szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Szerbiának eltökélt szándéka, hogy megmentse a nemzeti légitársaságot, a Jat Airwayst, amelynek átszervezése az elkövetkező négy hónap alatt, azaz a jelenlegi kormány megbízatásának lejártáig be kell, hogy fejeződjön.

Ezt fejtette ki hétfőn Milutin Mrkonjic, a szerb kormány közlekedési és energiaellátási minisztere Francois-Xavier Denio belgrádi francia nagykövettel folytatott megbeszélésén. Nagy a felhajtás az utóbbi hetekben a magyar Malévhoz hasonlóan ugyancsak nagy múltú Jat Airways (az egykori Jugoszlávia JAT néven elhíresült légitársaságának jogutódja) körül.

"A Malév és a SpanAir után a Jat kerül a csőd szélére?" - írta a minap az egyik belgrádi napilap, a szerb média pedig Cvetkovic miniszterelnököt idézte, aki szerint a szerb kormány senkit sem kíván "belerángatni a Jatba". Ugyanakkor megerősítette, hogy több szerb befektetővel is tárgyalnak - közöttük egy tévés médiamogullal - arról, hogy közös erővel hozzanak létre egy új (szerb) légitársaságot, de "erre senkit sem kívánnak ráerőszakolni". Egyébként senki se számítson arra, hogy ha beszáll az üzletbe "akkor az állam kedvezményezettje lesz" - szögezte le.

Tény viszont, hogy szerb üzletemberek közül többen is megerősítették érdeklődésüket a Jat Airways "megmentése" iránt. Közöttük van Miodrag Kostic, az MK-csoport és Miroslav Bogicevic, a Farmakom MB tulajdonosa, valamint Miroslav Miskovic, a Delta-holding birtokosa. A szerb kormányfő - belgrádi sajtóhírek szerint - a PINK TV tulajdonosát, Zeljko Mitrovicot is "megkereste", aki viszont "anyagi gondokra" hivatkozva elhárította a "beszállás lehetőségét" az üzletbe.

"Stratégiai partnert szeretnénk találni, és van is bizonyos érdeklődés" - fogalmazott a szerb kormány közlekedési tárcájának vezetője. Mrkonjic elmondta: ha a Jatot a szerb üzletemberekkel együttműködve húzzák ki a kátyúból, akkor az elképzelés szerint "egy újonnan létrehozandó légitársaságban a beruházások felét a szerb vállalkozók teszik le az asztalra, a másik felét pedig a szerb állam". A 400 embert foglalkoztató új vállalat menedzsmentjének elsődleges feladata az lenne, hogy már az első évben pozitív mérleggel zárják az évet. "A fennmaradó tartozásokat egy külön program keretében rendeznék" - jelentette ki Mrkonjic. Szerinte a rá következő 4-5 évben új és korszerű repülőgépek beszerzésére is lehetőség nyílna.

A francia nagykövettel folytatott megbeszélésen jelen volt Vladimir Ognjenovic, a Jat igazgatója is, aki elmondta, hogy a Jat Tehnika és a francia AirBus repülőgépgyártó közötti kapcsolatok "rendkívül jók, különösen az óta, hogy együttműködési jegyzőkönyvet írta alá a két cég". A Jat első embere "egy esetleges stratégiai együttműködési szerződés megkötésének lehetőségétől" sem zárkózott el.

A francia nagykövet ezek után azt firtatta, hogy "legkésőbb mikor esedékes a szerb légitársaság gépparkjának a lecserélése", mire szerb tárgyalópartnerei azt válaszolták: "elképzelésük szerint Szerbia kezdetben lízingelné a gépeket, 2015-től pedig már hozzájuthatnának az új AirBusokhoz, pontosabban négy darab A-319-eshez, vagy 320-ashoz". Mindehhez azonban a szerb miniszter Párizs támogatását is kérte Szerbia uniós tagjelölti státuszának megadásához.

Egy újonnan felálló szerb nemzeti légitársaság gépparkjának cseréjében jó üzleti lehetőséget látva Moszkva is lépett: a Blic újság értesülése szerint hamarosan Belgrádba érkezik a Szuhoj orosz repülőgépgyár küldöttsége, hogy a Szuhoj Superjet 100-as utasszállító géppel varázsolja el a szerb üzletembereket és a kormány tagjait.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!