Biofodrász-vezér: "olyanra tapintottam, amire igény van"
Az utóbbi pár évben gombamód szaporodnak Budapesten és az ország több nagyvárosában az úgynevezett biofodrászatok. Az alacsony árakkal kampányoló szalonok üzletileg hasítanak, ugyanakkor a szolgáltatás színvonala egyesek szerint nem éppen a legmegfelelőbb. Az viszont elvitathatatlan, hogy a válság idején induló szalonok “szülőanyja” sikermodellt épített fel. A hvg.hu "Konok magyarok"-sorozata azon honfitársainkról, akik az árral szemben is gyorsan haladnak.
Egy hosszra történő gépi hajvágás férfiaknak 590 Ft. Mosással együtt kevesebb mint ezer forint. Mondhatni, perverz módon olcsó. Ezzel hódítanak az utóbbi években gombamód szaporodó úgynevezett biofodrászatok és a csak hajvágásra szakosodott szalonok. Az árakat a kirakatukba kihelyező fodrászüzletek egyértelműen az olcsóságukkal igyekeznek magukhoz csábítani a vékonypénztárcájú ügyfeleket. A szolgáltatásukkal ugyanakkor nem mindenki elégedett.
A biofodrászatok és a csak hajvágást kínáló, franchise hálózatba tömörülő szalonok 2009 vége óta kezdtek el felbukkanni hazánkban. Az először Budapest forgalmas csomópontjai mellett, majd bevásárlóközpontban és vidéki nagyvárosokban is megjelenő szalonokban kezdetben "csak hajvágás" volt az étlapon. Mára már kozmetika, manikűr-pedikűr is van a szolgáltatások között. Szélesedik tehát a paletta, konkurenciát támasztva a normál szépségszalonoknak is.
Ezekkel a szalonokkal kapcsolatban ugyanakkor igencsak szélsőséges véleményekkel lehet találkozni. "Egyetlen egyszer voltam ilyen fodrászatban, azért, mivel úgy gondoltam, hogy itt gyorsabban el tudom intézni a hajvágást" – fejtette ki egy bioszalont megjárt vendég, aki azonban korántsem jó tapasztalatokkal távozott a fodrászatból. Pont egy olyan fodrászt fogott ki, akinek a legelső vendége volt a hajvágó szalonban, a fiatal fodrászlány épp aznap érkezett Budapestre vidékről. Válaszadónk szerint nem valószínű, hogy sokat "tesztelhették" volna a lányt. A végeredménnyel pedig nem is volt elégedett. Később kénytelen volt visszamenni a saját fodrászához, aki megigazította a haját. Egy kolléganője még rosszabbul járt, mivel neki annyira "rosszul sikerült" a vágás, hogy még másnap is elsírta magát, amikor a munkahelyére érve levette a sapkáját.
Egy másik válaszadónk ugyanakkor ezzel épp ellentétes véleményen van. "Én meg vagyok elégedve a biofodrászattal, nekem tetszik a szenvtelenség" - mondta az egyik vendég. Neki bejön az, hogy nem kell beszélgetni a fodrásszal, és gyorsan lezajlik a hajvágás. Sőt, még az is, hogy mivel nincs időpontfoglalás és fodrászválasztás, szinte esélytelen, hogy legközelebb ugyanahhoz a fodrászhoz kerüljünk. Válaszadónk tisztában van azzal, hogy "futószalagos, ipari hajvágás" zajlik, és van egy napi norma, amit teljesíteni kell. Szerinte azonban az ár-érték aránnyal nincs gond, egy egyszerűbb hajvágásra tökéletesen megfelelnek a bioszalonok.
Már az első nap látszott, hogy ez jól sülhet el
Négy évvel ezelőttig szinte senki sem hallott Magyarországon a fodrász franchise-hálózatokról. 2009-ben Perger Gabriellának két választási lehetősége volt: vagy visszatér gyesről a L’Orealhoz, ahol marketingvezetőként dolgozott a gyerekei születéséig, vagy kitalál valami mást. A gazdasági válság a családját is érzékenyen érintette: építész férje az építőipari megrendelések zuhanása következtében egyre kevesebb munkát kapott. Bár már 20 éve a fodrászipar területén dolgozott és 2000 óta Binder Gézával, szakmai társával saját szalont is üzemeltetett, "valamerre el kellett indulnia", mert nem szívesen ment volna vissza a multihoz – fejtette ki a BioHair szalonok ötletét ekkor felvető Perger.
