szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nincs kizárva, hogy a cseh autópályák magas építési költségeit az építővállalatok kartell-megállapodásai okozzák – írta az Aktuálne.cz vezető cseh internetes hírportál a Mott MacDonald tanácsadó cég eddig nyilvánosságra nem hozott elemzésére hivatkozva.

Az elemzést a cég a cseh állami közlekedési infrastrukturális alap megrendelésére készítette. Az építő cégek az állítást egybehangzóan tagadják és visszautasították. „Az OECD kimutatásaiból kitűnik, hogy a kartell-megállapodások 30–50 százalékkal növelik az építési költségeket. Sajnos elképzelhető, hogy hasonló a helyzet nálunk (Csehországban) is, vagy legalábbis volt az utóbbi években” – áll az eddig nem nyilvános jelentésben, amelyből az Aktuálne.cz idéz. „Máskülönben nehéz megérteni azt a tapasztalatot, hogy 2002-től napjainkig a Cseh Köztársaságban egy kilométernyi autópálya ára 183 millió koronáról 500 millióra nőtt, tehát 2,7-szeresére emelkedett” – áll a dokumentumban.

Teljesen értelmetlen állítás, hiszen minden versenypályázaton nagy a konkurencia – reagált az esetleges kartellvádra Frantisek Polák, a Metrostav szóvivője. – Ez butaság és bizonyíthatatlan. A pályázatokon minden esetben külföldi cégek is részt vesznek, és ezért nem is tudom, mit jelentene ebben az esetben a kartell. A piac teljesen nyitott – tette hozzá Polák.

– Ma már elegendő tanulmány áll a rendelkezésünkre arról, hogy a cseh autópályák építési költségei összhangban vannak más európai államok hasonló költségeivel – jelentette ki a tanulmányra reagálva Jan Horení, a cseh autópálya igazgatóság szóvivője. Szerinte ezek a tanulmányok mutatják, hogy nem lehet szó kartellről Csehországban. Emlékeztetett: a közlekedési tárca októberben megszüntette az együttműködést a Mott MacDonald tanácsadó céggel, mert felmerült az a gyanú, hogy a cégtől bizalmas információk szivárogtak ki. A Mott MacDonald az állami-magán partnerségek (PPP) kérdésében volt a minisztérium fő tanácsadója.

A cseh autópálya igazgatóság egy szeptemberben nyilvánosságra hozott összehasonlító tanulmányából kitűnik, hogy egy kilométernyi autópálya 17 százalékkal olcsóbb Csehországban, mint Ausztriában, de 20 százalékkal drágább, mint Szlovéniában. A nagy autópálya-hidak építése Csehországban 14 százalékkal olcsóbb, mint Németországban, míg egy kilométernyi alagút 27 százalékkal drágább, mint a német szomszédnál. A cseh autópálya igazgatóság szerint azonban minden árelemzéssel és az összehasonlításokkal nagyon óvatosan kell bánni.

Csehországban jelenleg mintegy 1000 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út van. 2017-ig ezek hossza 2000 kilométerre nő, tehát megkétszereződik. Sík vidékeken egy kilométer autópálya jelenleg átlagban 200 millió koronába, míg a hegyvidékeken, ahol hidakra és alagutakra van szükség, akár egymilliárd koronába is kerül Csehországban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap gazdaság

Kartellezés

Kartellezésen kapta a nagy cipzár- és ruhacsatgyártókat az Európai Bizottság, ezért 328,6 millió euró büntetést...

MTI Gazdaság

Banánkartellre gyanakszik Brüsszel

Az EU-ba szállító banán-nagykereskedők közül mintegy féltucatnyi árkartellbe tömörült, mintegy öt éven keresztül - ez a gyanúja a brüsszeli bizottság illetékeseinek.

Hét nap gazdaság

Árkartell

Piactorzító magatartásért az Európai Bizottság 489 millió eurós bírságot szabott ki négy nagy síküveggyártóra, mivel...

MTI Gazdaság

Kartellezés miatt óriásbírság négy söripari cégnek

Az Európai Bizottság tetemes bírságot szabott ki több európai söripari cégre, mert Hollandiában összehangolt akcióval emelték az árakat, és felosztották maguk között a piacot. Neelie Kroes versenypolitikai EU-biztos figyelmeztetett: a jövőben a bizottság még szigorúbb lesz, a kartellezők nagyobb bírságokra számíthatnak.

MTI Gazdaság

Kóka százmilliárdos lopásnak nevezte a kartellezést

A kormány partner abban, hogy a Gazdasági Versenyhivatal eredményesebben léphessen fel a kartellek ellen, mert így egyedül az autópálya-építéseknél 100 milliárd forintokat lehetne megtakarítani az adófizetők pénzéből – hangsúlyozta Kóka János miniszter.