szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Magyarországon nem csökkent az élelmiszer-kiskereskedelemben eladott áru mennyisége az első negyedévben a tavalyi év azonos időszakához képest a Nielsen piackutató 20 európai országot érintő felmérése szerint.

A vizsgált 20 közül 11 európai országban adtak el kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot az idei első három hónapban, mint egy évvel korábban. Így például Írországban 5, Szlovákiában 4, Csehországban és Franciaországban 2-2 százalék volt a visszaesés.

A húsz vizsgált országban átlagosan 0,5 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el az élelmiszer-kiskereskedelemben idén január-márciusban, mint a tavalyi első negyedévben. A legdinamikusabban Törökországban és Portugáliában emelkedett a forgalom, 4-4, valamint Spanyolországban, 2 százalékkal.

Értéket tekintve az első negyedévben 3 százalék volt az európai átlagos növekedés, a tavalyi azonos időszakhoz képest. A plusz 4 százalékos magyarországi mutató a harmadik legnagyobb, Törökország és Norvégia után. Két országban csökkent a forgalom értékben is; Írországban 4, Szlovákiában 2 százalékkal.

A forgalom értékben mért növekedését az árak emelkedése okozta. A legmagasabb, átlagosan 5 százalékos drágulást Magyarország mellett Finnországban, Norvégiában, Nagy-Britanniában és Svédországban regisztrálta a Nielsen. Ugyanakkor Portugáliában 2 százalékkal csökkentek az árak, Spanyolországban pedig stagnáltak.

A KSH adatai szerint a magyarországi kiskereskedelmi forgalom volumene - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - márciusban 3,6 százalékkal, az első negyedévben 3,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest.

Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben az első negyedévben 1519 milliárd forint értékű árut forgalmaztak, ebből márciusban 561 milliárd forintot. Az eladások 47 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes, 15 százaléka az üzemanyag-, 13 százaléka a bútor-, háztartási cikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott; a többi üzlettípus részesedése 25 százalék volt.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!