Felírta maga elé egy papírra, hogy mit keres ma egy budapesti nő a fodrászszalonokban: elérhető árakat, magas színvonalat, gyorsaságot. Emellett fontosnak tartotta még a jó alapanyagokat és az üzlet dizájnját, a figyelemfelkeltő helyszínt. Ekkor még csak egy ilyen szellemiségű üzlet megnyitását tervezte Binderrel közösen. A cél az volt, hogy 2010 végére nullszaldót érjenek el, legyen napi 45 vendég.
Ez nem az első év végére, hanem már a nyitás napján összejött. "Olyanra tapintottam rá, amire igény van" – fejtette ki Perger. Több tőkéjük ugyanakkor már nem volt, így szétnézett, hogy milyen lehetőségek vannak a bővülésre. A bankok ekkor már csak nagyon szigorú feltételek mellett adtak hitelt, emellett sürgette az idő is, hogy másoknak is bejöhet ez a modell, nem csak neki. Egy-két ismerősének szólt, akiknek volt befektethető forrásuk, hogy látnak-e fantáziát ebben az üzletágban. Pozitív válasz érkezett: már az első évben 10 franchise-üzletet nyitottak, a következő évben pedig 17-et.
Túl gyorsan növekedtek
A növekedés azonban túl gyors volt. Tavaly nyitási stopot is elrendeltek, hogy stabilizálják a megszerzett pozícióikat, egységesítsék a szolgáltatásokat és emeljék a színvonalat. Mielőtt megállapodna egy új partnerrel, Perger Gabriella maga megy ki, hogy szemrevételezze a környéket. Benéz a közeli boltokba is, érdeklődik, hogy mekkora a forgalom. Ezzel is információt gyűjt, hogy "elbírna-e a környék egy bioszalont".
Minden fodrász, aki a BioHairben szeretne dolgozni, részt vesz egy egy hónapos képzésen. Arra törekszenek, hogy az összes fodrász - jelenleg 200-220-an dolgoznak a bioszalonokban - egységes színvonalon dolgozzon.
A "normál" fodrászok annyira nem bírják a BioHairt |
Egy szépségszalonban dolgozó fodrász szerint több probléma is lehet a biofodrászatokkal. Tapasztalata szerint azok a vendégei, akiket egy időre "elcsábítottak" ezek a fodrászatok, visszajöttek, mivel nem voltak megelégedve a szolgáltatás színvonalával. Volt olyan, hogy vissza kellett menni igazíttatni, vagy korábban mentek újra hajat vágatni, mert nem igazán sikerült megfelelően a vágás. Emellett szerinte a vendégeknek hiányozhat a megszokott személyközpontúság is, ami válaszadónk szerint a szakma egyik jellemzője. Egy másik fodrász szerint az is probléma, hogy azok a fodrászok, akik elég jó színvonalat nyújtanak, saját ügyfélkört alakítanak ki. A biofodrászatokban ez viszont nem lehetséges. Ő is félt eleinte a bioszalonoktól, de a vendégkörén nem vett észre jelentős csökkenést. Állítása szerint a nagy hajtás miatt a stressz is igen nagy a bioszalonokban, van olyan fodrászismerőse, aki nehezen tud megbirkózni ezzel. Úgy gondolja, Magyarországon egyre nagyobb darabot fognak kiharapni az almából a bioszalonok, és csak most kezdődik el igazán a harc a vendégekért. |
Arra a kritikára, mely szerint elveszik a szolgáltatásból a személyesség, Perger úgy reagált, hogy ebben nyilván van igazság. Ugyanakkor ők a professzionális beszélgetésre helyezik a hangsúlyt, a fodrászok kedvesek, hajdiagnózist végeznek, magáról a fodrászatról beszélgetnek a vendéggel. Egyáltalán nem futószalag jellegű a rendszer - emelte ki a BioHair szalonok ötletgazdája. Emellett azok a vélemények sem megalapozottak már, hogy csak kezdők dolgoznak a szalonokban, akik nem nyújtanak jó színvonalat. "Előfordulhatott ilyen a kezdeti időkben, de ma már 3 éves szakmai tapasztalatot várunk el minden hozzánk jelentkező fodrásztól" – hangsúlyozta Perger. Ma már sok olyan fodrász is belép hozzájuk, akik saját vendégkört már nem tudnak fenntartani – vagy a magasabb adók és a megszaporodó adóhivatali ellenőrzések miatt döntenek a váltás mellett –, a pici, nem megfelelő színvonalú szolgáltatást biztosító garázsfodrászatokat a biofodrászatok sok esetben "kannibalizálják". Ugyanakkor akinek volt egy stabil vendégköre és ez még most is megvan, az értelemszerűen nem megy hozzájuk.
