Sokan ezért szeretik a plázákat

Nincs ugyan sok tényező, amely optimizmusra adna okot a kiskereskedelmi piacon, de annak ellenére, hogy a vásárlók egyre költség-érzékenyebbek, mégis megerősödni látszik az igény a minőségi és fogyasztóvédelmi szempontból megbízhatóbb bevásárlóközpontokban való vásárlás iránt - derült ki a Nielsen és a CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. kutatásából, amely a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének közreműködésével készült.

  • hvg.hu hvg.hu
Sokan ezért szeretik a plázákat

A vásárlók közel 70 százaléka szerint ott jobban érvényesülnek a fogyasztói jogaik, mint a kisebb egyéni üzletekben – írta a felmérésről szóló közleményében a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége.

A legfrissebb kiskereskedelmi jelentésekből kiderül, hogy a forgalom volumene tovább csökkent, ugyanakkor a téli időszakra előretekintve várakozásokkal teli a bevásárlóközpontok üzemeltetői, hiszen a karácsony kereskedelmileg aktívabb időszaknak számít.

Dinamikusan bővül a csomagküldő és internetes kiskereskedelem, melynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és például magasabb érték utáni ingyenes házhozszállítás.

„Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Nem árt azonban tudni, hogy bár az e-kereskedelemre is vonatkoznak jogszabályok, de fontos kiemelni, hogy a bevásárlóközpontokban lévő kiskereskedők 90 százaléka biztosít lehetőséget a hibátlan termékek visszavételére vagy levásárlására.” - mondta Gyalay-Korpos Gyula, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke.

A CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft legutóbbi felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett üzlettulajdonosok 66 százaléka szerint a bevásárlóközpontokban jobban érvényesülnek a fogyasztók jogai, mint a kisebb egyéni üzletekben, mivel az előbbiekben a célközönség egyrészt ezt jobban igényli, és az üzletek alkalmazkodnak az igényeikhez, másrészt az üzemeltetés elvárásai miatt is magasabb az üzletek szolgáltatási színvonala.

A bérlők döntő többsége (a válaszadók 96 százaléka) gondolja úgy, hogy versenyelőnyt biztosít, ha az üzletek fogyasztóvédelmi szempontból biztonságosak: az üzletek nem kapnak fogyasztóvédelmi bírságot, betartják az előírásokat, és a reklamációkat megnyugtatóan rendezik. Kiemelten fontosnak tartják a fogyasztók jogszabályban rögzített jogainak biztosítását, sőt; az üzletek három-negyede úgy véli, fontos a fogyasztók jogait a jogszabályokon túlmutatóan is biztosítani.

Ami a vásárlókat illeti, a megkérdezettek több mint 80 százaléka szívesebben vásárol bevásárlóközpontban, mert ott kiemelten kezelik a jogait, azonban ezért nem hajlandóak többet fizetni.

Sajnálatos módon jellemzően a karácsonyi időszakban az aluljárókban, utcákon elszaporodnak az engedély és kontroll nélküli alkalmi árusok, akik ellenőrizetlen forrásból rossz minőségű termékeket értékesítenek. A tőlük vásárlók teljesen védtelenek, fogyasztóvédelmi jogaikat nem tudják érvényesíteni.

A többség szerint egyrészt előnyös, ha a bevásárlóközpontok üzleteiben azonos szabályok, másrészt olyan egyéb szolgáltatások illetik meg a vásárlókat, mint az egy évnél hosszabb garancia, garantált 30 napon belüli ügyintézés, levásárlási lehetőség, vagy a vételár visszafizetése.

A bevásárlóközpontokat látogató vásárlók 15 százaléka hallott már fogyasztóvédelmi tanácsadásról, közel 70 százalékuk szívesebben járna ilyen szolgáltatást nyújtó üzletközpontba, míg ugyanilyen arányban meg is bíznának egy tanácsadóban.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.