szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A Debreceni Járműjavító Üzemet (DJJ) gyanús körülmények között privatizálták.

A Debreceni Járműjavító Üzemet (DJJ) gyanús körülmények között privatizálták. Csalás, okirathamisítás, hűtlen és hanyag kezelés gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen csütörtökön feljelentést tett Korondi Miklós jobbikos országgyűlési képviselő a Debreceni Járműjavító (DJJ) Üzem privatizálása miatt.

 

Debrecen, Nagytemplom
A DJJ-t a MÁV 1992-1993-ban privatizálta, azaz MÁV-tulajdonú kft.-vé alakította. Ennek keretében apportként 165 darab vasúti tartálykocsit tett be a cégbe, a kocsikat bérbeadás útján értékesítették. 2004-ben a MÁV vezetése elhatározta, hogy "reorganizálja" a céget, ennek keretében 500 dolgozótól váltak meg. A társaság a tartálykocsiparkot egy román cégnek, a Grampet Holdingnak értékesítette, "gyakorlatilag ócskavas áron adták el a vagonokat" - írta az ellenzéki politikus.

A feltételek között szerepelt, hogy bárki, aki megvásárolja ezeket a tartálykocsikat, Magyarországon nem használhatja őket, tehát nem forgalmazhat, nem szállíthat velük Magyarország területén. Ezt a kitételt később ugyan kivették a kiírásból, de akkor már késő volt, már egyedül a Grampet - amely a képviselő szerint hibás kocsikat gyárt - maradt bent a körben és neki értékesítették a vagonokat.

 

2006-ban egy uniós közbeszerzési pályázaton indult a társaság, amelynek kiírója a német állami vasút volt, és speciális ércszállító teherkocsik gyártására vonatkozott. A DJJ akkori menedzsmentje - a MÁV jóváhagyásával - pályázott erre a projektre és elnyerte. A politikus szerint ez a nagy projekt gyakorlatilag 2 milliárdos veszteséget okozott a cégnek.

Végül a DJJ-t a MÁV 72,5 millió forint vételárért adta el a Grampetnek. A feljelentésben az áll: a cég privatizációját tárgyaló testületi előterjesztésből megállapítható, hogy az igazgatási előterjesztés a döntéshozót félreinformálta. "A feltehetően irányított értékelésen kívül a MÁV vezetői az adásvételi szerződésben több tekintetben komoly engedményeket tettek a vevőnek: összességében mintegy 50 százalékban csökkentették ezt a kirívóan csekély vételárat" - olvasható az iratban.

A dokumentum szerint az Országgyűlési vizsgálóbizottság további vizsgálatokat kért, javasolta, hogy a kormánymeghatalmazott teljes körűen vizsgálja meg a DJJ értékesítését, valamint az értékesítési kényszert megalapozó érckocsitendert a jelen jelentésben megállapítottakra figyelemmel. A DJJ eladása során lefolytatott értékesítési eljárást a bizottság aggályosnak találta - olvasható a dokumentumban.

Korondi Miklós azt mondta: reméli, hogy végre a BKV-val párhuzamosan a MÁV-nál is megállapítják azok felelősségét, akik a közvagyont elherdálták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!