"Mivel etetik a gyerekeinket az iskolában" című írásunkra reagált az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára. A levelet szerkesztett változatban közöljük.

Tisztelt Szerkesztőség!

Érdeklődve olvastuk „Mivel etetik gyermekeinket az iskolában” című cikküket, amelyhez néhány észrevételt kívánunk fűzni.

1. Nem értünk egyet, sőt visszautasítjuk állításukat, amely szerint az ÖRT nem megy szembe a hirdető cégek törekvéseivel. Az ÖRT vezető szerepet játszott abban, hogy az új – 2006-ban elfogadott – Reklámetikai Kódexben önálló cikkely foglalkozik az élelmiszerek reklámozásával. Az Európai Önszabályzó Szervezet (EASA) tagjaként a kódex betartását ellenőrizzük, valamennyi tavaly közzétett reklámfilmet, és valamennyi, 2006 I. negyedévében megjelent reklámot is monitoringoztuk.

2. Egyre több cég kéri ki, még a reklámok megjelenése előtt az ÖRT álláspontját a készülő reklámról. Vannak, amelyeket elutasítunk, és számos esetben módosíttatjuk azokat. Javaslatainkat, határozatainkat a reklámozók elfogadják.

3. Az Önszabályozó Reklám Testület alapító tagja az európai mintára alakult ún. TÉT (Táplálkozás, Életmód, Testmozgás) Platformnak, amely a politika, a civil szféra és az ipar ezirányú szaktudását és erőfeszítéseit fogja össze. Ennek egyik első tevékenységével, egy független, természetesen márkák nélküli, egészséges táplálkozással kapcsolatos oktató anyaggal – elsősorban a gyermekek és a szülők a szülői értekezlet és osztályfőnöki órák keretében – remélhetőleg még az ősszel találkoznak.

4. Az ÖRT támogatja az iskolai reklámokkal kapcsolatos szigorításokat, de tudomásul kell venni, hogy nem lehet elzárni a gyermekeket a reklámoktól. Az „inkubátorban” nevelt gyermekek később sokkal súlyosabb problémákkal szembesülnének. A nyelviskolák, sok sportolási lehetőség is gazdasági vállalkozásként működik, a tantermekben található technikai eszközökről sem lehet levakarni a márkajelzést.

5. Éppen ezért a tiltással szemben a felvilágosítás hívei vagyunk. Támogatói vagyunk egy most készülő médiaoktatási programnak, amelyet angol mintára több EU-s országban is készülnek bevezetni. A program azt a célt szolgálja, hogy az általános iskolák számára olyan ingyenes oktatási anyagokat biztosítsanak, amely a gyermekeket a reklámokkal kapcsolatban kritikus gondolkodásra tanítja.

6. Az iskolai tej dobozain a minisztériumi engedély ellenére - reklámetikai aggályaink miatt – tagvállalataink nem reklámoznak, ezért nincsenek reklámok a tejes dobozokon. Kétségtelen, hogy az így kieső reklámbevétel nem gazdagítja az iskolatej programot.

7. Nagyon vigyázunk arra, és a törvényt etikai elvárással is kiegészítettük, hogy a pedagógus személye, vagy az iskola, sőt annak környéke se legyen reklámozási eszköz, illetve célpont. Nem javasolunk, ezért nincsenek olyan akciók, amelyek során bármely termék megvásárlásával az iskola, osztályközösség, stb. jutalmat, technikai felszerelést, kirándulást, stb. kap. Nem vagyunk partnerek abban, hogy a pedagógus gyűjtsön össze kuponokat, csomagolóanyagokat, stb. Álláspontunk, hogy a gyermek pedagógus előtti megfelelése kizárólag iskolai teljesítményhez kötődjön, és ne termék vásárlásához. Az Etikai Kódex tiltja az olyan akciót, amelynek során az iskolák körzetében termékmintát, szórólapot, stb. adnának gyermekeknek.

8. Pontatlan továbbá az a megállapításuk is, mely szerint számos országban tilos gyermekek szerepeltetése reklámokban. Kizárólag Oroszországban van ilyen tilalom, korábban Olaszország vezetett be hasonló tiltást, de azt azóta visszavonták, mert egy gyermek nélküli társadalom (család, stb.) képe torz világot festett.

Nem állítjuk, hogy a reklám területén minden tökéletes. Nem állhatunk minden szórólaposztó személy, vagy a Reklámetikai Kódexet nem ismerő – elsősorban kisebb – cég mellett. Azzal azonban nem értünk egyet, hogy minden bajok okozójaként a reklámipart okolják. Főként azért nem, mert a táplálkozással, életmóddal kapcsolatos komplex probléma komplex megoldást kíván, amelyben a reklámiparon kívül a szülők, a média, a teljes társadalom részt vesz. Meggyőződésünk, hogy az ipar kész a maga területén felelősséget és önkorlátozást vállalni. Sajnálatos, hogy az Önök cikke ehhez képest meglehetősen egyoldalú képet festett.

Budapest, 2006. augusztus 16.

Üdvözlettel:

dr. Megyer Örs   dr. Fazekas Ildikó

elnök                     főtitkár

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Kult

Mivel etetik gyerekeinket az iskolában?

A gyerekek igen komoly célcsoportot jelentenek a reklámozók számára. Önmagában az, ha az iskola (viszonylag) reklámmentes terület, még nem jelenti, hogy ne kerülne be falai közé mindaz, ami a gyerekek fogyasztókká válásával jár, gyakorlatilag már 5-6 éves kortól.

Kártérítést szeretnének a bicskei gyermekotthonban bántalmazott áldozatok

Kártérítést szeretnének a bicskei gyermekotthonban bántalmazott áldozatok

Előkerült a terv, két összecsukható telefont is tervezett a Xiaomi – fotók

Előkerült a terv, két összecsukható telefont is tervezett a Xiaomi – fotók

Radar360: Az EU-átlag háromszorosával drágult a lakhatás, indul az impeachment Trump ellen

Radar360: Az EU-átlag háromszorosával drágult a lakhatás, indul az impeachment Trump ellen

640 ezret kap a gyógyfürdőtől a harkányi fideszes polgármester

640 ezret kap a gyógyfürdőtől a harkányi fideszes polgármester

Elstartolt a legújabb Lada Niva

Elstartolt a legújabb Lada Niva

Az óceánokért szól a Shaun, a bárány alkotójának kisfilmje

Az óceánokért szól a Shaun, a bárány alkotójának kisfilmje