A román miniszter szerint az idén elkezdik a Kolozsvár-magyar határ közti szupervasutat

A korábban beharangozottakkal ellentétben azonban már csak 160 km/órás végsebességű vasútról beszélt Razvan Cuc. Így is jóval gyorsabban lehet majd eljutni szinte az összes fontos erdélyi városba Magyarországról vonattal.

  • MTI / Zelki Benjámin MTI / Zelki Benjámin
A román miniszter szerint az idén elkezdik a Kolozsvár-magyar határ közti szupervasutat

Emlékezetes, Szijjártó Péter és Teodor Melescanu, Románia és Magyarország külügyminisztere tavaly januárban tárgyalt a 450 kilométeres Budapest-Kolozsvár szuperexpressz létrehozásáról. TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetésről beszéltek, legalább 160 kilométeres átlagsebességgel, Budapest és Kolozsvár között.

Razvan Cuc román szállításügyi miniszter most Aranyosgyéresen arról beszélt, hogy készen van a megvalósíthatósági tanulmány a Kolozsvár és Biharpüspöki (magyar-román határ) közti vasútvonal korszerűsítésére, és még az idén elkezdődhet a munkálatok tervezése és kivitelezése.

A miniszter a Kolozsvár - Biharpüspöki vonalszakaszról azt mondta, a vonalon közlekedő személyszállító vonatok számára 160 kilométeres sebességet terveznek. Ami ugye már nem egészen egyezik a TGV-típusú szupervonattal.

A vonalat be kellene kötni a már felújítás alatt álló négyes páneurópai vasúti folyosóra, és akkor Kolozsvár és Bukarest között is felgyorsulna a vasúti szállítás, mondta a tárcavezető. A 4-es számú európai vasúti korridor felújítása már folyamatban van Romániában - Arad és Brassó között, a Koslárd (Coslariu) és Piski (Simeria) közötti szakasz modernizálása az idén befejeződik. 

A 4-es vasúti korridor magyarországi szakasza is megújult már Szajol és Békéscsaba között. Azaz ha a munkák jól haladnak, a Budapest-Békéscsaba-Arad-Brassó vasútvonalon nemsokára jóval gyorsabbak lehetnek a vonatok.

(A páneurópai vasúti és közúti korridorokról itt talál térképet.)

Magyarországon is elfogadták már a Biharpüspöki-Püspökladány vonalszakasz fejlesztését, ami a szintén felújítás alatt álló Szajol-Debrecen vonalszakaszhoz kapcsolódik. Ami azt jelenti, hogy ha a szóban forgó munkálatok is befejeződnek, akkor lényegesen lecsökken a Budapest-Szolnok-Nagyvárad-Kolozsvár vasútvonalon is a menetidő. Igaz, a beígért 160 kilométer per órás átlagsebességtől így is messze leszünk.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Titokban kipróbálta a sóskúti akkufeldolgozót az Andrada: ömlött a fekete por

Titokban kipróbálta a sóskúti akkufeldolgozót az Andrada: ömlött a fekete por

Bár hivatalos próbaüzemről szó sem lehetett a szlovén Andrada akkuhulladék-hasznosító üzemében, a sóskúti telephelyen már tavaly nyáron bekapcsolták teszt jelleggel a nagy nehézségek árán összeszerelt gépsort. A birtokunkba került fotók és videók, valamint belső források elmondása alapján a próba eredménye totálisan eltér attól, mint amit a cég kezdettől ígér.