HVG Könyvek
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Hatéves korától egészen a serdülőkorig a gyermek egyre inkább képes lesz arra, hogy több felelősséget vállaljon, beossza a saját idejét, és a gyakorlatban is a család értékrendje szerint éljen. Részlet a Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyvből.

A 6-7, illetve 10-12 évesen a gyermekek új fejlődési szakaszba lépnek. Ilyenkor néha úgy tűnhet, hogy teljesen elfelejtették mindazt, amit korábban már megtanultak. Előfordulhat, hogy bizonytalannak, ügyetlennek vagy szétszórtnak tűnnek. A testük és az elméjük rengeteg változáson megy keresztül, ami megzavarhatja a megszokott rendérzéküket, és kizökkenhetnek a szokásos kerékvágásból.

Törekedjünk rá, hogy még előző este előkészítsük, amit lehet, így a reggeli készülődés gördülékenyebben megy, és türelmesen kezelhetjük az esetleges zökkenőket.

A teljes figyelem pillanata

A rohanós reggelek megnehezítik, hogy teljes figyelmet szenteljünk a gyerekünknek. Ha például éppen akkor akar mutatni valami érdekeset, amikor a szülőnek készülődnie kell, könnyebbnek tűnhet, ha nem törődünk vele. Ettől azonban úgy fogja érezni, hogy nem figyelnek rá, és kevésbé lesz együttműködő.

Ehelyett képzeljük el, hogy néhány percre megállunk, arra a dologra koncentrálunk, ami felkeltette a gyermek figyelmét, és vele együtt rácsodálkozunk. A gyermek figyelem iránti igénye ekkor kielégül, és az, ami esetleg idő- és energiarabló helyzetté fajulhatott volna, különleges pillanattá válik. Mindenki jó érzéssel tér vissza a teendőihez.

Készítsünk napindító tervet!

HVG Könyvek

Gondoljuk végig és tervezzük el a reggeli teendőket, hogy mindenkinek jól induljon a napja.

• Előző este érdemes a nagyobb gyermeknek is bekészítenie a hátizsákjába a füzeteket és tankönyveket, miután elkészült egy-egy feladattal, vagy az otthoni tanulásra szánt idő véget ért, hogy ne maradjon minden reggelre. Ha otthonról visz magával ebédet, már előző este megcsinálhatja, szülői segítséggel vagy akár egyedül. Kikészítheti magának másnapra az iskolai és iskola utáni tevékenységekhez szükséges ruhát.

• A nagyobb gyermek már használhat ébresztőórát. Egyedül is fel tud öltözni, tisztálkodni és reggelizni. Serdülőkorban nehezére eshet korán kelni. Tanulmányok igazolták, hogy ekkor megváltozik a bioritmusuk, ezért is hajlamosabbak rá, hogy este tovább fennmaradjanak, majd reggel tovább aludjanak. Ha az iskola ezt figyelmen kívül hagyja, és a tanítás nem kezdődik később, akkor érdemes korábbra beállítani az ébresztőórát.

• Biztassuk arra a különböző korú testvéreket, hogy segítsenek egymásnak. A nagyobb gyermek például elkészítheti a reggelit, amíg a kisebb megeteti a háziállatokat. A nagyobb gyermek segíthet a kisebbnek a fésülködésben és a frizura elkészítésében.

• Mindenki vállaljon egy feladatot – például az ajtó bezárását, a lámpa lekapcsolását vagy az asztal letakarítását –, amelyet el kell végeznie, mielőtt mindenki elindul otthonról.

• Készüljünk fel az útra! Ha autóval megyünk, ki vezet? Ki köti be a kisebbek biztonsági övét? Ha a gyermek tömegközlekedéssel jár, nála van-e a bérlete?

A fenti cikk A Montessori-szemlélet a mindennapokban című könyv szerkesztett részlete.

Miért hagyjuk, hogy a gyermekünk megtapasztalja tettei és döntései természetes következményeit? Miért inkább a szándékot és az erőfeszítéseket ismerjük el az automatikus dicséret helyett? Hogyan kezelhetjük megnyugtató módon a testvérek közötti konfliktusokat? Gyakorlati útmutató önálló, kreatív és boldog gyerekek neveléséhez. A könyvet megrendelheti kedvezménnyel itt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!