A biofodrászatok a minőségre is igyekeznek nagyobb hangsúlyt fektetni. Ma már próbavásárlásokkal ellenőrzik a szalonok teljesítményét, és ahol folyamatosan 80 százalék alatti elégedettséget tapasztalnak, azzal a partnerrel szerződést bontanak. Aki viszont a legjobban teljesít, annak egyhavi franchise díját elengedik. Ez egy forgalmasabb szalon esetében elérheti a félmillió forintot is - mondta Perger.
A fodrászok az üzletekben fejpénz alapján dolgoznak, ugyanakkor van egy havi fix keresetük is, ez 70 ezer forint. Az általuk nyújtott szolgáltatásból és az eladott termékek árából 30 százalék a fodrászokat illeti meg. "Van olyan fodrászunk, aki egy nap 26 vendégnek levágja a haját. Az így keresett pénz mellé jön még a borravaló, ami sok vendég esetén szintén nem elhanyagolható összeg" – mondta Perger. A franchise-díjba minden fodrász után egységes összeget kell fizetni a biohajvágó szalonoknak. Így nem fordulhat elő, hogy manipulálnák a partnerek a forgalmi adatokat, hogy kevesebbet fizessenek be a központba.
Arra a kérdésre, hogy mekkora tőkével kell rendelkeznie egy leendő partnernek, Perger úgy válaszolt, hogy legalább 10-15 millió forinttal, és emellett ki kell még fizetnie a franchise-hoz történő csatlakozás díját is, ami 1,5-3 millió forint. Van olyan belépő, akinél már az első évben megtérült a beruházás. A franchise partnerek ráadásul a döntéshozatalban is részt vesznek: 10 tagot delegálnak a BioHair franchise tanácsába, ahol közösen megbeszélik ötleteiket, véleményt cserélnek, megszavazzák a döntéseket. "Ez nekem is nagyobb biztonságot jelent, mivel nagyobb a merítés, több véleményből gyúrhatjuk egybe a döntéseket" – fejtette ki Perger.
Nemzetközi vizekre is eveznének
A BioHair tervei között szerepel a nemzetközi terjeszkedés is, ám itt több problémával kell szembenézni. "A társammal egy időben sokat vitáztunk azon, hogy ő Londonban akart üzletet nyitni, de én mindenáron lebeszéltem erről, mivel nem ismerjük még azt a piacot, és egy telített szegmensbe mennénk be" – fejtette ki Perger. Ő inkább azokra a posztszocialista országokra, Szlovákiára és Romániára koncentrálna esetleg, ahol még megmaradt a székbérleti rendszer, a szalonokat nem újították fel és nem jelentek meg a franchise hálózatok. Itt lehet keresnivalója majd a BioHairnek.
A BioHair társtulajdonosa az elért eredményekkel rendkívül elégedett, tavaly az 1 milliárd forintot is elérte a franchise fodrászszalonok összforgalma. "Nagyon büszke is vagyok arra, amit itt létrehoztunk, álmomban sem gondoltam volna, hogy ez lesz belőle" – fejtette ki Perger. Azt viszont hozzátette, hogy sok stresszel is jár ez a munkakör, emellett a munka-család relációt is nehéz kezelnie két kisgyerekkel otthon. De úgy érzi, hogy ebben is fejlődik, és két tényező között valamifajta egyensúly is megteremthető.
Perger Gabriella BioHair-birodalma |
Az Opten céginformációs adatbázisa szerint Perger Gabriella cége, a Haircut 2000 Bt. 2009-ben 16,4, 2010-ben 41,4, 2011-ben pedig 104,7 milliós árbevételt produkált. A mérleg szerinti eredmény négy éve -6,8, három éve -10,6, 2011-ben pedig 25,9 millió forint volt. Tavalyelőtt az adózott eredmény is maradt ugyanennyi, vagyis a tulajdonos nem vette ki a pénzt a cégből. A 32 BioHair szalonban havonta 50 ezer vendég fordul meg. A BioHair szalonokon kívül van még két fodrászlánc, a Csak Hajvágás szalonok (5 saját, 5 franchise üzlettel), és a német hátterű Klier 18 szalonnal (a fodrászüzletek inkább a bevásárlóközpontokban tömörülnek). |