Az Európai Bizottság a múlt héten figyelmeztetésben részesítette Magyarországot, mert nem tett maradéktalanul eleget a dohányreklám-tilalmat kimondó uniós direktívának. Jóllehet a magyar reklámtörvény összességében szigorúbb az uniós átlagnál, amennyiben még a közterületi reklámokat sem engedi, Brüsszel - nem nevezve néven a dolgot - nehezményezi a Forma-1 kivételezett kezelését. A 2003-ban elfogadott s a tagállamokban tavaly augusztus óta kötelező irányelv ugyanis tiltja a dohánytermékek reklámozását a több tagállamot érintő vagy határokon átnyúló hatású rendezvényeken, illetve azok dohánygyártók általi szponzorálását, Magyarországon azonban a gazdasági miniszter ez alól felmentést adhat. Egy tavaly nyári törvénymódosítás szerint ugyanis kivételt tehet abban az esetben, ha "nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű", évente megrendezendő eseményről van szó, amelyre első alkalommal 1990 előtt került sor, és amelyre az EU-csatlakozás előtt elszerződtek. Ez a leírás pedig leplezetlenül a Forma-1 mogyoródi futamára vonatkozik. Az ominózus passzust az Európai Bizottság a Füstirtók Alapítvány tavaly júniusi panasza nyomán kezdte el vizsgálni.
A felmentés megadására egyébként eddig nem kellett sort keríteni, tavaly ugyanis három héttel előrébb hozták a mogyoródi futamot, megelőzve a direktíva életbelépését. Most viszont színt kell vallani: Magyarországnak két hónapja van rá, hogy válaszoljon a brüsszeli levélre. Az ügy akár az Európai Bíróságon is landolhat.
Ennél is közvetlenebb fenyegetés azonban az államra nézvést a Formula One Administrationnel (FOA) kötött szerződés, pontosabban az esetleges felrúgásából következő kártérítési igény. Egyelőre csak annyi biztos, hogy a Marlboro márkanév a tavalyihoz hasonlóan az idén sem szerepel a Magyar Nagydíj nevében - ennél többet nem árult el a HVG-nek Frank Tamás, a versenyt szervező, állami többségi tulajdonú Hungaroring Sport Rt. résztulajdonosa, akit Bernie Ecclestone bizalmasának tartanak. A jelek szerint a reklámjogokkal rendelkező FOA ezt a váltást még lenyelte, kérdés azonban, mennyire ragaszkodik a szerződésben rögzített szerzett jogához, miszerint a rendező fél megengedi a dohányreklámot. A helyzet azért cifra, mert 2004-ben az akkori miniszterelnök, Medgyessy Péter megállapodott Ecclestone-nal, hogy a verseny rendezéséről szóló, 2006-ban lejáró szerződést - élve az opciós lehetőséggel - 2011-ig meghosszabbítják, mégpedig az eredeti feltételekkel. Márpedig 2004-ben már létezett a dohányreklámokat tiltó EU-direktíva. A belgiumi Spában rendezett versenyt Ecclestone azért törölte, mert a brüsszeli parlament a zöldek nyomására elutasította azt a törvénymódosítást, amely szerint a Forma-1-es futam helyén és idején felfüggeszthették volna az általános dohányreklám-tilalmat (HVG, 2002. november 9.). A franciaországi Magny-Cours-ban pedig már évek óta le kell takarni a csapatok szállítókamionjainak cigarettahirdetéseit, s a csapatok, közös megegyezéssel, dohányreklámok nélkül álltak rajthoz a Francia Nagydíjon.
Ráadásul a FOA-szerződés a vitás ügyek rendezésére angol bíróságot jelöl meg, ami végképp nem tekinthető semleges pályának, és megtippelhetetlen, hogy a bírák milyen precedensek alapján mekkora ténylegesen felmerült kár megtérítéséről döntenek. E félelem a tavalyi, fejvesztett törvénymódosítást megelőzően is úrrá lett a döntéshozókon, akik több milliárd forintos, a kormány által vállalhatatlan kártérítést, esetleg a más országban történő rendezés költségeinek megfizettetését emlegették. A rendezvényhez való ragaszkodásuk mindenesetre módfelett erős, annak ellenére, hogy a Hungaroring Sport Rt. mérlege szerint a közvetlen bevétel nem hozza be még az állami támogatást sem - az idei költségvetésben például 3,15 milliárd forint kiadás szerepel "kiemelt nemzetközi sportesemények" címen, amit a jogdíjra kell fordítani.
Akár így, akár úgy válaszol a magyar kormány a brüsszeli intelmekre, egyértelmű, hogy a gyürkőzés a mogyoródinál sokkal nagyobb pályán folyik, nevezetesen Ecclestone és az EU között. A tiltás miatt a Forma-1 teljhatalmú ura korábban már jelezte, kivonulhat az európai országokból. S valóban, a Forma-1 új helyszínei Malajzia, Bahrein és Törökország. Ecclestone fenyegetődzését érthetővé teszi, hogy lényeges tételről van szó, becslések szerint a Forma-1-es körversenyek durván 2,6 milliárd dolláros összköltségének mintegy 15 százalékát a dohánygyártók állják. Az EU-ban már nincs is a dohánygyártók által szponzorált futam, a pályákon elhelyezett cigarettareklámok bevétele pedig - ahogyan azt Berényi János, a Hungaroring Rt. korábbi elnöke a HVG-nek elmondta - egyébként sem a ringek üzemeltetőit, hanem Ecclestone-t illeti meg. Egyetlen kivételként a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. 1995-ös, a Hungaroringre elhelyezett, 1 millió dollár értékű hirdetését említette meg, amikor sikerült a Forma-1 nagyfőnökével megegyeznie a bevételek 50-50 százalékos megosztásában.
Magyarországgal együtt Cseh-, Olasz- és Spanyolország is figyelmeztetést kapott Brüsszeltől (Németország és Luxemburg pedig már hónapokkal ezelőtt). A csehországi szabályozás annyiban hasonlít a magyarra, hogy a nagy, nemzetközi rangú sportesemények szervezői még három évig kivételt tehetnek, a szponzoráló cégek elhelyezhetik dohányreklámjaikat. Ilyen például a motorkerékpáros Cseh Nagydíj, amely évente százezreket vonz a dél-morvaországi Brnóba. Néhány autóversenyt szintén támogatnak a dohánygyártó cégek, a kivétel ezekre is érvényesíthető. Prágai értelmezés szerint a korábban megkötött szerződésekhez nem lehet hozzányúlni; a kormány hivatalosan nem is reagált az Európai Bizottság figyelmeztetésére. Mivel pedig június elején parlamenti választásokat tartanak, gyaníthatóan már csak az új kormány fog az üggyel érdemben foglalkozni.
Olaszországban a tiltás ellenére is volt dohányreklám a tavalyi monzai futamon, ám erről egyelőre nem hozott határozatot az EU. "Az ezzel kapcsolatos döntést tekintjük irányadónak, Magyarország nem fog szembehelyezkedni a bizottsági állásponttal" - mondta a HVG kérdésére Ábrahám Attila, a Nemzeti Sporthivatal elnöke. Ebből pedig kicseng, hogy Magyarország változatlanul a kivárásra játszik.