magyarázta a HVG-nek Gellért Miklós, a pereskedő zöld szervezetek egyikének, a SZIKE Egyesületnek az elnöke, miért aktívak még a beruházás finanszírozásának előrehaladott állapotában is.
Sajátos utóvédharcra kényszerítették a bírósági ítéletek az M0-s Duna-hídja ellen hadakozó Levegő Munkacsoportot (LMCS) és a vele együtt küzdő békásmegyeri, ürömi, pilisborosjenői, solymári zöld szervezeteket, valamint a budapesti Védegyletet is. (A híd építéséhez kapcsolódó önkormányzati követelésekről lásd Pilléres gondok című írásunkat.) "Nem ügyfélként" ők is elutasításra találtak a bíróságon, s a felülvizsgálati eljárásban is vesztettek. Így tavaly április óta, a jogerős építési engedély kiadása után a civilek a környezet veszélyeztetésére hivatkozva pereskednek. Főleg attól tartanak, hogy ha az M0-s egyszer eljut Észak-Budára, az útépítési gőzhenger maga alá temeti azokat a tiltakozókat, akik a budai hegyekben való továbbvezetést, a gyűrű bezárását környezet- és természetvédelmi okokból helytelenítik.
Romlottak a civil pereskedők esélyei azért is, mert a még az 1990-es évek közepén indult eljárás idején nagyvonalúbb szabályok érvényesültek. Gellért épp ezért azt is kifogásolja - és ez ügyben közvetlenül az Európai Bizottság környezetvédelmi főigazgatóságához is fordult -, hogy sérült az uniós szabályok szerinti "széles körű joga az igazságszolgáltatáshoz". A gyorsforgalmi utak közérdekűségéről szóló, 2003-ban elfogadott törvényre hivatkozva pedig egy közlekedési miniszteri rendelet 2004 óta elzárja a környezetvédelmi engedély megtámadásának lehetőségét, vagyis a civilek csak a lényegesen kevesebb jogot adó építésügyi eljárásban hallathatják a hangjukat. Épp úgy, ahogy - még ezt megelőzően - a Fővárosi Ítélőtábla elzárta őket a jogorvoslattól. (Hasonló kifogásokkal fordult a sztrádatörvény ügyében az Alkotmánybírósághoz az LMCS is, de erről a 2004. júniusi beadványról az AB még nem tárgyalt.) Gellért beadványa - amelyet, mint a bizottság válaszából kiderül, érdemben fognak elbírálni Brüsszelben - az M0-s engedélyezésével kapcsolatos kifogásokat külön is felsorolja, megemlítve, hogy az utat nagyrészt a kohéziós alapból kívánják finanszírozni, "így az unió érintettsége ebben az értelemben is fennáll".
Épp ez az, ami riadalmat keltett az NA Rt. berkeiben. Aggodalmukat csak növelheti, hogy a Fővárosi Bíróság a Gellért ügyféli jogainak elismeréséért indított per tárgyalásán, hétfőn úgy döntött: mérlegelni kívánja, hogy az aktivista előterjesztését figyelembe véve kikérje az unió luxembourgi bíróságának állásfoglalását a hazai és az uniós jogszabályok összeegyeztethetőségéről. A vitatott szakasz sorsát ez a majdani döntés már aligha befolyásolja, s a Baráth által siettetni kívánt per zöldeknek kedvező kimenetele sem vezethet oda, hogy egyáltalán ne épüljön ki a körgyűrű a vitatott szakaszon. Egy ilyen ítélet legfeljebb azt segíthetné elő, hogy a jövőben valóban átgondolják az útberuházások környezeti összefüggéseit.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.