HVG Könyvek
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az Idea Alapítvány 13-15 éveseket tanító tanárok számára készített egy online tanfolyamot, amelynek célja a koronavírussal kapcsolatos álhírek felismeréséhez szükséges készségek fejlesztése.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.
Friss cikkek a témában

Az Idea Alapítvány által fejlesztett, négy fejezetből álló kurzus az információ megbízhatóságának és hitelességének vizsgálatához szükséges ismeretek, készségek fejlesztését célozza. Ezen belül a tanfolyam kiemelten fejleszti az álhírek felismeréséhez szükséges kompetenciákat.

Az első két fejezet az információ szűréséhez ad alapozó ismereteket. A diákok megismerik a közlő szándéka szerinti információs kategóriákat, valamint a hírek megbízhatóságának értékeléséhez használható FILTER-tesztet. A közlő szándékának feltárása ahhoz szükséges, hogy a diákok dönteni tudjanak az adott információ további vizsgálatáról, a FILTER-teszt pedig a megbízhatóság/hitelesség vizsgálatához szükséges főbb kérdések gyűjteménye.

A harmadik fejezetben a diákok a legfontosabb álhírtípusokkal ismerkednek meg. Erre azért van szükség, hogy azok az álhírtípusok, amelyekkel a diákok is gyakran találkoznak az online térben, könnyebben beazonosíthatók, így gyorsabban szűrhetők legyenek.

A negyedik fejezet a kép- és videoellenőrzés gyakorlatába vezeti be a diákokat. A fotók, videók hitelesítő hatása miatt kiemelten kell foglalkozni a szűrési kompetenciák fejlesztése körében a képekkel kísért információk hitelességének vizsgálatával.

További részleteket ezen az oldalon olvashat a képzésről.

Kapcsolódó könyvajánlat: Hogyan neveljünk digitális bennszülötteinkből digitális írástudókat? Hogyan teremthetünk egyensúlyt a képernyőidő és egyéb tevékenységek között? Miként tanulhatunk bele gyerekeink digitális életének mentorálásába? Devorah Heitner ifjúsági- és médiaszakértő Képernyőtudatos család című könyve arra igyekszik ráébreszteni minket, hogy szülőként a mi dolgunk felelős digitális állampolgárrá nevelni gyerekeinket. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!