szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Együtt arra hívta fel a figyelmet, hogy a BKV kétmilliárdos busztenderén nyertes cég helyett a gazdasági alkalmassági igazolást egy rejtélyes svájci cég tette le, amelynek egyik tulajdonosa amúgy Alcsútdobozon lakik.

Mint arról beszámoltunk, használt hibrid Volvo-buszokkal és csuklós MAN-buszokkal akarja pótolni a BKV a 3-s metrót a felújítás idején, ezek elvileg a jövő hét elején meg is érkeznének. Az Index azonban azt írta, a használt buszok vásárlását egy olyan közvetítőcég intézte, amely szinte a semmiből bukkant elő, a BKV a Lektorna Kft.-vel szerződött le 40 darab alacsonypadlós hibrid Volvo-busz szállítására darabonként 46,4 millió forintért. A beszerzés során kétmilliárd forint közpénzt költenek el.

Az Index azt írta, a Lektorna Kft-t 2008-ban alapították titkárnői és fordítói tevékenységi körökkel, az utóbbi években azonban 0 forint árbevételt ért el. 2016-ben gazdát cserélt a cég, tavaly augusztusban pedig járműkereskedelemre változtatták a cég főtevékenységét.

Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke pénteki sajtótájékoztatóján viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a használtbusz-beszerzési tenderen az indulóknak 500 millió forint éves árbevételt kellett tudnia igazolni, a közbeszerzésen egyedül induló Lektorna Kft. viszont nem tudott ilyet bemutatni.

Az alkalmasság igazolását helyettük a járműkereskedelemmel foglalkozó és tavaly februárban bejegyzett Tredex GmbH tette meg, amely az elérhető források szerint egy svájci cég. A Tredex 2016 februárja óta a Thoma család tagjainak a tulajdonában van, a család egyik tagja, Josef Thoma pedig a Felcsút melletti Alcsútdobozon, Szentgyörgypusztán van bejelentve.

Pataki Márton felvetette, hogy vajon miért lakik egy svájci cég vezetője Alcsúton, és miért állt be egy teljesen más tulajdonossal rendelkező cég mögé, miért nem közvetlenül tett ajánlatot? Pataki arra is felhívta a figyelmet, hogy a Lektorna Kft. egyedüli tulajdonosa és ügyvezetője a harmincéves Bor Veronika, aki máris leszervezte a kétmilliárdos bizniszt, amely szerinte amúgy nem szolgálja a főváros hasznát: mint mondta, a hibrid buszok a használatban egyáltalán nem váltak be, az üzemanyag-megtakarításuk kicsi, a szervizelésük viszont sokkal drágább, a BKV mégis a cég által felkínált hibridbuszokat vette meg.

Pataki felszólította Tarlós Istvánt, hogy haladéktalanul vizsgáltassa ki a BKV tenderét, majd hozza nyilvánosságra a vizsgálat eredményét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!